Ämne: Engelska
Årskurs: 4
Provkonstruktion
Detta screeningprov i engelska för årskurs 4 är framtaget för att bedöma elevers färdigheter i läsning och skrivande. Provet innehåller uppgifter på både godtagbar nivå och över godtagbar nivå för att kunna differentiera elevernas kunskaper och ge en tydlig bild av deras språkförmåga.
Syfte
Syftet med provet är att kartlägga elevernas förmåga att förstå och tolka enkla engelska texter samt att uttrycka sig skriftligt med grundläggande struktur och ordförråd. Provet syftar även till att identifiera elever som behöver extra stöd eller utmaningar i sin språkutveckling. Genom att inkludera frågor på olika nivåer kan läraren bedöma både grundläggande läsförståelse och mer utvecklade skrivfärdigheter i enlighet med läroplanens mål.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Läsförståelse: Enkla texter med tydligt innehåll och vanliga ord och fraser. | Eleven kan förstå huvudinnehållet i enkla och välbekanta texter. | Eleven kan förstå och tolka innehållet i enkla och något mer komplexa texter samt dra enkla slutsatser. |
Skriftlig produktion: Enkla meningar och korta texter med tydlig avsikt. | Eleven kan skriva enkla texter med begriplig struktur och grundläggande ordval. | Eleven kan skriva tydliga och sammanhängande texter med varierat ordförråd och enkel struktur. |
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
Nedanstående 18 flervalsfrågor testar läsförståelse och grundläggande språkkunskaper. Minst 5 frågor testar djupare förståelse.
- What color is the apple in the picture?
a) Red
b) Blue
c) Green - Which word means “happy”?
a) Sad
b) Angry
c) Glad - Read the sentence: “The cat is under the table.” Where is the cat?
a) On the table
b) Under the table
c) Next to the table - What does the word “big” mean?
a) Small
b) Large
c) Short - Which sentence is correct?
a) I goed to school.
b) I went to school.
c) I going to school. - What is the opposite of “hot”?
a) Cold
b) Warm
c) Wet - Read the sentence: “She has two brothers.” How many brothers does she have?
a) One
b) Two
c) Three - Which word is a fruit?
a) Carrot
b) Banana
c) Potato - What is the plural of “dog”?
a) Doges
b) Dogs
c) Dog - Which sentence is in present tense?
a) I played football yesterday.
b) I play football every day.
c) I am playing football tomorrow. - What does the word “school” mean?
a) A place to learn
b) A place to sleep
c) A place to eat - Which word rhymes with “cat”?
a) Hat
b) Dog
c) Fish - Read the text: “Tom likes to read books.” What does Tom like?
a) Books
b) Movies
c) Sports - How do you say “Hej” in English?
a) Hello
b) Goodbye
c) Please - Which word is a verb?
a) Jump
b) Chair
c) Blue - What is the first day of the week?
a) Monday
b) Sunday
c) Friday - Read the sentence: “They are playing outside.” What are they doing?
a) Playing inside
b) Playing outside
c) Sleeping - What is the opposite of “fast”?
a) Slow
b) Quick
c) High
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Ring in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1. Book | A place to eat | Something to read | A type of animal |
2. Jump | To run | To leap into the air | To sit |
3. Happy | Feeling sad | Feeling glad | Feeling tired |
4. Chair | Something to sit on | Something to write with | Something to wear |
5. Dog | A kind of fruit | A kind of pet | A kind of vehicle |
6. Big | Large | Small | Short |
7. Run | To walk slowly | To move fast on feet | To sleep |
8. Red | A color | A type of food | A kind of weather |
9. School | A place to learn | A place to sleep | A place to swim |
10. Eat | To drink | To consume food | To read |
11. Cold | Hot | Warm | Not warm |
12. Cat | A type of animal | A kind of tree | A kind of food |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Vad tycker du är roligt att göra i skolan? Beskriv med några meningar på engelska.
- Berätta om din bästa vän. Vad heter hen? Vad gillar ni att göra tillsammans? Skriv kort.
- Skriv en kort text om din favoritmat. Beskriv vad den heter och varför du tycker om den.
- Tänk dig att du hittar en magisk dörr som leder till en annan värld. Vad skulle du vilja se där? Beskriv med några meningar.
- Etiskt dilemma: Om du ser någon som blir mobbad i skolan, vad skulle du göra? Beskriv hur du kan hjälpa och varför det är viktigt.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | Minst 50 % | 25 |
C | Minst 70 % | 35 |
B | Minst 85 % | 43 |
A | Minst 90 % | 45 |
Provet bedöms både på antal rätt i fakta- och ordkollensdelarna samt kvalitet i de resonerande frågorna. De resonerande frågorna bedöms med fokus på språklig variation, sammanhang och korrekthet.
Tidsuppskattning: 60 minuter