Ämne: Företagsekonomi
Årskurs: Gymnasiet
Prov: Omprov i ledarskap – Situationsanpassat ledarskap
Detta prov är ett omprov i företagsekonomi med fokus på ledarskap, särskilt situationsanpassat ledarskap. Syftet är att eleverna ska visa sin förmåga att analysera och resonera kring ledarskapsstrategier i en arbetsplats med mångfacetterad personal. Två elever arbetar tillsammans för att diskutera ett case som belyser utmaningar och möjligheter i ledarskapet.
Stadie: Gymnasiet
Ämne/Kurs: Företagsekonomi
Tema: Situationsanpassat ledarskap
Case: Situationsanpassat ledarskap på företaget Skog & Natur AB
Skog & Natur AB är ett medelstort företag som arbetar med skogsvård och naturvårdsprojekt i hela Sverige. Företaget har cirka 50 anställda och jobbar både med praktiskt skogsarbete ute i fält och med administrativt arbete på kontoret.
Personalen består av olika grupper:
- Nyanställda medarbetare som är entusiastiska och vill lära sig allt om skogsvård men som behöver mycket handledning och introduktion.
- Erfarna skogstekniker och naturvårdsexperter som är mycket kompetenta och vana vid att arbeta självständigt ute i fält.
- Medarbetare som varit länge i företaget, ofta inom administration eller praktiskt arbete, som kan mycket men som blivit mindre engagerade och behöver ny motivation och utmaningar.
Företagets ledare, Erik, vill nu utveckla sitt ledarskap för att bättre möta dessa olika behov och samtidigt öka både arbetsglädje och produktivitet i företaget. Han ser vikten av att använda situationsanpassat ledarskap för att lyckas med detta.
Ni har blivit inbjudna att diskutera hur Erik kan anpassa sitt ledarskap och vilka strategier han kan använda för att skapa en effektiv och trivsam arbetsmiljö på Skog & Natur AB.
Diskussionsuppgift
Ni är två elever som tillsammans ska diskutera följande:
- Hur kan ledarskapet anpassas för att bäst stödja och motivera varje personalgrupp?
- Vilka konkreta ledarskapsstilar eller strategier kan användas i de olika situationerna?
- Hur kan detta bidra till ökad effektivitet och trivsel i företaget?
- Vilka utmaningar kan uppstå när man försöker tillämpa situationsanpassat ledarskap i en sådan mångfacetterad arbetsgrupp?
- Fundera också över hur ledarskapet kan bidra till att engagera de erfarna medarbetarna igen, och vad som kan behövas för att behålla motivation och arbetsglädje hos alla.
Diskussionen bör baseras på teorin om situationsanpassat ledarskap och koppla till de olika personalgruppernas behov och förutsättningar.
Facit – Förslag på bedömning och lösningar
Elevernas diskussion bör visa en djup förståelse för situationsanpassat ledarskap, där ledaren anpassar stil utifrån medarbetarnas mognad, kompetens och motivation.
Nyanställda
- Ledarskapet ska vara mer styrande och stödjande (t.ex. instruerande och coachande).
- Ge tydliga mål och instruktioner, mycket feedback och stöd för att bygga trygghet och kunskap.
Experter
- Ledarskapet bör vara mer delegerande, med tillit och utrymme för självständigt arbete.
- Ledaren fungerar mer som resurs och stöd vid behov, undviker detaljerad styrning.
Erfarna, lågmotiverade medarbetare
- Ledarskapet behöver vara mer motiverande och engagerande, t.ex. genom deltagande, delegering och stöd.
- Identifiera orsaker till minskat engagemang, exempelvis bristande utmaningar eller erkännande.
- Ge möjlighet till utveckling, mer ansvar eller nya arbetsuppgifter för att väcka intresse.
Bidrag till effektivitet och trivsel
- Genom att anpassa ledarskapet kan man möta varje persons behov, vilket ökar motivation, arbetsinsats och samarbete.
- En flexibel ledarstil skapar bättre arbetsklimat och minskar konflikter.
Utmaningar
- Svårighet att identifiera rätt ledarskapsstil i olika situationer.
- Balansgång mellan att styra och släppa kontroll.
- Hantera olika förväntningar och behov samtidigt.
A-nivåanalys
Elever på A-nivå bör kunna resonera nyanserat om hur ledarskapets anpassning kräver god självkännedom och insikt om gruppens dynamik. De bör också kunna diskutera risker och möjligheter med olika ledarstilar och koppla teorin till praktiska exempel från case. Att kunna föreslå konkreta strategier för att engagera lågmotiverade medarbetare med koppling till motivationsteorier är också meriterande.