Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Geografi
Tema: Världen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om olika länder och regioner i världen, deras geografiska läge, kulturer samt naturresurser.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Geografiska skillnader mellan olika länder och regioner. | Eleven kan redogöra för viktiga geografiska drag i världen. |
Källa: (Lgr 22. Geografi, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande länder ligger i Sydamerika? A) Kanada B) Brasilien C) Egypten D) Indien
- Vilken kontinent är känd som “den mörka kontinenten”? A) Asien B) Afrika C) Australien D) Europa
- Vad är huvudstaden i Japan? A) Beijing B) Seoul C) Tokyo D) Bangkok
- Vilket av följande länder har flest invånare? A) USA B) Indien C) Brasilien D) Ryssland
- Vad kallas den längsta floden i världen? A) Mississippi B) Amazonfloden C) Nilen D) Yangtze
- I vilket hav ligger ön Hawaii? A) Atlanten B) Indiska oceanen C) Stilla havet D) Norra ishavet
- Vilken av följande städer ligger i Europa? A) Sydney B) New York C) London D) Tokyo
- Vilket land är känt för sina pyramider? A) Mexiko B) Egypten C) Grekland D) Italien
- Vad är den största öknen i världen? A) Sahara B) Gobi C) Kalahari D) Atacama
- Vilket av följande länder ligger helt på södra halvklotet? A) Argentina B) Kina C) USA D) Spanien
- Vilken ö är den största i världen? A) Grönland B) Nya Guinea C) Borneo D) Madagaskar
- Vilket land är känd för sina fjordar? A) Norge B) Sverige C) Finland D) Danmark
- Vilken kontinent ligger Australien på? A) Asien B) Afrika C) Australien D) Europa
- Vad är den största staden i Brasilien? A) Buenos Aires B) Rio de Janeiro C) São Paulo D) Santiago
- Vilket hav ligger mellan Afrika och Australien? A) Atlanten B) Indiska oceanen C) Stilla havet D) Arktiska havet
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kontinent | Stor landmassa | Litet berg | Vattenmassa |
Öken | Torr och varm plats | Kall och fuktig plats | Skogsområde |
Flod | Rinnande vatten | Stilla vatten | Vattensamling |
Berg | Hög mark | Låg mark | Vattenområde |
Hav | Stort vattenområde | Litet vattenområde | Skog |
Atmosfär | Luftskikt omkring jorden | Vatten under jord | Jordlager |
Ekosystem | Sammanhang av levande varelser och miljö | Endast djur | Endast växter |
Kultur | Levnadssätt och traditioner | Bara språk | Bara mat |
Klimat | Väder under en lång period | Väder under en dag | Väder vid en viss tid |
Naturresurs | Resurser från naturen | Resurser från människor | Resurser från djur |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur geografiska faktorer kan påverka människors liv och kulturer i olika delar av världen. Ge exempel på minst två olika länder.
- Diskutera hur klimatförändringar kan påverka naturresurser och livsmiljöer i olika regioner. Vilka konsekvenser kan detta få för människorna som bor där?
- Vilken roll spelar turism för ekonomin i ett land? Diskutera både positiva och negativa effekter av turismen.
- Reflektera över hur globaliseringen påverkar olika kulturer. Vilka är de fördelar och nackdelar som kan följa med denna process?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 % (9 poäng) | 9 |
D | 50 % (12 poäng) | 12 |
C | 60 % (15 poäng) | 15 |
B | 80 % (18 poäng) | 18 |
A | 90 % (27 poäng) | 27 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna