Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 3

Ämne: Engelska

Tema: Insekter och deras livsmiljöer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda engelska språket för att beskriva och diskutera teman kopplade till insekter, samt att stärka deras kreativitet och språkliga uttryck genom att skapa egna menyer.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
“Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper i att uttrycka sig i tal och skrift…”“Eleven kan skriva enkla och förståeliga meningar.”

Källa: (Lgr 22. Engelska, åk 1-3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en insekt? A) Spindel B) Fjäril C) Sköldpadda
  2. Vad kallas insekternas livsmiljö? A) Habitat B) Hem C) Plats
  3. Vilken av följande insekter kan flyga? A) Myra B) Bi C) Mask
  4. Vad äter många insekter? A) Kött B) Växter C) Stenar
  5. Vilken av följande insekter är känd för att producera honung? A) Geting B) Bi C) Fluga
  6. Vad är en larv? A) En vuxen insekt B) Ett insektägg C) En ung insekt
  7. Vilken färg har vanligtvis en nyckelpiga? A) Blå B) Röd C) Grön
  8. Vilken del av kroppen har insekter oftast sex ben? A) Huvud B) Bröst C) Buk
  9. Vad kallas den process när en insekt förändras från larv till vuxen? A) Metamorfos B) Förvandling C) Utveckling
  10. Vilken insekt är känd för att ha stora antenner? A) Myra B) Gräshoppa C) Mal
  11. Vad heter insekter som lever i samhällen, som bin och myror? A) Ensamma insekter B) Sociala insekter C) Rörliga insekter
  12. Vilken av följande insekter är känd för sin färgglada kropp? A) Skalbagge B) Fjäril C) Mygga
  13. Vad kallar vi insekters skyddande skal? A) Skinn B) Panser C) Exoskelett
  14. Vilken insekt är känd för att göra långa hopp? A) Gräshoppa B) Spindel C) Bivråk
  15. Vad är ett viktigt syfte med insekter i ekosystemet? A) Att förstöra växter B) Att pollinera blommor C) Att göra ljud

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
InsektEn typ av reptilEn typ av djurEn typ av växt
MetamorfosEn förändringEn sjukdomEn typ av insekt
HabitatEn platsEtt ljudEn färg
PollineraAtt dödaAtt befruktaAtt växa
ExoskelettInre skelettYttre skyddIngen struktur
LarvEtt vuxet djurEtt ungdjurEn insekt i tidig form
AntennerBenFörsvarSensoriska organ
Sociala insekterEnsamma insekterInsekter som lever tillsammansInsekter som inte kan flyga
NyckelpigaEn typ av skalbaggeEn typ av fjärilEn typ av fågel
BiEtt rovdjurEn pollinerande insektEn växt

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv varför insekter är viktiga för ekosystemet. Vad skulle hända om de försvann?
  2. Tänk på din egen insektsmeny. Hur skulle du motivera valet av ingredienser?
  3. Vilka skillnader finns det mellan olika insekter och deras livsmiljöer? Ge exempel.
  4. Hur påverkar människan insekternas livsmiljöer och populationer? Diskutera.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcent rättAntal poäng
E30%(17)
D50%(27)
C65%(36)
B80%(44)
A90%(50)

Uppföljning

Nyckelord:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna