Prov. Engelska 7. Grammatik: syntax och stilistik. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 7

Tema: Grammatik: syntax och stilistik

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper i engelska språket, med fokus på grammatik, syntax och stilistik. Eleverna ska kunna demonstrera sin förmåga att förstå och tillämpa dessa element i både tal och skrift.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hur variation och anpassning skapas genom komplex meningsbyggnad, interpunktion, ordbildning och stilnivå. Eleven formulerar sig variabelt, nyanserat, tydligt och strukturerat.

(Gy11, Kursplan Engelska 7)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande meningar är grammatiskt korrekt?
    • A) He go to school every day.
    • B) He goes to school every day.
    • C) He going to school every day.
  2. Vad kallas den del av meningen som beskriver ett subjekt?
    • A) Verb
    • B) Predikat
    • C) Subjekt
  3. Vilken mening innehåller ett adverb?
    • A) She sings beautifully.
    • B) She a singer.
    • C) She sings.
  4. Vilken form av verbet bör användas här: “If I ____ (to be) rich, I would travel the world.”
    • A) am
    • B) were
    • C) be
  5. Vad beskriver en preposition?
    • A) En åtgärd
    • B) En plats eller tid
    • C) En känsla
  6. Vilken mening är ett exempel på passiv röst?
    • A) The cat chased the mouse.
    • B) The mouse was chased by the cat.
    • C) The cat is chasing the mouse.
  7. Vad är en synonym till ordet “happy”?
    • A) Sad
    • B) Joyful
    • C) Angry
  8. Hur böjs verbet “to run” i tredje person singular i presens?
    • A) Runs
    • B) Ran
    • C) Running
  9. Vilken typ av mening är “I like to swim”?
    • A) Interrogative
    • B) Declarative
    • C) Imperative
  10. Vad är huvudsyftet med en stilanalys?
    • A) Att beskriva handlingen
    • B) Att analysera språkliga val
    • C) Att sammanfatta texten

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Syntax Regler för meningsbyggnad Känslor i texten Ordens betydelse
Adverb Beskriver ett verb Beskriver ett substantiv Beskriver en känsla
Pronomen Ord som ersätter substantiv Ord som beskriver handlingar Ord för känslor
Subjekt Den som utför handlingen Den som tar emot handlingen En plats i meningen
Preposition Ord som beskriver tid Ord för åtgärder Ord som anger relationer
Metafor Jämförelse utan “like” En direkt beskrivning En överdrift
Stilistik Studiet av litterära genrer Studiet av stil i språk Studiet av berättande
Verb Ord som beskriver handlingar Ord som beskriver platser Ord som beskriver känslor
Konjunktion Ord som förenar satser Ord som beskriver tid Ord som anger plats
Substantiv Ord för namn på ting Ord för handlingar Ord för egenskaper

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera betydelsen av korrekt syntax i skriftlig kommunikation. Varför är det viktigt för läsarens förståelse?
  2. Reflektera över hur stilistiska val kan påverka läsarens upplevelse av en text. Ge exempel från en text ni läst tidigare.
  3. Hur kan interpunktion förändra betydelsen av en mening? Ge ett exempel och diskutera dess påverkan.
  4. Vilken roll spelar stil och syntax i akademiskt skrivande jämfört med kreativt skrivande? Diskutera skillnader och likheter.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 65% (36)
B 80% (44)
A 90% (50)

Modern Tillbaka-knapp