Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Muntlig kommunikation: akademiska presentationer
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förmåga att genomföra muntliga presentationer med en akademisk ton. De ska kunna strukturera sin presentation, använda ett relevant språk och anpassa sig till syftet och mottagaren.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. |
(Gy11, Kursplan Engelska 7)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket syfte har en akademisk presentation?
- Nämn tre viktiga moment i en presentation.
- Vad innebär källkritik i samband med akademiska arbeten?
- Ge exempel på hur man kan avsluta en presentation effektivt.
- Vad innebär det att anpassa sitt språk efter mottagaren?
- Vilken roll spelar kroppsspråk under en presentation?
- Nämn två typer av hjälpmedel som kan användas under en presentation.
- Hur kan man strukturera en presentation för att göra den mer begriplig?
- Vilka skillnader finns det mellan muntlig och skriftlig kommunikation?
- Vad är viktigt att tänka på vid frågor och svar efter en presentation?
- Nämn tre exempel på akademiska genrer.
- Vad kännetecknar en god inledning av en presentation?
- Vilken påverkan har visuell information på en presentation?
- Hur kan man hantera nervositet inför en presentation?
- Vad är syftet med referenser i akademiska texter?
- Vilka är de vanligaste fällorna i muntlig kommunikation?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Källkritik | Bedömning av källors trovärdighet | Användning av bilder | Att skriva referat |
Akademisk text | En text med ett personligt perspektiv | En text med en tydlig struktur och referenser | En text utan vetenskapligt innehåll |
Kroppsspråk | Språket vi skriver på | De gester och uttryck vi använder | Att tala i telefon |
Struktur | Ordning och uppbyggnad av en text | Antal ord i en text | Språkets grammatik |
Presentationsteknik | Hur man skriver uppsatser | Metoder för att framföra en presentation | Att läsa böcker |
Visuella hjälpmedel | Diagram och bilder som stöd under en presentation | Endast textbaserade material | En typ av skriftlig uppgift |
Referenssystem | Metod för att citera källor | Ordningssystem i biblioteket | Typ av presentation |
Inledning | Avslutning av en text | Öppningsdel av en presentation | Huvuddel i en text |
Argumentation | Att ge och ta emot feedback | Att övertyga genom resonemang | Att berätta en historia |
Nervositet | En känsla av lugn | En känsla av oro inför en presentation | Att vara obekymrad |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av att anpassa sin presentation till sin publik. Vilka faktorer bör man överväga?
- Reflektera över hur feedback kan användas för att förbättra sina presentationer. Vilka metoder kan vara effektiva?
- Beskriv hur visuella hjälpmedel kan förstärka budskapet i en presentation. Ge exempel på effektiva hjälpmedel.
- Hur kan man arbeta med sin nervositet inför en presentation? Vilka strategier kan vara till hjälp?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |