Prov. Gy. Aktivitetsledarskap – Introduktion till aktivitetsledning och gruppdynamik

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Aktivitetsledarskap

Tema: Introduktion till aktivitetsledning och gruppdynamik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av grundläggande principer inom aktivitetsledning samt deras förmåga att analysera gruppdynamik och kommunikation i olika aktivitetsformer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande principer för aktivitetsledning och dess påverkan på gruppdynamik, kommunikation och samarbete i olika aktivitetsformer.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande färdigheter inom aktivitetsledning samt analysera gruppens dynamik och interaktion.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken roll har en aktivitetsledare i en grupp?

  • A) Att bara vara närvarande
  • B) Att styra alla beslut
  • C) Att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter
  • D) Att vara en vanlig deltagare

2. Vad är viktigt för effektiv kommunikation inom grupper?

  • A) Att alltid tala högst
  • B) Aktivt lyssnande och feedback
  • C) Att undvika konflikter
  • D) Att bara informera om resultat

3. Vilken faktor kan påverka gruppdynamik mest?

  • A) Medlemmarnas utseende
  • B) Tidpunkt för mötet
  • C) Medlemmarnas interaktion och relationer
  • D) Hur länge gruppen har arbetat tillsammans

4. I vilken typ av aktiviteter tillämpas aktivitetsledning?

  • A) Bara idrottsaktiviteter
  • B) Endast kulturella evenemang
  • C) I både idrott, kultur och friluftsliv
  • D) Ingen aktivitet kräver aktivitetsledning

5. Vad innebär konflikthantering inom en grupp?

  • A) Att lösa meningsskiljaktigheter och problem
  • B) Att ignorera problem
  • C) Att alltid följa majoritetens beslut
  • D) Att eliminera en av parterna i konflikten

6. Varför är det viktigt att anpassa aktiviteter efter deltagarnas behov?

  • A) För att göra det lättare för ledaren
  • B) För att öka delaktigheten och engagemanget hos deltagarna
  • C) För att alltid följa en mall
  • D) För att minimera långa aktiviteter

7. Vad är syftet med en aktivitetsledares feedback efter en aktivitet?

  • A) Att kritisera deltagarna
  • B) Att ge konstruktiv vägledning och förbättra framtida insatser
  • C) Att dokumentera aktiviteter
  • D) Att avsluta diskussioner

8. Vilken teknik kan användas för att förbättra gruppens dynamik?

  • A) Att styra tysta deltagare
  • B) Att dela upp gruppen konstant
  • C) Att främja aktivt lyssnande och uppmuntra deltagande
  • D) Att ha en strikt agenda

9. Hur definieras gruppdynamik?

  • A) Gruppens storlek
  • B) Interaktionerna och relationerna mellan gruppmedlemmarna
  • C) Vad gruppen gör tillsammans
  • D) Antalet aktiviteter i en grupp

10. Vad bör en aktivitetsledare tänka på vid planering av en aktivitet?

  • A) Målgrupp, syfte, resursbehov och ledarskap
  • B) Bara syftet med aktiviteten
  • C) Enbart deltagarnas namn
  • D) Ingen anpassning behövs

11. Vilken är en nyckelkomponent i att leda en aktivitet?

  • A) Sträng kontroll över deltagarna
  • B) Anpassning efter deltagarnas behov
  • C) Att alltid följa en plan
  • D) Att undvika några nya idéer

12. Vad är en viktig aspekt av utvärdering av en aktivitet?

  • A) Att samla feedback för förbättring
  • B) Att bara registrera om aktiviteten genomfördes
  • C) Att undvika att tänka på vad som kan förbättras
  • D) Att informera om resultat

13. Hur kan en aktivitetsledare bygga förtroende inom en grupp?

  • A) Genom att vara sträng
  • B) Genom att vara öppen och lyssnande
  • C) Genom att bara leda aktiviteter
  • D) Genom att vara tyst

14. Vad uppfyller en grupps behov kan hjälpa till att?

  • A) Minska engagemanget
  • B) Öka delaktigheten och prestationen
  • C) Få mindre interaktion
  • D) Göra ledaren mer populär

15. Vad förväntas av deltagarna under en aktivitet?

  • A) Att bara titta på
  • B) Att delta aktivt och bidra
  • C) Att inte ställa frågor
  • D) Att alltid följa ledarens instruktioner utan ifrågasättande

Resonerande frågor

1. Reflektera över en situation där du har sett god aktivitetsledning. Vilka egenskaper var viktiga?

Syfte: Att ge studenten möjlighet att visa sin förståelse för vad som utmärker en bra aktivitetsledare genom att identifiera specifika egenskaper.

2. Diskutera hur gruppdynamik kan påverka resultaten i en aktivitet. Ge konkreta exempel.

Syfte: Att bedöma studentens förmåga att analysera och koppla teori till praktiska exempel för att förstå vikten av gruppdynamik.

3. Vilka metoder kan en aktivitetsledare använda för att hantera konflikter? Ge exempel på hur dessa skulle kunna implementeras.

Syfte: Att uppmuntra studenten att tänka kritiskt kring konflikthantering och att kunna ge praktiska lösningar.

4. Hur kan du som ledare anpassa aktiviteter för olika målgrupper? Beskriv specifika strategier.

Syfte: Att ge studenten möjlighet att visa kreativitet och förståelse för anpassning i aktivitetsledning.

5. Reflektera över värdet av feedback efter en aktivitet. Hur kan det påverka framtida insatser?

Syfte: Att bedöma studentens förståelse för vikten av reflektion och feedback i aktivitetsledning.

6. Diskutera skillnaderna mellan ledarskap i grupp och individuellt ledarskap. Vilka utmaningar kan uppstå?

Syfte: Att ge studenten möjlighet att reflektera över ledarskapsstilar och deras påverkan på gruppens dynamik.

7. Analysera hur kulturella skillnader kan påverka gruppdynamik. Vad kan en aktivitetsledare göra för att bemöta dessa skillnader?

Syfte: Att utveckla studentens förmåga att tänka kritiskt kring kultur och kommunikation i en grupp.

8. Hur kan du använda tidigare erfarenheter för att bli en bättre aktivitetsledare i framtiden? Diskutera dina insikter.

Syfte: Att uppmuntra studenten att reflektera över sina egna erfarenheter och hur de kan påverka framtida ledarskap.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Av faktafrågorna kan 15 poäng erhållas och resonerande frågor kan ge 15 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng med minst 3 poäng från de resonerande frågorna, och för betyg A krävs 18 poäng med minst 5 poäng från de resonerande frågorna.


Modern Tillbaka-knapp