Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Fysik 1a. Impuls och dess betydelse vid krockkuddar. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Fysik 1a

Tema:

Impuls och dess betydelse vid krockkuddar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av impulskonceptet och dess tillämpningar i verkliga situationer, såsom vid användning av krockkuddar i fordon.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Krafter som orsak till förändring av hastighet och rörelsemängd. Impuls. Eleven kan redogöra för och använda impulskonceptet i praktiska och teoretiska sammanhang.

(Gy11, Kursplan Fysik 1a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad definierar impulsen?
    • A) Kraft multiplicerat med tid
    • B) Hastighet multiplicerat med massa
    • C) Energi dividerat med tid
  2. Vilken enhet anges impulsen i?
    • A) Newton
    • B) Kilogram meter per sekund (kg·m/s)
    • C) Joule
  3. Vad händer med en bils rörelsemängd om den kör in i en vägg och stannar?
    • A) Den ökar
    • B) Den minskar
    • C) Den förblir densamma
  4. Vad är en krockkuddas syfte?
    • A) Att öka bilens hastighet
    • B) Att minska effekten av en kollision
    • C) Att förhindra att bilen rör sig
  5. Vilken typ av energiförlust sker vid en kollision?
    • A) Kinetisk energi omvandlas till potentiell energi
    • B) Kinetisk energi omvandlas till värme
    • C) Potentiell energi omvandlas till kinetisk energi
  6. Vad är rörelsemängd?
    • A) Massan av ett objekt multiplicerat med dess hastighet
    • B) Skillnaden mellan två hastigheter
    • C) Kraften som verkar på ett objekt
  7. Hur påverkar en ökad hastighet impulsen?
    • A) Impulsen ökar
    • B) Impulsen minskar
    • C) Impulsen förblir densamma
  8. Vilken faktor är viktigast för att bestämma hur mycket skada en krockkudde kan dämpa?
    • A) Krockkuddens material
    • B) Bilens hastighet vid kollisionen
    • C) Krockkuddens storlek
  9. Vilket av följande påståenden är sant?
    • A) Impuls är alltid positiv
    • B) Impuls kan vara negativ
    • C) Impuls är oberoende av hastighet
  10. Vad händer med en passagerare i bilen om krockkudden inte fungerar?
    • A) Passageraren kommer att stanna helt
    • B) Passageraren kommer att fortsätta framåt utan motstånd
    • C) Passageraren kommer att sakta ner

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord / Begrepp 1 2 3
Impuls Kraft över tid Energi Hastighet
Krockkudde En typ av säkerhetsutrustning i fordon En del av motorn En typ av däck
Rörelsemängd Massan av ett objekt Massan multiplicerat med hastighet Hastighet dividerat med massa
Kraft Förmågan att röra ett objekt En typ av energi Enhet för hastighet
Kollision När två objekt rör sig mot varandra När ett objekt stannar När ett objekt accelererar
Hastighet Förändring av rörelsemängd Avstånd över tid Enhet för energi
Energidämpning Att minska energi i ett system Att öka energi i ett system Att omvandla energi
Friktion Motstånd mot rörelse Rörelse utan motstånd En typ av energi
Kinetisk energi Energi i rörelse Potentiell energi Energi som lagras
Acceleration Förändring av hastighet Konstant hastighet Ingen hastighet

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  1. Diskutera hur en krockkudde påverkar passagerarens säkerhet vid en kollision. Vilka faktorer spelar in och hur kan dessa beskrivas med hjälp av impulskonceptet?
  2. Reflektera över vikten av att förstå rörelsemängd och impuls inom fordonsäkerhet. Hur kan denna kunskap tillämpas för att förbättra säkerheten i framtiden?
  3. Analysera skillnaderna mellan krockkuddar och andra säkerhetssystem i fordon. Vilka fördelar och nackdelar finns det med de olika systemen?
  4. Beskriv hur impulslagen kan tillämpas för att förutsäga utfall av kollisioner i olika scenarier, exempelvis mellan en bil och en fotgängare. Vilka etiska överväganden bör beaktas?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Procent rätt Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp