Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Aktivitetsledarskap
Tema: Att leda och inspirera grupper
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av ledarskapsstrategier och deras förmåga att tillämpa dessa för att inspirera och motivera grupper i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar strategier och tekniker för ledarskap som syftar till att motivera och inspirera grupper, förbättra deltagarnas engagemang och skapa en positiv atmosfär i aktiviteter.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och tillämpa ledarskapsstrategier som syftar till att inspirera och motivera gruppmedlemmar, samt analysera gruppens dynamik och engagemang.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande teorier handlar om motivationsbehov?
A) Kognitivism
B) Behaviorism
C) Humanistisk psykologi
D) **Maslows behovstrappa**
2. Vad innebär teambuilding?
A) Att dela upp grupper i mindre delar
B) Att skapa laganda och främja samarbete
C) Att öka individuell tävlan
D) **Att skapa laganda och främja samarbete**
3. Vad är en viktig kraft i att leda en grupp?
A) Bestraffning
B) **Inspiration**
C) Tystnad
D) Avstånd
4. Vilket av följande är ett sätt att öka motivation i en grupp?
A) **Sätta upp gemensamma mål**
B) Minska grupperingen
C) Undvika feedback
D) Dela in grupper efter prestation
5. Vad betyder det att ha en inkluderande atmosfär?
A) Exkludera svaga deltagare
B) **Alla deltagare känner sig välkomna**
C) Ha strikta regler
D) Dela upp deltagare i grupper baserat på kön
6. Vad är en avgörande aspekt av ledarskap?
A) Att dominera samtalen
B) **Att lyssna på gruppens behov**
C) Att ge instruktioner utan dialog
D) Att fokusera på resultat istället för process
7. Vilken roll har feedback i ledarskap?
A) Den skapar konflikter
B) **Den bidrar till utveckling och förbättring**
C) Den förvirrar deltagare
D) Den är irrelevant
8. Vad är viktigt att tänka på i gruppdynamik?
A) Enbart individens prestation
B) **Interaktionen mellan medlemmarna**
C) Ledarens överhöghet
D) Att undvika förändringar
9. Vilken typ av ledarskap fokuserar på att stödja medlemmarnas behov?
A) Auktoritärt ledarskap
B) **Transformativt ledarskap**
C) Stressande ledarskap
D) Laissez-faire ledarskap
10. Vad är en positiv effekt av teambuilding-aktiviteter?
A) De skapar motsättningar
B) **De stärker relationerna inom gruppen**
C) De tar tidsresurser bort från arbetet
D) De legitimerar tävlingar
11. Vad kan i första hand påverka en grupps engagemang?
A) Ledarens attityd
B) Gruppens storlek
C) **Ledarens engagemang**
D) Deltagarnas ålder
12. Vilken strategi är viktig för att skapa en stödjande miljö?
A) **Uppmuntran**
B) Ökad konkurrens
C) Distansering
D) Bestraffning
13. Hur kan en ledare motverka negativa dynamiker?
A) Genom att ignorera dem
B) **Genom att aktivt arbeta med gruppens interaktion**
C) Genom att öka ledarens makt
D) Genom att avsluta gruppen
14. Vilken typ av mål är mest effektiva för grupper?
A) Oklara och vaga mål
B) **Konkreta och tydliga mål**
C) Individuella mål
D) Motstridiga mål
15. Vad kännetecknar ett effektivt ledarskap?
A) Krav och åtgärder
B) **Inspiration och motivation**
C) Fokusering på uppgifter
D) Långvarig tystnad
Resonerande frågor
1. Hur kan en ledare använda feedback för att förbättra en grupps prestation?
Syftet är att bedöma förståelse för feedbackens roll i ledarskap.
2. Beskriv en situation där du framgångsrikt har motiverat en grupp och vilka metoder du använde.
Syftet är att eleverna visar sina egna erfarenheter och applicering av teorier.
3. Vilka hinder kan en ledare stöta på när det gäller att skapa en positiv gruppatmosfär, och hur kan dessa överkommas?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring ledarskapsutmaningar.
4. Diskutera hur du skulle hantera en negativ gruppdynamik som påverkar gruppens prestationer.
Syftet är att se elevens förmåga att applicera strategier och teori i praktisk hantering.
5. Hur kan olika ledarskapsstilar påverka gruppers resultat och engagemang?
Syftet är att betona vikten av ledarskapsstil och dess konsekvenser.
6. Reflektera över vikten av teambuilding-aktiviteter för långsiktig gruppdynamik.
Syftet är att se elevens förståelse av aktiviteters roll över tid.
7. Analysera hur en oinspirerande ledare kan påverka gruppens motivation över tid.
Syftet är att koppla teorier med reella konsekvenser av ledarskap.
8. Vilken betydelse har gemensamma mål för gruppens samarbete och tillit?
Syftet är att se elevens analytiska förmåga och insikt i grupfaktorer.
Bedömning
Faktafrågor ger högst 15 poäng (1 poäng per rätt svar).
Resonerande frågor ger högst 8 poäng (1 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).