Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Muntlig kommunikation: retorik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda retoriska verktyg och tekniker för att effektivt kommunicera muntligt. Provets innehåll fokuserar på att analysera och skapa argumenterande tal samt att förstå och tillämpa retoriska strategier.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning av olika slag och med olika syften. | Eleven kan i muntliga framställningar av olika slag formulera sig varierat och tydligt. |
(Gy11, Kursplan Engelska 7)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är syftet med retorik?
- A) Att underhålla publiken
- B) Att övertyga och påverka
- C) Att informera om fakta
- Vilket av följande är en del av den retoriska arbetsprocessen?
- A) Intellectio
- B) Manus
- C) Publik
- Vilken stilfigur används för att upprepa ett ord eller en fras?
- A) Metafor
- B) Anafor
- C) Hyperbol
- Vad betyder ethos i retorik?
- A) Talarnes trovärdighet
- B) Innehållet i talet
- C) Stylistiska medel
- Vilken av följande är en del av en argumentationsstruktur?
- A) Tes
- B) Sammanfattning
- C) Inledning
- Vad kännetecknar en effektiv inledning i ett tal?
- A) Den är kort och koncis
- B) Den fångar publikens intresse
- C) Den innehåller endast fakta
- Vilken retorisk stilfigur används för att jämföra två saker utan “som”?
- A) Simile
- B) Metafor
- C) Personifikation
- Vad är syftet med en avslutning i ett tal?
- A) Att sammanfatta huvudpunkterna
- B) Att introducera nya ämnen
- C) Att ge bakgrundsinformation
- Vilken av följande är en vanlig metod för att få publikens uppmärksamhet?
- A) Berätta en historia
- B) Ge statistik
- C) Använda tekniska termer
- Vad innebär pathos i retorik?
- A) Känslomässig påverkan
- B) Logisk argumentation
- C) Trovärdighet
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Retorik | Konsten att övertyga | Att skriva noveller | Att läsa böcker |
Argument | En påstående som stöder en tes | En fråga utan svar | En känslomässig reaktion |
Publik | De som lyssnar på en presentation | En skriftlig text | En typ av data |
Presentationsteknik | Metoder för att förbättra tal | Att skriva en uppsats | Att läsa högt |
Persuasion | Att övertyga någon | Att ställa frågor | Att ge information |
Tal | En muntlig framställning | En skriftlig uppgift | En form av musik |
Feedback | Respons på ett meddelande | Att ge en gåva | Att sätta betyg |
Logos | Logiskt tänkande | Emotionell påverkan | Social påverkan |
Övning | Träning för att förbättra färdigheter | Att skriva noter | Att läsa böcker |
Innehåll | Vad som sägs i ett tal | Formen av ett dokument | Typ av publik |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av att anpassa sitt språk efter publikens behov. Varför är detta viktigt och hur kan det påverka talets effektivitet?
- Reflektera över ett tal som inspirerat dig. Vilka retoriska grepp användes och hur påverkade dessa ditt intryck av talaren?
- Vilken roll spelar kroppsspråk och röst i muntlig kommunikation? Ge exempel på hur dessa kan förstärka eller försvaga ett budskap.
- Hur kan kritisk granskning av källor påverka innehållet i ett tal? Diskutera med exempel på god och dålig källkritik.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |