Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Förskoleklass. Svenska – Bokstavslek

Provkonstruktion

Årskurs: Förskoleklass

Ämne eller kurs: Svenska

Tema: Bokstavslek

Syfte

Syftet med provet är att bedöma barnens förmåga att känna igen och namnge bokstäver, samt att förstå sambandet mellan bokstäver och ljud, vilket är centralt i deras språkutveckling.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I detta moment kommer barnen att arbeta med att känna igen och namnge bokstäver, samt att förstå sambandet mellan bokstäver och ljud. Lektionen syftar till att stimulera barnens intresse för läsning och skrivning genom lekfulla aktiviteter.

Kunskapskrav

Barnen ska kunna namnge bokstäver samt visa förståelse för kopplingen mellan bokstäver och ljud.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken bokstav börjar ditt namn på?
A) C
B) D
C) F
D) **A**

2. Vad är ljudet av bokstaven A?
A) “b”
B) “d”
C) **”a”**
D) “c”

3. Nämn ett ord som börjar på bokstaven B.
A) **Boll**
B) “Katt”
C) “Hund”
D) “Äpple”

4. Hur många bokstäver finns det i alfabetet?
A) 26
B) 28
C) **29**
D) 30

5. Vad är din favoritbokstav?
A) “Z”
B) **”M”**
C) “L”
D) “T”

6. Vilken bokstav kommer efter D?
A) **E**
B) F
C) G
D) H

7. Vad är ljudet av bokstaven C?
A) “k”
B) “s”
C) **”k” eller “s”**
D) “t”

8. Vilken bokstav är den sista i alfabetet?
A) **Z**
B) Y
C) X
D) W

9. Vilken bokstav hör ihop med ljudet “h”?
A) D
B) M
C) **H**
D) L

10. Vilken bokstav börjar ordet “Äpple”?
A) A
B) **Ä**
C) E
D) O

11. Vad är ljudet av bokstaven E?
A) **”e”**
B) “ä”
C) “i”
D) “o”

12. Vilken bokstav kommer innan A?
A) **Ingen, A är första bokstaven**
B) Z
C) B
D) C

13. Vilken bokstav kan vara en vokal?
A) F
B) T
C) **E**
D) G

14. Vilken bokstav representerar ljudet “p”?
A) **P**
B) Q
C) R
D) S

15. Vilken bokstav börjar ordet “Fisk”?
A) B
B) **F**
C) K
D) P

Resonerande frågor

1. Varför är det viktigt att barnen kan namnge bokstäver?
Syftet är att förstå hur namn på bokstäver är kopplade till språkutveckling.

2. Hur kan lekfulla aktiviteter hjälpa barnen att lära sig bokstäver?
Frågan ger insikt i hur lek främjar lärande och intresse.

3. Ge exempel på hur ljud och bokstäver samverkar vid läsning.
Frågan uppmanar till reflektion kring språkliga kopplingar.

4. Varför är det viktigt för barnen att veta ljudet av bokstäver?
Syftet är att utforska ljudets betydelse för läs- och skrivförmåga.

5. Hur kan barnens personliga intressen, som favoritbokstäver, påverka deras inlärning av språk?
Frågan uppmuntrar till att se hur intressen kan främja motivation och engagemang.

6. Vilken roll spelar repetition i att lära sig bokstäver?
Frågan syftar till att betona vikten av övning och repetition i lärandeprocessen.

7. Hur kan diskussioner kring bokstäver och ljud påverka barns förståelse?
Frågan uppmanar till att reflektera över diskussionens kraft i inlärning.

8. Ge exempel på hur man kan koppla bokstäver till bilder i undervisningen.
Syftet är att tänka på visuella hjälpmedel och deras effekt på lärande.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor ger 2 poäng per korrekt och utförlig beskrivning. Totalt: 15 faktafrågor (15 poäng) och 8 resonerande frågor (16 poäng).

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×