Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Uttal: prosodi och rytm
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter inom uttal, prosodi och rytm i engelska språket. Eleverna ska visa sin förmåga att kommunicera effektivt och korrekt genom att använda rätt intonation och betoning i tal.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Talad engelska, inklusive uttal och intonation, samt språkliga företeelser i elevernas egen produktion och interaktion. | Eleven förstår och använder grundläggande språkliga uttryck med viss säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Engelska 6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande ord betonar den första stavelsen?
- A) record
- B) present
- C) produce
- Vad beskriver prosodi?
- A) Ordens betydelse
- B) Rytm och betoning i tal
- C) Grammatiska regler
- Vilken av följande fraser har en uppåtgående intonation?
- A) Are you coming?
- B) I am going.
- C) This is great!
- Vilket av följande är ett exempel på en monosyllabisk stavelse?
- A) Blue
- B) Happy
- C) Tomorrow
- Vilket av följande ord har en betoning på den andra stavelsen?
- A) hotel
- B) banana
- C) computer
- Vad är syftet med att använda pauser i tal?
- A) För att skapa dramatik
- B) För att ge tid för eftertanke
- C) Båda ovanstående
- Vilken rytm används oftast i engelsk poesi?
- A) Iambisk
- B) Trokaisk
- C) Anapestic
- Vad innebär betoning?
- A) Att säga ett ord långsammare
- B) Att göra ett ord mer framträdande
- C) Att upprepa ett ord
- Vilket av följande ord har en fallande intonation?
- A) Really?
- B) Maybe!
- C) Definitely.
- Vad kan man säga om rytm i tal?
- A) Det är alltid konstant
- B) Det varierar beroende på talarens känslor
- C) Det är irrelevant
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Prosodi | Betydelsen av ord | Rytm och intonation i tal | Grammatik |
Betoning | Att göra ett ord mer framträdande | Ordens betydelse | Att upprepa ett ord |
Intonation | Rösten som verktyg | Tona ner ett ord | Variation i röstläge |
Rytm | En konstant takt | Variation i tal | En serie av pauser |
Monosyllabisk | Ord med två stavelser | Ord med en stavelse | Ord med tre stavelser |
Fallande intonation | Rösten stiger i tonläge | Rösten förblir konstant | Rösten sjunker i tonläge |
Uppåtgående intonation | Rösten sjunker | Rösten stiger | Rösten förblir konstant |
Rytmisk variation | Att upprepa ett ord | Variation i talets takt | En konstant takt |
Engelsk poesi | Stilar av engelskt språk | Versmått och rytm | Grammatiska regler |
Talad engelska | Engelska i skrift | Engelska i tal | Engelska i sång |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur prosodi kan påverka betydelsen av ett uttal. Ge exempel och förklara.
- Beskriv hur rytm och intonation kan påverka lyssnarens uppfattning av ett meddelande. Använd konkreta exempel.
- Reflektera över vikten av att använda rätt betoning i professionell kommunikation. Vad kan hända om man inte gör det?
- Hur kan förståelse för prosodi och rytm förbättra din engelska talförmåga? Ge exempel på övningar eller metoder som kan användas.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |