Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 5
Ämne: Engelska
Tema: Grammatik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av grundläggande grammatiska regler i engelska, inklusive verb, substantiv, adjektiv och meningsbyggnad.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Användning av grundläggande grammatik | Eleven kan använda grundläggande grammatik i tal och skrift. |
Källa: (Lgr 22. Engelska, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är pluralformen av “child”?
A) Childs
B) Children
C) Childer - Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) Quickly
B) Happy
C) Dog - Vilken av följande meningar är grammatiskt korrekt?
A) She go to school.
B) She goes to school.
C) She going to school. - Vilket av följande är ett verb?
A) Beautiful
B) Jump
C) Car - Vad används för att göra en fråga i engelska?
A) Do
B) Have
C) Is - Vilket av följande är en korrekt mening?
A) He is playing football.
B) He play football.
C) He playing football. - Vad är korrekt preposition i meningen: “The cat is ___ the table”?
A) In
B) On
C) Under - Vad är superlativformen av “big”?
A) Bigger
B) The biggest
C) More big - Vilket av följande ord är ett adjektiv?
A) Run
B) Quick
C) They - Vilken av följande fraser är felaktig?
A) I am happy.
B) She are happy.
C) They are happy. - Vilket ord är en synonym till “happy”?
A) Sad
B) Joyful
C) Angry - Vad är korrekt form av verbet i: “They ___ to the park.”
A) Go
B) Goes
C) Going - Vilket ord ska inte användas i meningen: “My brother is ___ than me.”
A) Taller
B) Tall
C) The tallest - Vad betyder verbet “to eat”?
A) Att sova
B) Att äta
C) Att springa - Vilken av följande meningar är en negation?
A) I do not like pizza.
B) I likes pizza.
C) I like pizza.
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Verb | En plats | Ett handlande | En känsla |
Substantiv | Ett namn på något | Ett handlande | En plats |
Adjektiv | Beskriver ett verb | Beskriver ett substantiv | Beskriver ett adverb |
Pronomen | Ett namn | Ersätter ett substantiv | Beskriver en plats |
Adverb | Beskriver en plats | Beskriver ett verb | Beskriver ett substantiv |
Preposition | En känsla | Beskriver ett substantiv | Anger plats eller tid |
Fras | En grupp av ord | Ett tecken | En känsla |
Konjunktion | Förbinder ord | Ett namn | En åtgärd |
Interjektion | Uttryck av känslor | En plats | En åtgärd |
Artikel | Anger mängd | Ett namn | En åtgärd |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv skillnaden mellan ett substantiv och ett verb. Ge exempel på båda.
- Hur använder man adjektiv för att göra sina meningar mer beskrivande? Ge exempel.
- Varför är det viktigt att använda rätt grammatik i skrift? Reflektera över hur det påverkar läsarens förståelse.
- Diskutera hur du kan använda olika typer av ord (substantiv, verb, adjektiv) för att skapa intressanta berättelser. Ge exempel på en kort berättelse.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (20) |
C | 70% | (25) |
B | 85% | (28) |
A | 90% | (30) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna