Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 5

Ämne: Fysik

Tema: Förnybar och icke-förnybar energi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om skillnaderna mellan förnybara och icke-förnybara energikällor, samt deras påverkan på miljön och samhället.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska få kunskap om olika energikällor och hur de används i samhället.Eleven kan ge exempel på förnybara och icke-förnybara energikällor.

Källa: (Lgr 22. Fysik, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande är en förnybar energikälla?
    a) Olja
    b) Solenergi
    c) Kol
  2. Vad är en nackdel med icke-förnybara energikällor?
    a) De är dyra
    b) De kan ta slut
    c) De är alltid effektiva
  3. Vilken energikälla används ofta för att producera elektricitet i vattenkraftverk?
    a) Vatten
    b) Vind
    c) Sol
  4. Vad är solenergi?
    a) Energi från jorden
    b) Energi från solen
    c) Energi från vinden
  5. Vilken energikälla bidrar mest till växthuseffekten?
    a) Vindkraft
    b) Fossila bränslen
    c) Solkraft
  6. Vad används biogas till?
    a) Värme och elproduktion
    b) Bränsle för bilar
    c) Kylning
  7. Vad händer med miljön när man använder fossila bränslen?
    a) Inget händer
    b) Det blir mer koldioxid i luften
    c) Det blir mer syre i atmosfären
  8. Vad är en fördel med vindkraft?
    a) Den är tyst
    b) Den är förnybar
    c) Den är lätt att transportera
  9. Vilken energikälla är mest förnybar?
    a) Naturgas
    b) Solenergi
    c) Olja
  10. Hur påverkar användning av fossila bränslen klimatet?
    a) Positivt
    b) Ingen påverkan
    c) Negativt
  11. Vilken typ av energi kommer från organiska material?
    a) Solenergi
    b) Biobränsle
    c) Kärnenergi
  12. Vad är ett exempel på en icke-förnybar energikälla?
    a) Vatten
    b) Kol
    c) Geotermisk energi
  13. Hur produceras elektricitet från vindkraft?
    a) Genom att bränna kol
    b) Genom att använda solceller
    c) Genom att låta vinden snurra turbiner
  14. Vilken typ av energi utnyttjar värmen från jorden?
    a) Geotermisk energi
    b) Vattenkraft
    c) Solenergi
  15. Vad menas med energikällor som kan ta slut?
    a) Förnybara energikällor
    b) Icke-förnybara energikällor
    c) Energi från solen

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Förnybar energiKan ta slutKan förnyasDyr
Icke-förnybar energiFinns alltidKan förnyasTar slut
Fossila bränslenKommer från solenKommer från döda organismerKommer från vinden
BiogasEnergi från kolEnergi från avfallEnergi från solen
VindkraftEnergi från vattenEnergi från vindenEnergi från kol
SolenergiEnergi från jordenEnergi från solenEnergi från vatten
VattenkraftEnergi från vindenEnergi från vattenEnergi från solen
KärnenergiEnergi från kolEnergi från atomkärnorEnergi från vinden
Minska koldioxidutsläppÖka utsläppenMinska förnybar energiMinska koldioxidutsläpp
BiobränsleKommer från oljaKommer från växterKommer från kol

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv skillnaderna mellan förnybara och icke-förnybara energikällor. Vilka är de största fördelarna med att använda förnybara källor?
  2. Hur påverkar användningen av fossila bränslen det globala klimatet? Diskutera eventuella konsekvenser för framtiden.
  3. Vilka energikällor tror du är de mest lovande för framtiden? Motivera ditt svar med exempel.
  4. Reflektera över hur energiförbrukning i ditt eget liv kan förändras för att bli mer hållbar. Vad kan du göra för att bidra till en bättre miljö?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcent rättAntal poäng
E30%17 (inkl. resonerande frågor, 1 poäng/ fråga)
D40%22
C50%27
B70%38
A90%50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna