Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Engelska 7. Muntlig kommunikation: akademiska presentationer. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 7

Tema: Muntlig kommunikation: akademiska presentationer

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förmåga att genomföra muntliga presentationer med en akademisk ton. De ska kunna strukturera sin presentation, använda ett relevant språk och anpassa sig till syftet och mottagaren.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning. Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp.

(Gy11, Kursplan Engelska 7)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket syfte har en akademisk presentation?
  2. Nämn tre viktiga moment i en presentation.
  3. Vad innebär källkritik i samband med akademiska arbeten?
  4. Ge exempel på hur man kan avsluta en presentation effektivt.
  5. Vad innebär det att anpassa sitt språk efter mottagaren?
  6. Vilken roll spelar kroppsspråk under en presentation?
  7. Nämn två typer av hjälpmedel som kan användas under en presentation.
  8. Hur kan man strukturera en presentation för att göra den mer begriplig?
  9. Vilka skillnader finns det mellan muntlig och skriftlig kommunikation?
  10. Vad är viktigt att tänka på vid frågor och svar efter en presentation?
  11. Nämn tre exempel på akademiska genrer.
  12. Vad kännetecknar en god inledning av en presentation?
  13. Vilken påverkan har visuell information på en presentation?
  14. Hur kan man hantera nervositet inför en presentation?
  15. Vad är syftet med referenser i akademiska texter?
  16. Vilka är de vanligaste fällorna i muntlig kommunikation?

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Källkritik Bedömning av källors trovärdighet Användning av bilder Att skriva referat
Akademisk text En text med ett personligt perspektiv En text med en tydlig struktur och referenser En text utan vetenskapligt innehåll
Kroppsspråk Språket vi skriver på De gester och uttryck vi använder Att tala i telefon
Struktur Ordning och uppbyggnad av en text Antal ord i en text Språkets grammatik
Presentationsteknik Hur man skriver uppsatser Metoder för att framföra en presentation Att läsa böcker
Visuella hjälpmedel Diagram och bilder som stöd under en presentation Endast textbaserade material En typ av skriftlig uppgift
Referenssystem Metod för att citera källor Ordningssystem i biblioteket Typ av presentation
Inledning Avslutning av en text Öppningsdel av en presentation Huvuddel i en text
Argumentation Att ge och ta emot feedback Att övertyga genom resonemang Att berätta en historia
Nervositet En känsla av lugn En känsla av oro inför en presentation Att vara obekymrad

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera vikten av att anpassa sin presentation till sin publik. Vilka faktorer bör man överväga?
  2. Reflektera över hur feedback kan användas för att förbättra sina presentationer. Vilka metoder kan vara effektiva?
  3. Beskriv hur visuella hjälpmedel kan förstärka budskapet i en presentation. Ge exempel på effektiva hjälpmedel.
  4. Hur kan man arbeta med sin nervositet inför en presentation? Vilka strategier kan vara till hjälp?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Procent Poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Modern Tillbaka-knapp