Prov. Engelska 7. Skrivövningar: vetenskapliga essäer. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 7

Tema: Skrivövningar: vetenskapliga essäer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva en vetenskaplig essä, där de ska kunna formulera sig klart och tydligt på engelska och använda källor kritiskt och korrekt. Provets fokus ligger på både innehållet och skrivtekniken, vilket ger läraren möjlighet att utvärdera elevernas skrivande i relation till kursens mål.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär. Eleven kan formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.

(Gy11, Kursplan Engelska 7)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en viktig del av en vetenskaplig essä?
    • A) Personlig åsikt
    • B) Källor
    • C) Berättande stil
  2. Vad innebär källkritik?
    • A) Att använda alla källor utan att ifrågasätta dem
    • B) Att noggrant utvärdera källornas trovärdighet
    • C) Att förlita sig på första bästa källa
  3. Vilken struktur har en typisk vetenskaplig essä?
    • A) Inledning, kropp, avslutning
    • B) Enbart kropp
    • C) Inledning och avslutning
  4. Vilken typ av språk används ofta i vetenskapliga texter?
    • A) Informellt språk
    • B) Formellt och objektivt språk
    • C) Slang
  5. Vad är syftet med en tes i en essä?
    • A) Att underhålla läsaren
    • B) Att presentera huvudargumentet
    • C) Att sammanfatta texten
  6. Vilken av följande är en bra källa för en vetenskaplig essä?
    • A) Bloggar
    • B) Vetenskapliga tidskrifter
    • C) Sociala medier
  7. Vad är en referenslista?
    • A) En lista över källor som inte används
    • B) En lista över källor som används i texten
    • C) En lista över böcker i biblioteket
  8. Vilken del av en essä sammanfattar de viktigaste punkterna?
    • A) Inledningen
    • B) Kroppen
    • C) Avslutningen
  9. Hur ska man avsluta en vetenskaplig essä?
    • A) Med nya frågor
    • B) Med en stark slutsats
    • C) Med en personlig reflektion
  10. Vilket av följande beskriver bäst en akademisk ton?
    • A) Vänlig och personlig
    • B) Formell och objektiv
    • C) Informell och slapp

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Referens En källa En slutsats En åsikt
Plagiat Att låna utan källhänvisning Att skriva i egen stil Att använda sina egna idéer
Tes En huvudpunkt En avslutning En fråga
Källkritik Att ifrågasätta källor Att använda alla källor Att ignorera källor
Vetenskaplig metod En systematisk undersökning En personlig åsikt En berättande stil
Argumentation Att framföra åsikter Att diskutera Att övertyga
Sammanfattning En kort översikt En lång text En detaljerad analys
Avhandling En typeskrift En vetenskaplig text En berättelse
Fakta Verifierad information En åsikt En teori
Teori En hypotes En bekräftad fakta En åsikt

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera vikten av källkritik vid skrivande av vetenskapliga essäer. Vilka konsekvenser kan det få att inte använda källkritik?
  2. Reflektera över hur man kan strukturera en vetenskaplig essä. Vilka delar anser du är mest centrala och varför?
  3. Beskriv skillnaden mellan att skriva en personlig uppsats och en vetenskaplig essä. Vad bör man tänka på i varje fall?
  4. Vilka utmaningar kan uppstå vid skrivandet av en vetenskaplig essä och hur kan man övervinna dessa?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Modern Tillbaka-knapp