Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Affärsjuridik – Arbetsrätt






Prov i Affärsjuridik

Prov i Affärsjuridik

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Affärsjuridik
Tema: Arbetsrätt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att belysa arbetsrättens grunder, inklusive arbetsgivarens och arbetstagarens rättigheter och skyldigheter. Eleverna kommer att lära sig om anställningsavtal, lagar som reglerar arbetslivet, samt relevanta rättigheter som gäller för anställda och arbetsgivare.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för de rättigheter och skyldigheter som arbetsgivare och arbetstagare har i en arbetsrelation. Eleven kan använda relevanta juridiska begrepp i diskussioner kring arbetsrätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är inte en typ av anställningsavtal?
A) Tidsbegränsat anställningsavtal
**B) Permanent anställningsavtal**
C) Provanställning
D) Freelanceavtal

2. Vad är en arbetsgivarens skyldighet enligt arbetsmiljölagen?
A) Att erbjuda gymmedlemskap
**B) Att säkerställa en säker arbetsmiljö**
C) Att ge högsta lön
D) Att ge alla anställda ledigt

3. Vad innebär diskriminering i arbetslivet?
A) Att ge anställda högre lön för arbete
**B) Att behandla en arbetstagare ofördelaktigt baserat på exempelvis kön**
C) Att ge anställda extra förmåner
D) Att kräva mer arbetstid

4. Vilka rättigheter har anställda enligt arbetsmiljölagen?
A) Rätt att ta en paus när som helst
**B) Rätt till en säker arbetsmiljö**
C) Rätt att få lön varje vecka
D) Rätt att arbeta hemifrån

5. Vad är ett kollektivavtal?
A) Ett avtal mellan två privatpersoner
B) Ett avtal mellan arbetsgivare och stat
**C) En överenskommelse mellan arbetsgivare och fackföreningar**
D) Ett avtal som gäller för alla anställda

6. Hur länge får en provanställning vara enligt lag?
A) Max 3 månader
**B) Max 6 månader**
C) Max 1 år
D) Max 2 månader

7. Vilken av följande lagar reglerar diskriminering?
A) Arbetsmiljölagen
**B) Diskrimineringslagen**
C) Anställningsskyddslagen
D) Lagen om offentlig upphandling

8. Vad ska ett anställningsavtal innehålla?
A) Endast arbetstid
**B) Lön, arbetstid, uppsägningstid och övriga villkor**
C) Hjälp med bostad
D) Jobbikonsultation

9. Vad syftar arbetsrätt till?
A) Att reglerar ekonomi i företaget
**B) Att reglera relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare**
C) Att ge arbetstagare fria arbetstider
D) Att ställa krav på arbetsgivare

10. Vilken roll har fackföreningar inom arbetsrätten?
A) Ingen roll
B) Att reglera lön
**C) Att representera arbetstagare i förhandlingar**
D) Att ge ledighet

11. Vilket av följande är en grundläggande rättighet för arbetstagare?
A) Rätt att schemaändra
B) Rätt att ta ledigt utan anledning
**C) Rätt till semesterledighet**
D) Rätt till högre lön

12. Vad innebär anställningsskyddet?
A) Att arbetstagaren kan sparka annan arbetstagare
B) Att arbetsgivaren får sparka utan anledning
**C) Att arbetstagaren inte får sägas upp utan saklig grund**
D) Att arbetsgivare alltid får sätta arbetsvillkor

13. Hur påverkar kollektivavtal arbetsvillkoren?
A) De ger inga rättigheter
**B) De reglerar villkor för lön och arbetstid**
C) De gäller endast för chefer
D) De påverkar endast arbetsmiljöfrågor

14. Vilka rättigheter har arbetstagare vid uppsägning?
A) Rätt att få alla anställda sända på utbildning
**B) Rätt till uppsägningstid och eventuell avgångsvederlag**
C) Rätt att anställa en ersättare
D) Rätt att ta ut semester

15. Vad är syftet med arbetsrätt?
A) Att styra företag
**B) Att skydda rättigheterna för arbetstagare och arbetsgivare**
C) Att minska löner
D) Att ge mer makt till arbetsgivarna

Resonerande frågor

1. Diskutera varför anställningsavtal är viktiga för både arbetstagare och arbetsgivare.
Syfte: För att ge eleverna möjlighet att analysera betydelsen av tydliga avtal i arbetslivet.

2. Vilka konsekvenser kan brister i arbetsmiljön få för anställda?
Syfte: Att undersöka och diskutera arbetsmiljölagens betydelse och dess inverkan på anställdas hälsa.

3. Resonera kring hur kollektivavtal kan påverka företagets verksamhet.
Syfte: Eleverna får möjlighet att reflektera över samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare.

4. Analys av en verklig arbetsrättslig tvist, vad kunde ha gjorts annorlunda?
Syfte: För att uppmuntra kritiskt tänkande och empati för olika perspektiv.

5. Hur kan diskriminering på arbetsplatsen påverka arbetsklimatet och produktivitet?
Syfte: Att ge eleverna chansen att diskutera de sociala och ekonomiska konsekvenserna av diskriminering.

6. Diskutera de juridiska konsekvenserna av att inte följa arbetsrättsliga regler.
Syfte: För att belysa vikten av lagar och regler inom arbetslivet.

7. Vilka roller spelar fackföreningar i att skydda arbetstagarnas rättigheter?
Syfte: Eleverna får möjlighet att analysera och diskutera fackföreningarnas påverkan.

8. Vilka förändringar skulle du vilja se i arbetsrättsliga lagar och varför?
Syfte: Att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt och komma med egna åsikter kring arbetsrätt.

Bedömning

Faktafrågor: 15 frågor, 1 poäng per rätt svar. Totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 8 frågor, 2 poäng per rätt svar. Totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng i total, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp
×