Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Skrivövningar: vetenskapliga essäer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva en vetenskaplig essä, där de ska kunna formulera sig klart och tydligt på engelska och använda källor kritiskt och korrekt. Provets fokus ligger på både innehållet och skrivtekniken, vilket ger läraren möjlighet att utvärdera elevernas skrivande i relation till kursens mål.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär. | Eleven kan formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift. |
(Gy11, Kursplan Engelska 7)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en viktig del av en vetenskaplig essä?
- A) Personlig åsikt
- B) Källor
- C) Berättande stil
- Vad innebär källkritik?
- A) Att använda alla källor utan att ifrågasätta dem
- B) Att noggrant utvärdera källornas trovärdighet
- C) Att förlita sig på första bästa källa
- Vilken struktur har en typisk vetenskaplig essä?
- A) Inledning, kropp, avslutning
- B) Enbart kropp
- C) Inledning och avslutning
- Vilken typ av språk används ofta i vetenskapliga texter?
- A) Informellt språk
- B) Formellt och objektivt språk
- C) Slang
- Vad är syftet med en tes i en essä?
- A) Att underhålla läsaren
- B) Att presentera huvudargumentet
- C) Att sammanfatta texten
- Vilken av följande är en bra källa för en vetenskaplig essä?
- A) Bloggar
- B) Vetenskapliga tidskrifter
- C) Sociala medier
- Vad är en referenslista?
- A) En lista över källor som inte används
- B) En lista över källor som används i texten
- C) En lista över böcker i biblioteket
- Vilken del av en essä sammanfattar de viktigaste punkterna?
- A) Inledningen
- B) Kroppen
- C) Avslutningen
- Hur ska man avsluta en vetenskaplig essä?
- A) Med nya frågor
- B) Med en stark slutsats
- C) Med en personlig reflektion
- Vilket av följande beskriver bäst en akademisk ton?
- A) Vänlig och personlig
- B) Formell och objektiv
- C) Informell och slapp
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Referens | En källa | En slutsats | En åsikt |
Plagiat | Att låna utan källhänvisning | Att skriva i egen stil | Att använda sina egna idéer |
Tes | En huvudpunkt | En avslutning | En fråga |
Källkritik | Att ifrågasätta källor | Att använda alla källor | Att ignorera källor |
Vetenskaplig metod | En systematisk undersökning | En personlig åsikt | En berättande stil |
Argumentation | Att framföra åsikter | Att diskutera | Att övertyga |
Sammanfattning | En kort översikt | En lång text | En detaljerad analys |
Avhandling | En typeskrift | En vetenskaplig text | En berättelse |
Fakta | Verifierad information | En åsikt | En teori |
Teori | En hypotes | En bekräftad fakta | En åsikt |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av källkritik vid skrivande av vetenskapliga essäer. Vilka konsekvenser kan det få att inte använda källkritik?
- Reflektera över hur man kan strukturera en vetenskaplig essä. Vilka delar anser du är mest centrala och varför?
- Beskriv skillnaden mellan att skriva en personlig uppsats och en vetenskaplig essä. Vad bör man tänka på i varje fall?
- Vilka utmaningar kan uppstå vid skrivandet av en vetenskaplig essä och hur kan man övervinna dessa?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |