Ämne: Geografi
Årskurs: 8
Tema: Klimatzoner och vegetationszoner, miljöhot och naturkatastrofer kopplat till ett valt land
Syfte
Syftet med provet är att pröva elevernas kunskaper om klimatzoner och vegetationszoner samt deras förmåga att koppla dessa till konkreta exempel i världen. Eleverna ska också visa förståelse för miljöhot och naturkatastrofer som drabbar ett specifikt land och kunna resonera kring åtgärder för att hantera dessa problem. Provet tränar både faktakunskap och förmågan att analysera och resonera geografiskt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Klimat och väder, olika klimatzoner och vegetationstyper. | Eleven har grundläggande kunskaper om klimat och vegetationszoner och kan beskriva dessa på ett enkelt sätt. | Eleven har goda kunskaper om klimat och vegetationszoner och kan förklara samband mellan klimat och vegetation. |
Miljöproblem och naturkatastrofer i världen. | Eleven kan ge enkla exempel på miljöhot och naturkatastrofer och deras konsekvenser för människor och miljö. | Eleven kan ge utvecklade exempel och resonera om miljöhot och hur dessa påverkar sårbara platser. |
[Lgr22, Geografi, Åk 7-9]
Prov
Del 1: Klimatzoner och vegetationszoner (20 poäng)
Förklara vad som kännetecknar olika klimatzoner och vegetationszoner. Beskriv minst tre olika klimatzoner och vilka typer av växtlighet som är typisk för varje zon.
Del 2: Landanalys (30 poäng)
Välj ett land (du kan välja ett av följande: Brasilien, Japan, Kenya, eller Indonesien). Besvara följande frågor om det valda landet:
- Vilken eller vilka klimatzoner och vegetationszoner finns i landet? Beskriv också hur dessa påverkar livet för människor och natur.
- Vilka miljöhot och naturkatastrofer är vanliga eller möjliga i detta land? Ge exempel och beskriv hur de påverkar befolkning och miljö.
- Vilka åtgärder har landet gjort för att hantera miljöhot och naturkatastrofer?
- Vad kan göras mer för att minska riskerna och förbättra situationen i framtiden?
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel poäng | Poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 15 |
D | 50 % | 25 |
C | 70 % | 35 |
B | 80 % | 40 |
A | 90 % | 45 |
- Del 1 bedöms utifrån hur väl eleven förklarar klimatzoner och vegetationszoner med korrekta exempel.
- Del 2 bedöms utifrån elevens analysförmåga, användning av geografiska begrepp samt resonemang kring miljöhot och åtgärder.
Tidsuppskattning: 60 minuter