Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Grammatik: syntax och stilistik
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper i engelska språket, med fokus på grammatik, syntax och stilistik. Eleverna ska kunna demonstrera sin förmåga att förstå och tillämpa dessa element i både tal och skrift.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hur variation och anpassning skapas genom komplex meningsbyggnad, interpunktion, ordbildning och stilnivå. | Eleven formulerar sig variabelt, nyanserat, tydligt och strukturerat. |
(Gy11, Kursplan Engelska 7)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande meningar är grammatiskt korrekt?
- A) He go to school every day.
- B) He goes to school every day.
- C) He going to school every day.
- Vad kallas den del av meningen som beskriver ett subjekt?
- A) Verb
- B) Predikat
- C) Subjekt
- Vilken mening innehåller ett adverb?
- A) She sings beautifully.
- B) She a singer.
- C) She sings.
- Vilken form av verbet bör användas här: “If I ____ (to be) rich, I would travel the world.”
- A) am
- B) were
- C) be
- Vad beskriver en preposition?
- A) En åtgärd
- B) En plats eller tid
- C) En känsla
- Vilken mening är ett exempel på passiv röst?
- A) The cat chased the mouse.
- B) The mouse was chased by the cat.
- C) The cat is chasing the mouse.
- Vad är en synonym till ordet “happy”?
- A) Sad
- B) Joyful
- C) Angry
- Hur böjs verbet “to run” i tredje person singular i presens?
- A) Runs
- B) Ran
- C) Running
- Vilken typ av mening är “I like to swim”?
- A) Interrogative
- B) Declarative
- C) Imperative
- Vad är huvudsyftet med en stilanalys?
- A) Att beskriva handlingen
- B) Att analysera språkliga val
- C) Att sammanfatta texten
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Syntax | Regler för meningsbyggnad | Känslor i texten | Ordens betydelse |
Adverb | Beskriver ett verb | Beskriver ett substantiv | Beskriver en känsla |
Pronomen | Ord som ersätter substantiv | Ord som beskriver handlingar | Ord för känslor |
Subjekt | Den som utför handlingen | Den som tar emot handlingen | En plats i meningen |
Preposition | Ord som beskriver tid | Ord för åtgärder | Ord som anger relationer |
Metafor | Jämförelse utan “like” | En direkt beskrivning | En överdrift |
Stilistik | Studiet av litterära genrer | Studiet av stil i språk | Studiet av berättande |
Verb | Ord som beskriver handlingar | Ord som beskriver platser | Ord som beskriver känslor |
Konjunktion | Ord som förenar satser | Ord som beskriver tid | Ord som anger plats |
Substantiv | Ord för namn på ting | Ord för handlingar | Ord för egenskaper |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera betydelsen av korrekt syntax i skriftlig kommunikation. Varför är det viktigt för läsarens förståelse?
- Reflektera över hur stilistiska val kan påverka läsarens upplevelse av en text. Ge exempel från en text ni läst tidigare.
- Hur kan interpunktion förändra betydelsen av en mening? Ge ett exempel och diskutera dess påverkan.
- Vilken roll spelar stil och syntax i akademiskt skrivande jämfört med kreativt skrivande? Diskutera skillnader och likheter.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |