En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Anatomi och fysiologi 1 – Människokroppens uppbyggnad och funktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Anatomi och fysiologi 1

Tema: Människokroppens uppbyggnad och funktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse kring människokroppens uppbyggnad och funktion, samt deras förmåga att använda medicinska begrepp korrekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla människokroppens grundläggande anatomi, inklusive skelettets och muskulaturens struktur och funktion, nervsystemet, cirkulationssystemet, och därefter kroppens fysiologiska processer som respiration, cirkulation och matsmältning.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för människokroppens uppbyggnad och funktion och använder medicinska begrepp på ett korrekt sätt.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är den anatomiska positionen?
    • A) Liggande position
    • B) Stående position med ansiktet framåt
    • C) Sittande position
    • D) Knästående position
  2. Vilket av följande är en typ av muskelvävnad?
    • A) Skelettmuskler
    • B) Nervvävnad
    • C) Bindväv
    • D) Epitelvävnad
  3. Vad är en viktig funktion av skelettet?
    • A) Producerar hormoner
    • B) Ger stöd och skydd åt kroppens organ
    • C) Anger kroppstemperaturen
    • D) Reglerar böj och sträckning av muskelmassa
  4. Vad innebär begreppet “agonist”?
    • A) Muskel som arbetar med en annan muskel för att utföra en rörelse
    • B) Muskel som har motsatt effekt på en annan muskel
    • C) Muskel som är inaktiv under rörelse
    • D) Muskel som alltid är aktiv
  5. Vilken muskeltyp är hjärtmuskeln?
    • A) Skelettmuskel
    • B) Hjärtmuskel
    • C) Glatt muskel
    • D) Extrapolär muskel
  6. Vad är skillnaden mellan agonister och antagonister?
    • A) Agonister arbetar mot varandra, antagonister arbetar tillsammans
    • B) Agonister arbetar tillsammans för att utföra en rörelse, antagonister arbetar emot varandra
    • C) Agonister är alltid aktiva, antagonister är alltid stilla
    • D) Agonister är ben och antagonister är leder
  7. Vilka av följande påståenden beskriver en glatt muskel?
    • A) De är icke-viljestyrda och finns i inre organ
    • B) De är viljestyrda och finns bara i musklerna
    • C) De är både viljestyrda och oregelbundna
    • D) De finns endast i skelettet
  8. Benevningen “muskler arbetar i par” refererar till vad?
    • A) Agonister och antagonister
    • B) Varje muskel jobbar ensamt
    • C) Kroppens muskler fungerar oberoende
    • D) Muskler som arbetar i en riktning
  9. Vilket av följande beskriver en viktig funktion av cirkulationssystemet?
    • A) Skapa kroppstemperatur
    • B) Transportera syre och näringsämnen till kroppens celler
    • C) Lagra fett
    • D) Bryta ner mat
  10. Vad är kuboiden?
    • A) En typ av muskel
    • B) En typ av ben i foten
    • C) En del av hjärtat
    • D) En typ av led
  11. Vad beskriver “motoriska enheter”?
    • A) Kombinera flera muskler för att skapa kraft
    • B) En motorisk nerv och de muskelfibrer den innerverar
    • C) Antalet muskler som arbetar tillsammans
    • D) Nätverket av nervceller i hjärnan

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur muskler och skelett samarbetar under fysisk aktivitet.

    Eleven får möjlighet att visa förståelse för rörelseapparatens funktion och betydelse för kroppen.

  2. Resonera kring hur kunskapen om människans anatomi kan påverka träning och rehabilitering.

    Eleven kan uppvisa djupare insikt i praktisk tillämpning av anatomikunskap.

  3. Diskutera hur skador på skelett eller muskler påverkar kroppens funktion.

    Eleven ges möjlighet att visa förståelse för konsekvenser av anatomiska skador.

  4. Förklara betydelsen av att använda medicinska termer korrekt i medicinsk och anatomisk kommunikation.

    Eleven kan uppvisa förmåga att reflektera över språklig precision och dess konsekvenser.

  5. Vilka effekter har träning på skelett och muskulatur?

    Eleven uppmanas att visa förståelse för fysiologiska anpassningsprocesser vid träning.

  6. Resonera om coplanaritetens betydelse för anatomi och fysiologi?

    Eleven kan visa kunskap om hur anatomiska positioner används för att förklara kroppens funktioner.

  7. Hur förändras människokroppens anatomi under livets gång?

    Eleven får möjlighet att diskutera utvecklingen av kroppen genom olika livskurvor.

  8. Resonera kring vikten av kunskap i människokroppens anatomi för andra yrken inom vård och omsorg.

    Eleven uppmanas att se korskopplingar mellan olika yrken och deras behov av anatomisk kunskap.

Bedömning

Provets faktadel ger totalt 10 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).