Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Uttal: svårare ljudkombinationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och producera svårare ljudkombinationer i engelska, samt deras förmåga att kommunicera tydligt och korrekt i talad engelska.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och stavning i det språk eleverna möter.Eleven anpassar sitt uttal till regler för engelskt uttal i olika sammanhang.

(Gy11, Kursplan Engelska 6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande ljudkombinationer uttalas som “th” i “think”?
    A) /θ/
    B) /ð/
    C) /t/
  2. Hur uttalas “ough” i ordet “through”?
    A) /oʊ/
    B) /θruː/
    C) /ɔː/
  3. Vilket av följande ord har en “silent letter”?
    A) “honor”
    B) “honey”
    C) “happy”
  4. Vad innebär termen “diphthong”?
    A) En ljudkombination av två vokaler
    B) En enda vokal
    C) En konsonantljud
  5. Vilken av följande ljudkombinationer är en typ av “consonant cluster”?
    A) “bl” i “blue”
    B) “a” i “cat”
    C) “e” i “see”
  6. Vilket av följande ord uttalas med ett “schwa”-ljud?
    A) “banana”
    B) “cat”
    C) “dog”
  7. Vad kallas det när ett ljud påverkar ett annat ljud i en ordgrupp?
    A) Assimilation
    B) Dissimilation
    C) Elision
  8. Vilket av följande ord har en betoning på den andra stavelsen?
    A) “record” (noun)
    B) “record” (verb)
    C) “book”
  9. Vilken av följande konsonanter är nasala?
    A) /m/
    B) /b/
    C) /s/
  10. Vad är ett exempel på en frikativa ljud?
    A) /p/
    B) /b/
    C) /f/
  11. Hur uttalas “cough” i brittisk engelska?
    A) /kɒf/
    B) /kɔːf/
    C) /kæf/
  12. Vad kallas det när vokaler och konsonanter kombineras för att bilda ett ljud?
    A) Syllabification
    B) Phonemes
    C) Graphemes
  13. Vilket av följande ord innehåller en kort vokal?
    A) “seat”
    B) “sit”
    C) “sight”
  14. Hur uttalas “s” i “measure”?
    A) /s/
    B) /ʒ/
    C) /ʃ/
  15. Vilken av följande ljudkombinationer är en “glottal stop”?
    A) “uh-oh”
    B) “cat”
    C) “bat”

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
DiphthongEn ljudkombination av två vokalerEn konsonantljudEn enda vokal
SchwaEtt ljud som är tystEtt neutralt vokalljudEn konsonantkombination
FrikativaEtt ljud som produceras med stopp av luftflödetEtt ljud som produceras genom att luft flödar genom en smal öppningEn vokal ljud
AssimilationÄndring av ett ljud till något liknandeAtt ta bort ljudAtt kombinera ljud
Glottal stopEn form av nasal ljudEn paus i taletEn konsonantkombination
PhonemeDen minsta enheten av ljud i ett språkEn syllabaEn vokal
GraphemeEn bokstav eller en kombination av bokstäver som representerar ett ljudEn ljudkombinationEn vokal ljud
NasalEtt ljud som produceras med luftflöde genom näsanEtt tyst ljudEtt konsonant ljud
Consonant clusterEn sekvens av vokalerEn grupp av konsonanterEn mening
IntonationÄndringar i tonhöjd under talBetoning på en stavelseEn ljudkombination

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka uttal och språkbruk i engelska. Ge exempel från olika engelsktalande länder.
  2. Reflektera över hur du har utvecklat din egen förmåga att förstå och producera svåra ljudkombinationer i engelska. Vilka strategier har varit mest effektiva för dig?
  3. Analysera en specifik ljudkombination som du tycker är utmanande. Hur kan du träna på den för att förbättra ditt uttal?
  4. Diskutera vikten av korrekt uttal för att kunna kommunicera effektivt i olika sammanhang, särskilt i internationella miljöer.

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygMinst % rättAntal poäng
E30%(15)
D50%(25)
C60%(30)
B80%(40)
A90%(45)