Provkonstruktion
Årskurs: Förskoleklass
Ämne eller kurs: Matematik
Tema: Att lära sig räkna
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande färdigheter i matematik, särskilt i förmågan att räkna och använda tal i praktiska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att utveckla grundläggande färdigheter i matematik, där fokus ligger på att läras sig räkna, använda tal och förstå samband mellan tal. Eleverna ska ges möjlighet att träna på att räkna och jämföra antal, samt att använda siffror på ett praktiskt sätt i olika sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna räkna till och med 10 samt känna igen och använda siffror i vardagliga sammanhang och enkelt använda föremål för att representera antal.
Prov
Faktafrågor
1. Hur många klossar finns på bordet?
- A. 2
- B. **3**
- C. 4
- D. 5
2. Kan du räkna till 4?
- A. 1, 2, 3, **4**
- B. 1, 2, 3, 5
- C. 1, 2, **3**, 4
- D. 1, 2, 3, 6
3. Vilken siffra kommer efter 2?
- A. **3**
- B. 4
- C. 5
- D. 6
4. Hur många bollar har vi?
- A. **5**
- B. 4
- C. 3
- D. 2
5. Vad händer om vi tar bort 2 föremål?
- A. **Antalet minskar med 2**
- B. Antalet ökar med 2
- C. Antalet minskar med 1
- D. Antalet förblir detsamma
6. Hur många är 3 och 2 tillsammans?
- A. 3
- B. 4
- C. **5**
- D. 6
7. Hur många nallar har vi om vi har 1 nalle och får 3 till?
- A. 2
- B. 3
- C. 4
- D. **4**
8. Hur många fingrar har vi på en hand?
- A. 4
- B. **5**
- C. 6
- D. 7
9. Kan du räkna till 3?
- A. 1, 2, 3
- B. **1, 2, 3**
- C. 2, 3
- D. 1, 3
10. Vad är 1 mer än 3?
- A. 3
- B. **4**
- C. 5
- D. 6
11. Hur många bollar har vi om vi har 2 och får 1 till?
- A. 1
- B. **3**
- C. 4
- D. 5
12. Vilken siffra är störst, 6 eller 5?
- A. **6**
- B. 5
- C. 4
- D. 3
13. Hur många är 1 och 1?
- A. 2
- B. 3
- C. **2**
- D. 4
14. Vad är hälften av 4?
- A. 1
- B. **2**
- C. 3
- D. 4
15. Hur många ögon har vi?
- A. **2**
- B. 1
- C. 3
- D. 4
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du räknar med föremål.
Syftet är att förstå elevens arbetsmetod och tankesätt i räkning.
2. Förklara varför du tror att räkneförmåga är viktigt i vardagen.
Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att koppla matematik till verkliga situationer.
3. Hur kan vi använda siffror när vi handlar?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka på praktiska tillämpningar av matematik i livet.
4. Berätta om en erfarenhet där du använde räkning i leken.
Genom att dela sina erfarenheter kan eleverna reflektera över sin inlärning.
5. Hur skulle du förklara räkning för en yngre vän?
Syftet är att se hur väl eleven kan förklara och destillera sin kunskap.
6. Varför tror du att matte kan vara roligt?
Om eleven kan uttrycka positiva känslor kring matematik ger det en djupare inblick i deras lärande.
7. Beskriv ett spel eller aktivitet där du använde dina räknekunskaper.
Detta ger insikt i elevens praktiska tillämpningar av matematik.
8. Hur vill du öva mer på räkning hemma?
Att låta eleverna tänka på framtida inlärningsmöjligheter visar på deras engagemang.
Bedömning
Provets poängbedömning är följande:
- E: 8 poäng totalt
- C: 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)