Ämne: Engelska

Årskurs: 4

Provkonstruktion

Detta screeningprov i engelska för årskurs 4 är framtaget för att bedöma elevers färdigheter i läsning och skrivande. Provet innehåller uppgifter på både godtagbar nivå och över godtagbar nivå för att kunna differentiera elevernas kunskaper och ge en tydlig bild av deras språkförmåga.

Syfte

Syftet med provet är att kartlägga elevernas förmåga att förstå och tolka enkla engelska texter samt att uttrycka sig skriftligt med grundläggande struktur och ordförråd. Provet syftar även till att identifiera elever som behöver extra stöd eller utmaningar i sin språkutveckling. Genom att inkludera frågor på olika nivåer kan läraren bedöma både grundläggande läsförståelse och mer utvecklade skrivfärdigheter i enlighet med läroplanens mål.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Läsförståelse: Enkla texter med tydligt innehåll och vanliga ord och fraser.Eleven kan förstå huvudinnehållet i enkla och välbekanta texter.Eleven kan förstå och tolka innehållet i enkla och något mer komplexa texter samt dra enkla slutsatser.
Skriftlig produktion: Enkla meningar och korta texter med tydlig avsikt.Eleven kan skriva enkla texter med begriplig struktur och grundläggande ordval.Eleven kan skriva tydliga och sammanhängande texter med varierat ordförråd och enkel struktur.

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

Nedanstående 18 flervalsfrågor testar läsförståelse och grundläggande språkkunskaper. Minst 5 frågor testar djupare förståelse.

  1. What color is the apple in the picture?
    a) Red
    b) Blue
    c) Green
  2. Which word means “happy”?
    a) Sad
    b) Angry
    c) Glad
  3. Read the sentence: “The cat is under the table.” Where is the cat?
    a) On the table
    b) Under the table
    c) Next to the table
  4. What does the word “big” mean?
    a) Small
    b) Large
    c) Short
  5. Which sentence is correct?
    a) I goed to school.
    b) I went to school.
    c) I going to school.
  6. What is the opposite of “hot”?
    a) Cold
    b) Warm
    c) Wet
  7. Read the sentence: “She has two brothers.” How many brothers does she have?
    a) One
    b) Two
    c) Three
  8. Which word is a fruit?
    a) Carrot
    b) Banana
    c) Potato
  9. What is the plural of “dog”?
    a) Doges
    b) Dogs
    c) Dog
  10. Which sentence is in present tense?
    a) I played football yesterday.
    b) I play football every day.
    c) I am playing football tomorrow.
  11. What does the word “school” mean?
    a) A place to learn
    b) A place to sleep
    c) A place to eat
  12. Which word rhymes with “cat”?
    a) Hat
    b) Dog
    c) Fish
  13. Read the text: “Tom likes to read books.” What does Tom like?
    a) Books
    b) Movies
    c) Sports
  14. How do you say “Hej” in English?
    a) Hello
    b) Goodbye
    c) Please
  15. Which word is a verb?
    a) Jump
    b) Chair
    c) Blue
  16. What is the first day of the week?
    a) Monday
    b) Sunday
    c) Friday
  17. Read the sentence: “They are playing outside.” What are they doing?
    a) Playing inside
    b) Playing outside
    c) Sleeping
  18. What is the opposite of “fast”?
    a) Slow
    b) Quick
    c) High

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Ring in det alternativ som är korrekt.

Ord123
1. BookA place to eatSomething to readA type of animal
2. JumpTo runTo leap into the airTo sit
3. HappyFeeling sadFeeling gladFeeling tired
4. ChairSomething to sit onSomething to write withSomething to wear
5. DogA kind of fruitA kind of petA kind of vehicle
6. BigLargeSmallShort
7. RunTo walk slowlyTo move fast on feetTo sleep
8. RedA colorA type of foodA kind of weather
9. SchoolA place to learnA place to sleepA place to swim
10. EatTo drinkTo consume foodTo read
11. ColdHotWarmNot warm
12. CatA type of animalA kind of treeA kind of food

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • Vad tycker du är roligt att göra i skolan? Beskriv med några meningar på engelska.
  • Berätta om din bästa vän. Vad heter hen? Vad gillar ni att göra tillsammans? Skriv kort.
  • Skriv en kort text om din favoritmat. Beskriv vad den heter och varför du tycker om den.
  • Tänk dig att du hittar en magisk dörr som leder till en annan värld. Vad skulle du vilja se där? Beskriv med några meningar.
  • Etiskt dilemma: Om du ser någon som blir mobbad i skolan, vad skulle du göra? Beskriv hur du kan hjälpa och varför det är viktigt.

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

BetygAndel rättPoäng
EMinst 30 %15
DMinst 50 %25
CMinst 70 %35
BMinst 85 %43
AMinst 90 %45

Provet bedöms både på antal rätt i fakta- och ordkollensdelarna samt kvalitet i de resonerande frågorna. De resonerande frågorna bedöms med fokus på språklig variation, sammanhang och korrekthet.

Tidsuppskattning: 60 minuter