Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Animation 1
Tema: Introduktion till animationsteori

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för grundläggande begrepp och tekniker inom animation, samt deras förmåga att reflektera över olika animationsstilar och betydelsefulla element inom området.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar animationens historia och utveckling, samt de grundläggande begreppen kopplade till teknik och stil i animation.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva grundläggande element och tekniker inom animation, samt redogöra för viktiga stilar och genrer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är en keyframe?
    • A) En typ av ljud i animation.
    • B) En viktig punkt i en animation där en förändring sker.
    • C) En förändring av färg i animation.
    • D) En sorts musikaliskt komposition.
  2. Vilket år grundades Pixar?
    • A) 1986.
    • B) 1995.
    • C) 2001.
    • D) 1975.
  3. Vad olika 2D-animation från 3D-animation?
    • A) 3D-animation kräver mer källkod.
    • B) 2D-animation använder riktig film.
    • C) 2D-animation sker på en platt yta, medan 3D-animation skapar djup och volym.
    • D) 3D-animation används endast i filmer.
  4. Vad innebär begreppet timing i animation?
    • A) Hur snabbt animationen spelas upp.
    • B) Hur länge ett objekt är på skärmen och hur det rör sig över tid.
    • C) Tiden det tar att skapa en animation.
    • D) Hur objekt placeras i animationen.
  5. Nämn en viktig innovation inom animationens historia.
    • A) Uppfinningen av datoranimationer.
    • B) Användning av blyertspennor.
    • C) Animation av människor.
    • D) Användning av glas.
  6. Vilken teknik används för att skapa rörelse i animation?
    • A) Stilistik.
    • B) Timing.
    • C) Keyframing.
    • D) Texturering.
  7. Vad betyder stilen “stop motion”?
    • A) Att klippa ihop scener snabbt.
    • B) Användning av verkliga objekt som fotograferas i olika positioner för att skapa animation.
    • C) Att använda digitala tekniker.
    • D) Att rita bilder för hand.
  8. Vilka av följande är exempel på animationsstudior?
    • A) Walt Disney, Pixar.
    • B) Sony, Telenor.
    • C) Microsoft, Amazon.
    • D) Google, Spotify.
  9. Vad är en storyboard?
    • A) En lista över ljud i filmen.
    • B) En serie bilder som skissar upp filmen eller animationssekvensen.
    • C) En typ av dans i animation.
    • D) En teknisk manual för animation.
  10. Vilken animationsteknik använder fotografier av objekt?
    • A) 2D-animation.
    • B) 3D-animation.
    • C) Stop motion.
    • D) Digital animation.
  11. Vad är “Tweening”?
    • A) En teknik för att förenkla animationer.
    • B) En typ av animation som endast fungerar i 2D.
    • C) En annan term för bakgrundsmusik.
    • D) En metod för att rita animation.
  12. Hur lång är en typisk animationsfilm?
    • A) 30 minuter.
    • B) 60 minuter.
    • C) 90 minuter.
    • D) 120 minuter.
  13. Vad är en filmisk stil?
    • A) En teknik för att redigera animationer.
    • B) Ett visuellt uttryck eller tillvägagångssätt för berättande och presentation.
    • C) En typ av animation utan ljud.
    • D) En stil för att skapa musikalbum.
  14. Vilket begrepp beskriver sekvenser i en animationsproduktion?
    • A) Keyframes
    • B) Clips.
    • C) Scener.
    • D) Frames.

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur animationens historia har påverkat dagens animationsstilar och tekniker.

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa på djupgående kunskap om hur historiska aspekter av animation har format nutiden.

  2. Reflektera över skillnaderna mellan traditionell och digital animation och deras inverkan på skapandeprocessen.

    Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande och djup förståelse av tekniker.

  3. Hur påverkas berättelsen av den valda animationsstilen? Ge exempel.

    Frågan uppmanar eleverna att koppla stilval till narrativets effekt, vilket ger en möjlighet att demonstrera analytisk förmåga.

  4. Vilken roll spelar musiken och ljudet i animation?

    Denna fråga syftar till att utforska övergripande aspekter av animation och dess sammansättning, vilket visar på förståelse för helheten.

  5. Ge exempel på hur kulturella element influerar animationsstilar.

    Denna diskussion låter eleverna visa sin förmåga att knyta samman olika ämnesområden.

  6. Vilka utmaningar möter animatörer när de skapar animation och hur kan dessa övervinnas?

    Frågan ger möjlighet att resonera kring praktiska och teoretiska hinder och lösningar.

  7. Diskutera vikten av storytelling inom animation.

    Denna fråga ger elever möjlighet att bevisa sin analytiska och kreativa tänkande.

  8. Kan animation påverka samhällsfrågor? Hur i så fall?

    Frågan öppnar för diskussioner kring animationens roll i samhället och dess kraft som medium.

Bedömning

Provets faktafrågor är värda 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera, totalt 24 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).