Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Uttal: svårare ljudkombinationer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och producera svårare ljudkombinationer i engelska, samt deras förmåga att kommunicera tydligt och korrekt i talad engelska.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och stavning i det språk eleverna möter. | Eleven anpassar sitt uttal till regler för engelskt uttal i olika sammanhang. |
(Gy11, Kursplan Engelska 6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande ljudkombinationer uttalas som “th” i “think”?
A) /θ/
B) /ð/
C) /t/ - Hur uttalas “ough” i ordet “through”?
A) /oʊ/
B) /θruː/
C) /ɔː/ - Vilket av följande ord har en “silent letter”?
A) “honor”
B) “honey”
C) “happy” - Vad innebär termen “diphthong”?
A) En ljudkombination av två vokaler
B) En enda vokal
C) En konsonantljud - Vilken av följande ljudkombinationer är en typ av “consonant cluster”?
A) “bl” i “blue”
B) “a” i “cat”
C) “e” i “see” - Vilket av följande ord uttalas med ett “schwa”-ljud?
A) “banana”
B) “cat”
C) “dog” - Vad kallas det när ett ljud påverkar ett annat ljud i en ordgrupp?
A) Assimilation
B) Dissimilation
C) Elision - Vilket av följande ord har en betoning på den andra stavelsen?
A) “record” (noun)
B) “record” (verb)
C) “book” - Vilken av följande konsonanter är nasala?
A) /m/
B) /b/
C) /s/ - Vad är ett exempel på en frikativa ljud?
A) /p/
B) /b/
C) /f/ - Hur uttalas “cough” i brittisk engelska?
A) /kɒf/
B) /kɔːf/
C) /kæf/ - Vad kallas det när vokaler och konsonanter kombineras för att bilda ett ljud?
A) Syllabification
B) Phonemes
C) Graphemes - Vilket av följande ord innehåller en kort vokal?
A) “seat”
B) “sit”
C) “sight” - Hur uttalas “s” i “measure”?
A) /s/
B) /ʒ/
C) /ʃ/ - Vilken av följande ljudkombinationer är en “glottal stop”?
A) “uh-oh”
B) “cat”
C) “bat”
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Diphthong | En ljudkombination av två vokaler | En konsonantljud | En enda vokal |
Schwa | Ett ljud som är tyst | Ett neutralt vokalljud | En konsonantkombination |
Frikativa | Ett ljud som produceras med stopp av luftflödet | Ett ljud som produceras genom att luft flödar genom en smal öppning | En vokal ljud |
Assimilation | Ändring av ett ljud till något liknande | Att ta bort ljud | Att kombinera ljud |
Glottal stop | En form av nasal ljud | En paus i talet | En konsonantkombination |
Phoneme | Den minsta enheten av ljud i ett språk | En syllaba | En vokal |
Grapheme | En bokstav eller en kombination av bokstäver som representerar ett ljud | En ljudkombination | En vokal ljud |
Nasal | Ett ljud som produceras med luftflöde genom näsan | Ett tyst ljud | Ett konsonant ljud |
Consonant cluster | En sekvens av vokaler | En grupp av konsonanter | En mening |
Intonation | Ändringar i tonhöjd under tal | Betoning på en stavelse | En ljudkombination |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka uttal och språkbruk i engelska. Ge exempel från olika engelsktalande länder.
- Reflektera över hur du har utvecklat din egen förmåga att förstå och producera svåra ljudkombinationer i engelska. Vilka strategier har varit mest effektiva för dig?
- Analysera en specifik ljudkombination som du tycker är utmanande. Hur kan du träna på den för att förbättra ditt uttal?
- Diskutera vikten av korrekt uttal för att kunna kommunicera effektivt i olika sammanhang, särskilt i internationella miljöer.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Minst % rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (25) |
C | 60% | (30) |
B | 80% | (40) |
A | 90% | (45) |