### Provkonstruktion
**Årskurs:** Åk. 5
**Ämne:** Engelska
**Tema:** Grammatik
### Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom engelsk grammatik, inklusive deras förmåga att identifiera och använda olika grammatiska strukturer korrekt.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————-|
| Språkets uppbyggnad och grammatiska strukturer. | Eleven kan med viss säkerhet använda några enkla grammatiska strukturer i tal och skrift. |
Källa: (Lgr 22. Engelska, åk. 5)
### Prov
#### Faktafrågor
**Antal poäng:** 15
1. Vad är subjektet i meningen “The dog runs fast.”?
a) The dog
b) runs
c) fast
2. Vilket av följande ord är ett substantiv?
a) Jump
b) Happy
c) Car
3. Vilken av följande meningar är korrekt?
a) She go to the park.
b) She goes to the park.
c) She going to the park.
4. Vad är pluralformen av “foot”?
a) Foots
b) Feet
c) Footes
5. Vad är objektet i meningen “I love pizza.”?
a) I
b) love
c) pizza
6. Vilket av följande ord är en preposition?
a) On
b) Quickly
c) Happy
7. Vad är korrekt form av verbet “to be” i andra person singular?
a) Am
b) Is
c) Are
8. Vilken mening är i presens?
a) I will eat an apple.
b) I eat an apple.
c) I ate an apple.
9. Vilket ord fyller i blanketten: “They _____ to the store.”?
a) go
b) goes
c) going
10. Vad beskriver adjektivet i meningen “The red car is fast.”?
a) Car
b) Fast
c) Red
11. Vilken av följande meningar är en fråga?
a) You are happy.
b) Are you happy?
c) You happy.
12. Vad är adverbialet i meningen “She sings beautifully.”?
a) She
b) sings
c) beautifully
13. Vad är korrekt form av verbet “to have” i första person singular?
a) Has
b) Have
c) Having
14. Vilken mening använder futurum?
a) I am buying a book.
b) I will buy a book.
c) I bought a book.
15. Vad är korrekt mening?
a) The cats is sleeping.
b) The cat are sleeping.
c) The cats are sleeping.
#### Ordkollen
**Antal poäng:** 10
**Beskrivning:** Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|————-|—|—|—|
| Verb | En person | En handling | Ett adjektiv |
| Substantiv | En plats | Ett namn | En sak |
| Adjektiv | En känsla | Ett beskrivande ord | En tid |
| Adverb | En plats | En handling | Hur något görs |
| Pronomen | Ersätter substantiv | Ett verb | En preposition |
| Preposition | En känsla | Beskriver ett förhållande | En plats |
| Subjekt | Den som gör något | Det som påverkas | En plats |
| Objekt | Det som påverkas | Den som gör något | En känsla |
| Futurum | Nutid | Framtid | Dåtid |
| Presens | Framtid | Nutid | Dåtid |
#### Resonerande frågor
**Antal poäng:** 20
**Beskrivning:** Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
1. Förklara skillnaden mellan subjekt och objekt i en mening. Ge exempel på en mening och identifiera både subjekt och objekt.
2. Diskutera vikten av grammatik i skrift och tal. Hur påverkar korrekt grammatik kommunikationen?
3. Beskriv hur du kan använda adjektiv för att göra dina meningar mer intressanta. Ge exempel på en mening som kan förbättras med adjektiv.
4. Reflektera över hur du lär dig nya grammatiska regler. Vilka metoder tycker du fungerar bäst för dig?
#### Bedömning
**Totalt antal poäng:**
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|——-|—————-|————-|
| E | 30% | 9 (inkl. 3) |
| D | 50% | 12 (inkl. 4)|
| C | 60% | 13 (inkl. 5)|
| B | 80% | 16 (inkl. 6)|
| A | 90% | 18 (inkl. 7)|
#### Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument
– 📈 Svårare – Gör provet svårare
– 📉 Enklare – Gör provet enklare
– ✅ Facit – Ta fram facit
– 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna