Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Fysik 1a

Tema: Hur hastighet används för att beskriva vardagliga rörelser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av hastighet, rörelsemängd och acceleration samt deras förmåga att applicera dessa koncept på vardagliga situationer och problem. Provets innehåll syftar även till att utveckla elevernas förmåga att tänka kritiskt och använda vetenskapliga metoder i sina resonemang.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Hastighet, rörelsemängd och acceleration för att beskriva rörelse.Eleven visar grundläggande kunskaper om fysikens begrepp och kan beskriva enkla fysikaliska samband i naturen och samhället.

(Gy11, Kursplan Fysik 1a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är enhet för hastighet?
    • A) m/s
    • B) N
    • C) J
  2. Vilken formel används för att beräkna hastighet?
    • A) v = d/t
    • B) v = F/m
    • C) v = m*a
  3. Vad är acceleration?
    • A) Förändring av hastighet per tidsenhet
    • B) Hastighet multiplicerat med tid
    • C) Rörelse i en cirkel
  4. Vilken av följande påståenden är korrekt gällande rörelsemängd?
    • A) Rörelsemängd är massa multiplicerat med hastighet
    • B) Rörelsemängd är alltid konstant
    • C) Rörelsemängd är oberoende av hastighet
  5. Vad innebär en negativ acceleration?
    • A) Att ett föremål ökar hastigheten
    • B) Att ett föremål sakta ner
    • C) Att ett föremål rör sig med konstant hastighet
  6. Vad händer med hastigheten om en konstant kraft verkar på ett objekt?
    • A) Hastigheten förblir konstant
    • B) Hastigheten ökar
    • C) Hastigheten minskar
  7. Vad är enhet för rörelsemängd?
    • A) kg·m/s
    • B) N·s
    • C) J/s
  8. Vilken typ av rörelse beskriver Newtons första lag?
    • A) Rätlinjig rörelse
    • B) Cirkelrörelse
    • C) Harmonisk rörelse
  9. Vad är den resulterande kraften på ett objekt i vila?
    • A) 0 N
    • B) 10 N
    • C) 20 N
  10. Vilket av följande beskriver bäst ett föremåls rörelse?
    • A) Förändring i hastighet över tid
    • B) Förändring i massa över tid
    • C) Förändring i energi över tid
Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
HastighetAvstånd per tidsenhetMassan av ett föremålFörändring av rörelse
AccelerationFörändring av hastighet över tidEn konstant hastighetFörändring av massa
RörelsemängdMassan av ett föremålHastighet multiplicerat med massaHastighet delat med tid
KraftEn påverkan som kan förändra rörelseEn konstant hastighetEn typ av energi
ImpulsKraft multiplicerat med tidHastighet multiplicerat med massaEtt föremåls rörelse
JämviktStyrka av en kraftBalans mellan flera krafterFörändring av hastighet
FriktionMotstånd mot rörelseFörändring av energiEn typ av kraft
TryckKraft per ytenhetEnhet för hastighetEn typ av rörelse
EnergiFörmåga att utföra arbeteEnhet för kraftFörändring av hastighet
GravitationskraftKraft som drar objekt mot varandraEn typ av energiEnhet för tryck
Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur hastighet påverkar vår uppfattning om tid och rum. Ge exempel från vardagen och förklara varför dessa uppfattningar kan variera.
  2. Beskriv hur du skulle förklara begreppet acceleration för någon som aldrig har studerat fysik. Vilka exempel skulle du använda för att illustrera ditt resonemang?
  3. Reflektera över hur förståelsen av rörelsemängd kan tillämpas i verkliga situationer, såsom vid trafikolyckor. Vilka faktorer skulle du ta hänsyn till?
  4. Hur kan kunskap om krafter och rörelser hjälpa oss att skapa säkrare transportsystem? Resonera kring både tekniska och mänskliga aspekter.
Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcentAntal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C65%(36)
B80%(44)
A90%(50)
Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna