Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 5
Ämne: Fysik
Tema: Förnybar och icke-förnybar energi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om skillnaderna mellan förnybara och icke-förnybara energikällor, samt deras påverkan på miljön och samhället.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få kunskap om olika energikällor och hur de används i samhället. | Eleven kan ge exempel på förnybara och icke-förnybara energikällor. |
Källa: (Lgr 22. Fysik, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en förnybar energikälla?
a) Olja
b) Solenergi
c) Kol - Vad är en nackdel med icke-förnybara energikällor?
a) De är dyra
b) De kan ta slut
c) De är alltid effektiva - Vilken energikälla används ofta för att producera elektricitet i vattenkraftverk?
a) Vatten
b) Vind
c) Sol - Vad är solenergi?
a) Energi från jorden
b) Energi från solen
c) Energi från vinden - Vilken energikälla bidrar mest till växthuseffekten?
a) Vindkraft
b) Fossila bränslen
c) Solkraft - Vad används biogas till?
a) Värme och elproduktion
b) Bränsle för bilar
c) Kylning - Vad händer med miljön när man använder fossila bränslen?
a) Inget händer
b) Det blir mer koldioxid i luften
c) Det blir mer syre i atmosfären - Vad är en fördel med vindkraft?
a) Den är tyst
b) Den är förnybar
c) Den är lätt att transportera - Vilken energikälla är mest förnybar?
a) Naturgas
b) Solenergi
c) Olja - Hur påverkar användning av fossila bränslen klimatet?
a) Positivt
b) Ingen påverkan
c) Negativt - Vilken typ av energi kommer från organiska material?
a) Solenergi
b) Biobränsle
c) Kärnenergi - Vad är ett exempel på en icke-förnybar energikälla?
a) Vatten
b) Kol
c) Geotermisk energi - Hur produceras elektricitet från vindkraft?
a) Genom att bränna kol
b) Genom att använda solceller
c) Genom att låta vinden snurra turbiner - Vilken typ av energi utnyttjar värmen från jorden?
a) Geotermisk energi
b) Vattenkraft
c) Solenergi - Vad menas med energikällor som kan ta slut?
a) Förnybara energikällor
b) Icke-förnybara energikällor
c) Energi från solen
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Förnybar energi | Kan ta slut | Kan förnyas | Dyr |
Icke-förnybar energi | Finns alltid | Kan förnyas | Tar slut |
Fossila bränslen | Kommer från solen | Kommer från döda organismer | Kommer från vinden |
Biogas | Energi från kol | Energi från avfall | Energi från solen |
Vindkraft | Energi från vatten | Energi från vinden | Energi från kol |
Solenergi | Energi från jorden | Energi från solen | Energi från vatten |
Vattenkraft | Energi från vinden | Energi från vatten | Energi från solen |
Kärnenergi | Energi från kol | Energi från atomkärnor | Energi från vinden |
Minska koldioxidutsläpp | Öka utsläppen | Minska förnybar energi | Minska koldioxidutsläpp |
Biobränsle | Kommer från olja | Kommer från växter | Kommer från kol |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv skillnaderna mellan förnybara och icke-förnybara energikällor. Vilka är de största fördelarna med att använda förnybara källor?
- Hur påverkar användningen av fossila bränslen det globala klimatet? Diskutera eventuella konsekvenser för framtiden.
- Vilka energikällor tror du är de mest lovande för framtiden? Motivera ditt svar med exempel.
- Reflektera över hur energiförbrukning i ditt eget liv kan förändras för att bli mer hållbar. Vad kan du göra för att bidra till en bättre miljö?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 (inkl. resonerande frågor, 1 poäng/ fråga) |
D | 40% | 22 |
C | 50% | 27 |
B | 70% | 38 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna