Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 7
Ämne:
Engelska
Tema:
Kläder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förstäelse för engelska språket inom temat kläder. Provets utformning syftar till att stimulera elevernas förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt, samt att använda engelska i kommunikativa sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella och välbekanta ämnesområden med anknytning till vardagsliv och kläder. | Eleven förstärker det huvudsakliga innehållet i talad engelska och i lättillgängliga texter av olika slag. |
Källa: (Lgr 22, Engelska, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande ord betyder “skjorta” på engelska?
- A) Shirt
- B) Pants
- C) Skirt
- Vad kallas “byxor” på engelska?
- A) Pants
- B) Shoes
- C) Socks
- Vilket ord beskriver något som man bär på fötterna?
- A) Hat
- B) Shoes
- C) Scarf
- Vad är “jacka” på engelska?
- A) Jacket
- B) Coat
- C) Sweater
- Vilken av följande är en typ av kläder för fest?
- A) T-shirt
- B) Dress
- C) Shorts
- Vad betyder “accessory”?
- A) Huvudbonad
- B) Tillbehör
- C) Kläder
- Vad kallas “mössa” på engelska?
- A) Beanie
- B) Cap
- C) Hat
- Vilken färg är “red” på svenska?
- A) Grön
- B) Blå
- C) Röd
- Vad är “strumpor” på engelska?
- A) Shoes
- B) Socks
- C) Sandals
- Vad betyder “fashion”?
- A) Stil
- B) Material
- C) Färg
- Vilken typ av kläder är “sweater”?
- A) En klänning
- B) En tröja
- C) Ett par jeans
- Vad kallas “klänning” på engelska?
- A) Skirt
- B) Dress
- C) Trousers
- Vad betyder “to wear”?
- A) Att köpa
- B) Att bära
- C) Att göra
- Vilket ord beskriver kläder som är “fancy”?
- A) Slitna
- B) Eleganta
- C) Billiga
- Vilken av följande är en typ av skor?
- A) Sneakers
- B) T-shirt
- C) Hatt
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kläder | Clothes | Furniture | Food |
Hatt | Hat | Belt | Scarf |
Kappa | Jacket | Coat | Trousers |
Skor | Socks | Shoes | Boots |
Klänning | Dress | Shirt | Pants |
T-shirt | T-shirt | Jacket | Sweater |
Accessoar | Accessory | Clothing | Decoration |
Byxor | Pants | Shorts | Skirt |
Skjorta | Shirt | Tie | Scarf |
Mössa | Beanie | Cap | Hat |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Beskriv vad mode betyder för dig och hur det påverkar ditt val av kläder. Diskutera även hur mode kan skilja sig mellan olika kulturer.
- Resonera kring vikten av att klä sig på ett visst sätt för olika tillfällen, som exempelvis fest eller skola. Varför är det viktigt?
- Diskutera hur kläder kan påverka hur människor uppfattar oss. Ge exempel på situationer där klädvalet spelar en stor roll.
- Reflektera över hur reklam och sociala medier påverkar vår syn på kläder och mode. Har det blivit mer press att följa trender idag än tidigare?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent (antal rätt) |
---|---|
E | 30% (16,5 poäng) |
D | 50% (27,5 poäng) |
C | 60% (33 poäng) |
B | 80% (44 poäng) |
A | 90% (49,5 poäng) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- Word – Skapar ett dokument
- Svårare – Gör provet svårare
- Enklare – Gör provet enklare
- Facit – Ta fram facit
- Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna