Provkonstruktion
Årskurs:
Äk. 6
Ämne:
Engelska
Tema:
Grammatik – Skillnaden mellan “a” och “an”
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av grammatiken kring användningen av “a” och “an” i engelska språket. Provets utformning syftar till att hjälpa eleverna att identifiera och använda dessa två artiklar korrekt i olika sammanhang.
Centralt innehåll
Eleverna ska lära sig använda artiklarna “a” och “an” korrekt i meningar. | Eleven kan använda “a” och “an” på ett korrekt sätt i grundläggande meningar. |
Källa: (Lgr 22. Engelska, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken artikel används framför ord som börjar med ett vokalljud?
- a
- an
- the
- Vilken artikel används framför ord som börjar med en konsonant?
- an
- a
- the
- Vilket av följande ord kräver “an”?
- dog
- apple
- cat
- Vilket av följande ord ska ha “a”?
- hour
- orange
- giraffe
- “umbrella”
- a
- an
- the
- “egg”
- a
- an
- the
- “elephant”
- a
- an
- the
- “book”
- a
- an
- the
- “university”
- a
- an
- the
- “hour”
- a
- an
- the
- “ice cream”
- a
- an
- the
- “orange”
- a
- an
- the
- “car”
- a
- an
- the
- “airplane”
- a
- an
- the
- “apple”
- a
- an
- the
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Artikel | 1 | 2 | 3 |
En typ av substantiv | En typ av verb | En typ av adjektiv | |
Vokalljud | Ljud som är likt “a” | Ljud som är likt “b” | Ljud som är likt “c” |
Konsonantljud | Ljud som är likt “a” | Ljud som är likt “d” | Ljud som är likt “e” |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara skillnaden mellan “a” och “an”. Ge exempel på situationer där du skulle använda varje artikel. Var noga med att nämna specifika ord som illustrerar din poäng.
- Varför tror du att det är viktigt att använda “a” och “an” korrekt? Diskutera hur bristande kunskaper kan leda till missförstånd i en konversation.
- Diskutera hur olika engelsktalande länder kan ha olika uttal av ord och hur detta kan påverka valet av “a” eller “an”. Ge exempel på sådana ord och förklara skillnaderna.
- Reflektera över hur lärande av grammatik, såsom användningen av artiklar, kan hjälpa till i kommunikation på engelska. Använd egna erfarenheter eller exempel från din undervisning.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
E | 30% | 10 |
D | 50% | 15 |
C | 70% | 20 |
B | 80% | 25 |
A | 90% | 30 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- Word – Skapar ett dokument
- Svårare – Gör provet svårare
- Enklare – Gör provet enklare
- Facit – Ta fram facit
- Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna