Prov. Engelska. Filmanalys av “Harriet”. [Åk. 9]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 9

Ämne: Engelska

Tema: Filmanalys av “Harriet”

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att sammanfatta filmens handling och teman samt deras förståelse för de historiska och kulturella aspekterna av berättelsen.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Analys av filmens innehåll och teman. Eleven kan med viss säkerhet beskriva och tolka innehållet i filmen.

(Lgr 22. Engelska, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad var Harriet Tubmans huvudsakliga mål i livet?
    • a) Att bli berömd
    • b) Att befria slavar
    • c) Att skriva en bok
    • d) Att resa världen runt
  2. Vilket år föddes Harriet Tubman?
    • a) 1810
    • b) 1820
    • c) 1822
    • d) 1830
  3. Vad kallades den hemliga vägen som slavar använde för att fly?
    • a) The Underground Railroad
    • b) The Freedom Trail
    • c) The Liberty Route
    • d) The Safe Passage
  4. Vilken roll hade Harriet Tubman under inbördeskriget?
    • a) Sjuksköterska
    • b) Spion
    • c) Soldat
    • d) Politiker
  5. Hur många gånger återvände Harriet Tubman till södern för att rädda andra?
    • a) 5 gånger
    • b) 10 gånger
    • c) 13 gånger
    • d) 20 gånger
  6. Vilket av följande påståenden är sant om Harriet Tubman?
    • a) Hon föddes som fri.
    • b) Hon var en slav.
    • c) Hon var en kung.
    • d) Hon var en president.
  7. Vad gjorde Harriet Tubman efter att slaveriet avskaffades?
    • a) Hon reste till Europa
    • b) Hon blev en politiker
    • c) Hon kämpade för kvinnors rösträtt
    • d) Hon öppnade en skola
  8. Vilken metod använde Harriet för att kommunicera med de andra som ville fly?
    • a) Skriftliga meddelanden
    • b) Tysta signaler
    • c) Telegraf
    • d) Telefon
  9. Vad var Harriet Tubmans smeknamn?
    • a) Moses
    • b) Angel
    • c) Leader
    • d) Guide
  10. Vilken av följande filmer handlar också om Harriet Tubman?
    • a) 12 Years a Slave
    • b) Harriet
    • c) Selma
    • d) Glory
  11. Vad inspirerade Harriet Tubman att hjälpa andra slavar?
    • a) Hennes egen erfarenhet av slaveri
    • b) Hennes utbildning
    • c) Hennes familj
    • d) Hennes vänner
  12. Vad var en av de största farorna Harriet ställdes inför?
    • a) Att bli fångad av slaveriet
    • b) Att missa sitt tåg
    • c) Att bli sjuk
    • d) Att förlora sin väg
  13. Vilken viktig lärdom kan vi dra från Harriet Tubmans liv?
    • a) Att ge upp i svåra tider
    • b) Att kämpa för rättvisa
    • c) Att alltid följa lagen
    • d) Att vara tyst
  14. Vilken genre tillhör filmen “Harriet”?
    • a) Komedi
    • b) Drama
    • c) Dokumentär
    • d) Sci-Fi
  15. Hur skildras vänskap i filmen “Harriet”?
    • a) Som oviktig
    • b) Som en styrka
    • c) Som en svaghet
    • d) Som en konstant konflikt

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Slaveri En frihetstid En ofri tid En semester
Aktivism Att vara passiv Att kämpa för förändring Att ignorera frågor
Befrielse Att bli fängslad Att få frihet Att bli sjuk
Tålamod Att skynda sig Att vara lugn Att ge upp
Historia En framtidsberättelse En berättelse om det förflutna En osann berättelse
Motstånd Att ge efter Att kämpa emot Att följa med
Rättvisa Orättvisa Att få det man förtjänar Att förlora
Gemenskap Att vara ensam Att arbeta tillsammans Att strida
Ledarskap Att följa andra Att leda andra Att vara passiv
Mod Rädsla Att vara tapper Att ge upp

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Sammanfatta filmen “Harriet” i egna ord. Vilka huvudteman presenteras?
  2. Reflektera över vilken betydelse Harriet Tubman har haft för kampen mot slaveri. Vilka egenskaper gjorde henne till en bra ledare?
  3. Diskutera hur filmen “Harriet” skildrar relationerna mellan karaktärerna. Vilken betydelse har dessa relationer för handlingen?
  4. Vilka känslor och tankar väcker filmen hos dig som åskådare? Hur tror du att filmen påverkar yngre generationers syn på historia?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 17
D 50% 28
C 60% 33
B 80% 44
A 90% 50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp