Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 3
Ämne: Engelska
Tema: Insekter och deras livsmiljöer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda engelska språket för att beskriva och diskutera teman kopplade till insekter, samt att stärka deras kreativitet och språkliga uttryck genom att skapa egna menyer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
“Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper i att uttrycka sig i tal och skrift…” | “Eleven kan skriva enkla och förståeliga meningar.” |
Källa: (Lgr 22. Engelska, åk 1-3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en insekt? A) Spindel B) Fjäril C) Sköldpadda
- Vad kallas insekternas livsmiljö? A) Habitat B) Hem C) Plats
- Vilken av följande insekter kan flyga? A) Myra B) Bi C) Mask
- Vad äter många insekter? A) Kött B) Växter C) Stenar
- Vilken av följande insekter är känd för att producera honung? A) Geting B) Bi C) Fluga
- Vad är en larv? A) En vuxen insekt B) Ett insektägg C) En ung insekt
- Vilken färg har vanligtvis en nyckelpiga? A) Blå B) Röd C) Grön
- Vilken del av kroppen har insekter oftast sex ben? A) Huvud B) Bröst C) Buk
- Vad kallas den process när en insekt förändras från larv till vuxen? A) Metamorfos B) Förvandling C) Utveckling
- Vilken insekt är känd för att ha stora antenner? A) Myra B) Gräshoppa C) Mal
- Vad heter insekter som lever i samhällen, som bin och myror? A) Ensamma insekter B) Sociala insekter C) Rörliga insekter
- Vilken av följande insekter är känd för sin färgglada kropp? A) Skalbagge B) Fjäril C) Mygga
- Vad kallar vi insekters skyddande skal? A) Skinn B) Panser C) Exoskelett
- Vilken insekt är känd för att göra långa hopp? A) Gräshoppa B) Spindel C) Bivråk
- Vad är ett viktigt syfte med insekter i ekosystemet? A) Att förstöra växter B) Att pollinera blommor C) Att göra ljud
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Insekt | En typ av reptil | En typ av djur | En typ av växt |
Metamorfos | En förändring | En sjukdom | En typ av insekt |
Habitat | En plats | Ett ljud | En färg |
Pollinera | Att döda | Att befrukta | Att växa |
Exoskelett | Inre skelett | Yttre skydd | Ingen struktur |
Larv | Ett vuxet djur | Ett ungdjur | En insekt i tidig form |
Antenner | Ben | Försvar | Sensoriska organ |
Sociala insekter | Ensamma insekter | Insekter som lever tillsammans | Insekter som inte kan flyga |
Nyckelpiga | En typ av skalbagge | En typ av fjäril | En typ av fågel |
Bi | Ett rovdjur | En pollinerande insekt | En växt |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv varför insekter är viktiga för ekosystemet. Vad skulle hända om de försvann?
- Tänk på din egen insektsmeny. Hur skulle du motivera valet av ingredienser?
- Vilka skillnader finns det mellan olika insekter och deras livsmiljöer? Ge exempel.
- Hur påverkar människan insekternas livsmiljöer och populationer? Diskutera.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (27) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Nyckelord:
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna