Ämne: Geografi
Årskurs: Anpassad grundskola, Åk 7
Prov – Väder och klimat
Detta prov är framtaget för att ge en heltäckande bedömning av elevernas kunskaper inom Geografi med temat Väder och klimat för Åk 7 inom Anpassad grundskola. Provet testar faktakunskaper, begreppsförståelse och förmåga att resonera kring geografiska frågor kopplade till väder och klimat.
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vad menas med begreppet “klimat”?
a) Vädret under en dag
b) Medelvärdet av väder under lång tid
c) Temperatur vid ekvatorn - Vilken av följande är en faktor som påverkar klimatet?
a) Jordens lutning
b) Havets djup
c) Vulkanutbrott - Vad är skillnaden mellan väder och klimat?
a) Väder är kortsiktigt, klimat är långsiktigt
b) Väder är alltid varmt, klimat är alltid kallt
c) Väder är samma som klimat - Vad kallas det när varma luftmassor stiger och bildar moln?
a) Kondensation
b) Evaporation
c) Sublimering - Vilket väderfenomen innebär att kall luft trycker ner varm luft?
a) Front
b) Tornado
c) Monsun - Vad kallas det när växthusgaser håller kvar värme i atmosfären?
a) Växthuseffekten
b) Ozonhålet
c) Väderleken - Vilken gas bidrar mest till växthuseffekten?
a) Koldioxid
b) Syre
c) Kväve - Vad innebär begreppet “klimatförändring”?
a) Vädret ändras från dag till dag
b) Långsiktiga förändringar av jordens klimat
c) Temperaturökning på en dag - Vilken region har oftast tropiskt klimat?
a) När ekvatorn
b) Polområden
c) Bergsområden - Vad kan orsaka torka i ett område?
a) Långvarig brist på nederbörd
b) Översvämning
c) Snöfall - Vad menas med begreppet “väderstreck”?
a) Vindens riktning
b) Kompassriktningar som norr, syd, öst och väst
c) Typ av moln - Hur påverkar havsströmmar klimatet?
a) De transporterar värme över jordens yta
b) De skapar jordbävningar
c) De påverkar inte klimatet - Vad är en orsak till klimatförändringar?
a) Människans utsläpp av växthusgaser
b) Månen roterar runt jorden
c) Solens sken - Vad kallas den nederbörd som faller som is?
a) Hagel
b) Regn
c) Dimma - Vilket är ett exempel på ett extremt väderfenomen?
a) Storm
b) Solnedgång
c) Månskensnatt - Vad är en klimatzon?
a) Ett område med liknande klimat
b) En plats där det alltid regnar
c) En stad som är varm - Vad kan man använda för att mäta temperatur?
a) Termometer
b) Barometer
c) Hygrometer - Vad kallas processen när vatten avdunstar från mark och växter?
a) Evaporation
b) Kondensation
c) Nederbörd
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Ring in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Klimat | Vädret under en dag | Medelvärde av väder under lång tid | Solens ljus |
Växthuseffekt | När solen går ner bakom horisonten | När växthusgaser håller kvar värme | När det blåser mycket |
Front | Gränsen mellan två luftmassor | En typ av moln | Ett regn |
Torka | Långvarig brist på nederbörd | Mycket snöfall | Kraftig vind |
Monsun | En regnskog i tropikerna | En vind som ändrar riktning säsongsvis | En storm i polområden |
Hagel | Regn som fryser till is | Dimma | En varm vind |
Klimatzon | Ett område med liknande väder | En stad med varmt väder | Ett berg |
Temperatur | Hur varmt eller kallt det är | Hur mycket det blåser | Hur mycket det regnar |
Nederbörd | Vatten som faller från molnen | Solens strålar | Vindens styrka |
Humidity | Luftfuktighet | Temperatur | Vindriktning |
Ozonlager | Ett lager av gas som skyddar mot UV-strålning | Ett moln | En typ av nederbörd |
Vädersystem | Ett system som ger information om väder | En typ av väder | En jordbävning |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv vad klimatförändringar innebär och ge exempel på hur de kan påverka både natur och människor.
- Förklara skillnaden mellan väder och klimat och ge exempel på varför det är viktigt att skilja på dessa.
- Vilka faktorer påverkar klimatet på jorden? Beskriv minst tre olika faktorer.
- Hur kan människans aktiviteter bidra till klimatförändringar? Diskutera även vad man kan göra för att minska påverkan.
- Tänk dig att du bor i ett område som drabbats av extrem torka. Vilka konsekvenser kan det få för människor och natur? Hur kan samhället förebygga eller hantera sådana situationer?
Bedömning
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | 45 % | 22,5 |
C | 60 % | 30 |
B | 75 % | 37,5 |
A | 90 % | 45 |
Provet består av totalt 50 poäng. Faktafrågorna och ordkollen bedöms på korrekthet, medan de resonerande frågorna bedöms på förmåga att utveckla och förklara svaren utifrån kunskapsnivå. Provet beräknas ta cirka 60 minuter att genomföra.
Facit
Faktafrågor
- b) Medelvärdet av väder under lång tid
- a) Jordens lutning
- a) Väder är kortsiktigt, klimat är långsiktigt
- a) Kondensation
- a) Front
- a) Växthuseffekten
- a) Koldioxid
- b) Långsiktiga förändringar av jordens klimat
- a) När ekvatorn
- a) Långvarig brist på nederbörd
- b) Kompassriktningar som norr, syd, öst och väst
- a) De transporterar värme över jordens yta
- a) Människans utsläpp av växthusgaser
- a) Hagel
- a) Storm
- a) Ett område med liknande klimat
- a) Termometer
- a) Evaporation
Ordkollen – Rätt svar
Ord | Rätt svar |
---|---|
Klimat | 2 |
Växthuseffekt | 2 |
Front | 1 |
Torka | 1 |
Monsun | 2 |
Hagel | 1 |
Klimatzon | 1 |
Temperatur | 1 |
Nederbörd | 1 |
Humidity | 1 |
Ozonlager | 1 |
Vädersystem | 1 |
Resonerande frågor: exempel på svar
Klimatförändringar:
E-nivå: Klimatförändringar betyder att jordens klimat ändras över tid. Det kan bli varmare eller kallare och det påverkar djur, växter och människor. Till exempel kan det bli mer torka eller översvämningar.
C-nivå: Klimatförändringar är långsiktiga förändringar i jordens klimat som påverkas av naturliga faktorer och människans utsläpp av växthusgaser. De kan leda till extremväder, förlust av arter och påverka människors levnadsvillkor globalt.
Skillnad väder och klimat:
E-nivå: Väder är hur det är just nu eller en kort period med till exempel regn eller sol. Klimat är vädret under en lång tid, som flera år.
C-nivå: Väder är den kortsiktiga variationen i atmosfären medan klimat är det genomsnittliga vädret över en lång tidsperiod. Att skilja på dessa är viktigt för att förstå trender och planera för framtiden.
Faktorer som påverkar klimat:
E-nivå: Solens strålning, jordens lutning, och havsströmmar påverkar klimatet.
C-nivå: Klimatet påverkas av flera faktorer såsom jordens lutning som skapar årstider, havsströmmar som transporterar värme, atmosfärens sammansättning inklusive växthusgaser samt solaktivitet.
Människans påverkan:
E-nivå: Människor släpper ut gaser som koldioxid som gör att det blir varmare på jorden. Vi kan spara energi och använda bilar mindre för att hjälpa.
C-nivå: Genom förbränning av fossila bränslen och skogsavverkning ökar utsläppen av växthusgaser, vilket förstärker växthuseffekten och leder till klimatförändringar. För att minska påverkan kan vi satsa på förnybar energi, minska utsläpp och skydda skogar.
Konsekvenser av torka och åtgärder:
E-nivå: Torka kan göra att växter dör och människor får ont om vatten. Man kan spara vatten och hjälpa till med mat.
C-nivå: Långvarig torka kan leda till skördebortfall, vattenbrist och sociala problem. Samhället kan förebygga genom vattenförvaltning, bevattningsteknik och planering av resurser samt stöd till drabbade områden.