Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Aktiviteter och upplevelser
Tema: Planering och genomförande av aktiviteter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas färdigheter i att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter, samt att förstå vikten av säkerhet och riskhantering i dessa sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla: “Planering och genomförande av olika aktiviteter, samt reflektion och värdering av dessa upplevelser”. Lektionen syftar till att ge eleverna verktyg att planera, genomföra och utvärdera olika aktiviteter och upplevelser, med fokus på gruppdynamik och säkerhet.
Kunskapskrav
Eleven planerar, organiserar och utför aktiviteter på ett funktionellt sätt och värderar hur dessa aktiviteter påverkar deltagarens upplevelse och hälsa. Eleven följer säkerhetsföreskrifter och tar ansvar för sin och andras säkerhet under aktiviteter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är det första steget i planeringen av en aktivitet?
- A. Genomföra aktiviteten
- B. Utvärdera aktiviteten
- C. Planera syftet med aktiviteten
- D. Diskutera med deltagarna
2. Vilken aspekt är viktigast att överväga vid riskbedömning?
- A. Aktivitetens kostnad
- B. Deltagarnas kapacitet
- C. Antalet deltagare
- D. Ledarens erfarenhet
3. Hur skulle du definiera aktivitetsplanering?
- A. En kreativ process
- B. En strukturerad process för att säkerställa genomförande och säkerhet
- C. En spontan idé
- D. En detaljerad budgetplan
4. Vad är en viktig komponent i en riskhanteringsplan?
- A. Reklam för aktiviteten
- B. Identifiering av potentiella risker
- C. Deltagarnas ålder
- D. Tidsplanen för aktiviteten
5. Vilken metod används ofta för att utvärdera en aktivitet efter genomförande?
- A. Improvisation
- B. Enkäter och diskussioner
- C. Observera deltagarna
- D. Skriva en rapport
6. Vad kan vara en gemensam utmaning vid planering av aktiviteter?
- A. Att alla deltar i planeringen
- B. Att ha tillräckliga resurser
- C. Att tidsplanen hålls
- D. Att platsen är säker
7. Vad är syftet med en aktivitetsplan?
- A. Att minska kostnaderna
- B. Att säkerställa att alla mål uppnås
- C. Att dokumentera aktiviteten
- D. Att göra det roligare
8. Vilken roll har feedback i aktivitetsplanering?
- A. Den är valfri
- B. Den hjälper till att förbättra framtida aktiviteter
- C. Den är alltid negativ
- D. Den är endast för ledaren
9. Vad bör beaktas vid val av plats för en aktivitet?
- A. Säkerhet och tillgänglighet
- B. Priset för platsen
- C. Antalet deltagare
- D. Ledarens preferenser
10. Vad är en av de första sakerna att göra innan en aktivitet genomförs?
- A. Göra en riskbedömning
- B. Välja en ledare
- C. Skapa en budget
- D. Informera deltagarna
11. Hur kan gruppdynamik påverka aktiviteten?
- A. Genom att öka stressnivån
- B. Genom att påverka hur väl deltagarna samarbetar
- C. Genom att påverka kostnaderna
- D. Genom att minska kreativiteten
12. Vad är en viktig aspekt av att involvera deltagare i planeringen?
- A. Det tar längre tid
- B. Det ökar engagemang och delaktighet
- C. Det är valfritt
- D. Det gör allt mer komplicerat
13. Vilken av följande kan ses som en fördel med att planera aktiviteter i grupp?
- A. Det leder alltid till konflikt
- B. Många perspektiv och idéer kan bidra
- C. Det är tidskrävande
- D. Det kan minska ansvar
14. Vad bör göras efter att en aktivitet har genomförts?
- A. Ta bort all dokumentation
- B. Göra en utvärdering och reflektion
- C. Ignorera resultatet
- D. Starta en ny aktivitet direkt
15. Vilken metod kan användas för att identifiera risker under planering?
- A. Brainstorming och diskussioner
- B. Riskanalys
- C. Enkäter
- D. Observation
Resonerande frågor
1. Diskutera vilken betydelse en väl utförd riskbedömning har för aktiviteten. Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring hur riskhantering påverkar deltagarnas säkerhet och välbefinnande.
2. Hur kan feedback från deltagarna påverka framtida aktiviteter? Denna fråga låter eleverna reflektera över vikten av feedback och dess roll i att utveckla aktivitetsplaner.
3. Resonera över hur gruppdynamik kan förbättra eller försvåra planeringen av en aktivitet. Frågan syftar till att få eleverna att se på interaktionen i gruppen och hur den påverkar resultatet.
4. Vilka etiska överväganden bör göras vid planering av aktiviteter? Detta ger eleverna möjlighet att tänka på ansvar och medvetenhet kring de sociala aspekterna av aktiviteter.
5. På vilket sätt kan olika typer av aktiviteter (inomhus, utomhus, sport, kulturella) planeras på olika sätt? Syftet är att få eleverna att jämföra och kontrastera planeringsstrategier för olika aktivitetsformer.
6. Reflektera över hur man kan uppmuntra deltagarnas engagemang i aktivitetsplaneringen. Här får eleverna möjlighet att skapa idéer för att styra och motivera deltagarna.
7. Hur kan en aktivitetsplan bidra till en säker och positiv upplevelse för deltagarna? Denna fråga är avsedd att fördjupa elevernas förståelse för sambandet mellan planering och säkerhet.
8. Resonera kring hur olika miljöer (natur, stad, inomhus) påverkar planeringen av en aktivitet. Syftet är att få eleverna att tänka på hur omgivningen påverkar aktivitetsvalet och dess genomförande.
Bedömning
Provet kan bedömas med en total poängsumma av 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs sammanlagt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).