Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 7
Ämne:
Geografi
Tema:
Sårbara platser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om sårbara platser på jorden, hur dessa platser identifieras och vilka faktorer som bidrar till deras sårbarhet. Provets frågor syftar till att stimulera elevernas kritiska tänkande och förmåga att analysera geografiska och samhälleliga aspekter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleven beskriver hur människans aktiviteter påverkar naturen och hur det kan leda till sårbarhet i olika områden. | Eleven kan beskriva några konsekvenser av människans påverkan på miljön. |
Källa: (Lgr 22. Geografi, åk. 7)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande platser är mest utsatt för översvämningar? A) Saharaöknen B) Nederländerna C) Antarktis
- Vad kallas området där en jordbävning inträffar? A) Epicentrum B) Berg C) Hav
- Vilken faktor bidrar mest till sårbarhet vid naturkatastrofer? A) Befolkningstäthet B) Bergens höjd C) Temperatur
- Vilket land är känt för att ha många vulkaner? A) Sverige B) Japan C) Kanada
- Vad är en konsekvens av avskogning i tropiska områden? A) Minskad koldioxidutsläpp B) Ökad risk för erosion C) Mer regn
- Vilken typ av naturkatastrof kan orsaka en tsunami? A) Tornado B) Jordbävning C) Snöfall
- Vad kallas det när marken sjunker? A) Erosion B) Sjunkmark C) Hävning
- Vilka av följande platser är sårbara för torka? A) Antarktis B) Sahel C) Sverige
- Vad innebär begreppet “bereddhet” i samband med sårbara platser? A) Att vara förberedd på risker B) Att inte göra något C) Att vänta på hjälp
- Vilken typ av naturkatastrof är vanligast i Sverige? A) Tsunamis B) Översvämningar C) Bergsklippning
- Vilken av följande faktorer kan öka sårbarheten för klimatförändringar? A) Höga berg B) Värmeöar i städer C) Öknar
- Vad kallas det när människor flyr på grund av naturkatastrofer? A) Flyktingar B) Resenärer C) Turister
- Vilken av följande platser är mest känd för sin vulkaniska aktivitet? A) New York B) San Francisco C) Reykjavik
- Vilken åtgärd kan minska sårbarheten i städer? A) Fler bilar B) Grönområden C) Mindre vattenhantering
- Vad innebär “sårbarhet”? A) Att vara stark B) Att vara utsatt för risker C) Att vara oberoende
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Sårbarhet | Att vara svag | Att vara utsatt | Att vara stark |
Översvämning | Vattenbrist | Vattensamling | Snöfall |
Erosion | Nedbrytning av jord | Ökning av jord | Process av växttillväxt |
Tsunami | Stora vågor orsakade av jordbävningar | Regnväder | Snöstormar |
Beredskap | Att vara förberedd | Att vara osäker | Att vänta på hjälp |
Miljöflykting | Människor som flyr på grund av krig | Människor som flyr för miljöskäl | Människor som flyttar frivilligt |
Riskhantering | Att minska risker | Att öka risker | Att ignorera risker |
Vulkan | En geologisk struktur | Ett berg | En öppning i jordskorpan |
Naturkatastrof | En händelse orsakad av naturen | En mänsklig skapelse | En planerad händelse |
Resiliens | Förmåga att återhämta sig | Förmåga att växa | Förmåga att undvika risker |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur människans aktiviteter kan påverka sårbara platser. Ge ett exempel.
- Diskutera hur ett land kan förbereda sig för naturkatastrofer. Nämn minst en åtgärd.
- Reflektera över hur klimatförändringar kan påverka sårbara platser. Ge ett exempel på en åtgärd som kan vidtas.
- Beskriv en specifik sårbar plats och varför den är sårbar. Vilka risker finns där?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Poäng (antal rätt) |
---|---|
E | 30% (10) |
D | 50% (15) |
C | 70% (21) |
B | 85% (26) |
A | 90% (27) |
Uppföljning
Ange ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna