[Prov]. Engelska. Ämne: Engelska 5. [Gymnasiet]

Ämne: Engelska 5

Årskurs: Gymnasiet, Åk 1

Prov i skrivande – Diskuterande, argumenterande och jämförande text

Detta prov i Engelska 5 för årskurs 1 på gymnasiet syftar till att träna elevernas förmåga att skriva en sammanhängande och välutvecklad text. Provet är utformat för att likna ett nationellt prov i Engelska 5 och fokuserar på skrivande med inriktning på diskuterande, argumenterande och/eller jämförande texttyp. Ämnet är allmänt och aktuellt för att alla elever ska kunna uttrycka egna åsikter och resonemang.

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förmåga att formulera sig skriftligt på engelska i olika texttyper som är relevanta för kursen. Eleverna ska kunna uttrycka och diskutera åsikter, jämföra olika ståndpunkter samt argumentera för sin egen uppfattning. Provet tränar elevernas förmåga att använda ett varierat och korrekt språk samt att strukturera en text på ett sammanhängande sätt med tydlig inledning, utveckling och avslutning. Detta är centralt i Engelska 5 enligt kursplanen och nationella provets krav.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Skriftlig framställning i olika genrer, till exempel argumenterande och jämförande texter, med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang Eleven kan skriva texter med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven kan skriva texter med relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Användning av språkliga strategier för att skapa sammanhang och tydlighet i texten Eleven kan till viss del använda språkliga strategier för att skapa sammanhang och tydlighet. Eleven kan relativt väl använda språkliga strategier för att skapa sammanhang och tydlighet.

Källa: Gy11, Engelska 5, Gymnasiet

Prov

Skriftlig uppgift – Diskuterande/Argumenterande/Jämförande text

Instruktion:
Skriv en text (cirka 300–400 ord) där du diskuterar, argumenterar eller jämför olika synpunkter kring ämnet nedan. Du ska presentera dina egna åsikter och motivera dem med exempel och argument. Tänk på att använda ett varierat och korrekt språk samt att strukturera din text tydligt med inledning, utveckling och avslutning.

Ämne:
Sociala medier – påverkar de oss mer positivt eller negativt?

Bedömning

Betyg Andel rätt Poäng
E Minst 30 % 12
D 50 % 20
C 70 % 28
B 85 % 34
A 90 % 36

Poängen fördelas utifrån textens innehåll, struktur, språkbruk och förmåga att argumentera och resonera. Större vikt läggs vid textens innehåll och argumentation.

Tidsuppskattning: 60 minuter.


Modern Tillbaka-knapp