Provkonstruktion

Årskurs:

Åk. 7

Ämne:

Geografi

Tema:

Sårbara platser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om sårbara platser på jorden, hur dessa platser identifieras och vilka faktorer som bidrar till deras sårbarhet. Provets frågor syftar till att stimulera elevernas kritiska tänkande och förmåga att analysera geografiska och samhälleliga aspekter.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleven beskriver hur människans aktiviteter påverkar naturen och hur det kan leda till sårbarhet i olika områden.Eleven kan beskriva några konsekvenser av människans påverkan på miljön.

Källa: (Lgr 22. Geografi, åk. 7)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande platser är mest utsatt för översvämningar? A) Saharaöknen B) Nederländerna C) Antarktis
  2. Vad kallas området där en jordbävning inträffar? A) Epicentrum B) Berg C) Hav
  3. Vilken faktor bidrar mest till sårbarhet vid naturkatastrofer? A) Befolkningstäthet B) Bergens höjd C) Temperatur
  4. Vilket land är känt för att ha många vulkaner? A) Sverige B) Japan C) Kanada
  5. Vad är en konsekvens av avskogning i tropiska områden? A) Minskad koldioxidutsläpp B) Ökad risk för erosion C) Mer regn
  6. Vilken typ av naturkatastrof kan orsaka en tsunami? A) Tornado B) Jordbävning C) Snöfall
  7. Vad kallas det när marken sjunker? A) Erosion B) Sjunkmark C) Hävning
  8. Vilka av följande platser är sårbara för torka? A) Antarktis B) Sahel C) Sverige
  9. Vad innebär begreppet “bereddhet” i samband med sårbara platser? A) Att vara förberedd på risker B) Att inte göra något C) Att vänta på hjälp
  10. Vilken typ av naturkatastrof är vanligast i Sverige? A) Tsunamis B) Översvämningar C) Bergsklippning
  11. Vilken av följande faktorer kan öka sårbarheten för klimatförändringar? A) Höga berg B) Värmeöar i städer C) Öknar
  12. Vad kallas det när människor flyr på grund av naturkatastrofer? A) Flyktingar B) Resenärer C) Turister
  13. Vilken av följande platser är mest känd för sin vulkaniska aktivitet? A) New York B) San Francisco C) Reykjavik
  14. Vilken åtgärd kan minska sårbarheten i städer? A) Fler bilar B) Grönområden C) Mindre vattenhantering
  15. Vad innebär “sårbarhet”? A) Att vara stark B) Att vara utsatt för risker C) Att vara oberoende

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Begrepp123
SårbarhetAtt vara svagAtt vara utsattAtt vara stark
ÖversvämningVattenbristVattensamlingSnöfall
ErosionNedbrytning av jordÖkning av jordProcess av växttillväxt
TsunamiStora vågor orsakade av jordbävningarRegnväderSnöstormar
BeredskapAtt vara förbereddAtt vara osäkerAtt vänta på hjälp
MiljöflyktingMänniskor som flyr på grund av krigMänniskor som flyr för miljöskälMänniskor som flyttar frivilligt
RiskhanteringAtt minska riskerAtt öka riskerAtt ignorera risker
VulkanEn geologisk strukturEtt bergEn öppning i jordskorpan
NaturkatastrofEn händelse orsakad av naturenEn mänsklig skapelseEn planerad händelse
ResiliensFörmåga att återhämta sigFörmåga att växaFörmåga att undvika risker

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur människans aktiviteter kan påverka sårbara platser. Ge ett exempel.
  2. Diskutera hur ett land kan förbereda sig för naturkatastrofer. Nämn minst en åtgärd.
  3. Reflektera över hur klimatförändringar kan påverka sårbara platser. Ge ett exempel på en åtgärd som kan vidtas.
  4. Beskriv en specifik sårbar plats och varför den är sårbar. Vilka risker finns där?

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygPoäng (antal rätt)
E30% (10)
D50% (15)
C70% (21)
B85% (26)
A90% (27)

Uppföljning

Ange ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna