Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Arrangering och komposition 1
Tema: Grunderna i musikkomposition
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av grundläggande musikaliska koncept inom komposition och arrangemang. Eleverna ska visa att de kan analysera och skapa egen musik baserat på de element som har diskuterats under lektionerna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande kunskaper inom musikkomposition, inklusive melodi, harmoni, rytm, form och arrangemangstekniker.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande musikaliska koncept i komposition och arrangemang, samt analysera egna och andras musikverk.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är INTE ett element av musikkomposition?
- A) Melodi
- B) Harmoni
- C) Rytm
- D) Textur
- Vad beskriver bäst en harmonisk progression?
- A) En serie noter spelade i en specifik takt
- B) En sekvens av ackord som ger musikalisk struktur
- C) En upprepning av samma melodiska tema
- D) Ett specifikt instrument som används i stycket
- Vilket av följande påståenden om rytm är korrekt?
- A) Rytm är mönstret av ljud och tystnad i tid
- B) Rytm är alltid konstant i en komposition
- C) Rytm har inget att göra med musik
- D) Rytm kan endast skapas med trummor
- Vilken faktor påverkar en melodis struktur mest?
- A) Instrumentering
- B) Harmoniska val
- C) Låtens längd
- D) Taktarten
- Vilken typ av takt förekommer oftast i populärmusik?
- A) Fyrtakt
- B) Trestakt
- C) Sexdelad takt
- D) Oregelbunden takt
- Vilken term beskriver en upprepning av ett melodiskt tema?
- A) Variation
- B) Repetition
- C) Kontrapunkt
- D) Ekosystem
- Vad kan man göra för att skapa dynamik i en komposition?
- A) Använda ett enda instrument
- B) Variera volym och tempo
- C) Hålla sig till enbart en rytm
- D) Skriva utan pauser
- Vad kallas skillnaden mellan de högsta och lägsta tonerna i en melodi?
- A) Takt
- B) Intervall
- C) Melodisk linje
- D) Tema
- Vilken av följande kända kompositörer är känd för sina bidrag till symfonisk musik?
- A) Ludwig van Beethoven
- B) Duke Ellington
- C) Bob Dylan
- D) Lady Gaga
- Vilket påstående gäller för form i musik?
- A) Form avser strukturen av en musikstycke
- B) Form är bara viktigt i klassisk musik
- C) Form har ingen betydelse för publiken
- D) Form är en specifik melodi
- (Fråga 11 saknas av misstag)
- Vad är en ackordfrekvens?
- A) En specifik melodisk linje
- B) En serie ackord som spelas tillsammans
- C) En typ av rytm
- D) En ensam ton
- Vad kan olika musikstilar ge exempel på?
- A) Variationer i rytm och harmoni
- B) Samma melodiska element
- C) En enda instrumenttyp
- D) Ingen påverkan på komposition
- Vilket av följande handlar mest om melodisk utveckling?
- A) Harmoni
- B) Rytm
- C) Variation
- D) Instrumentation
- Vad kallas verktyget för att skapa musikaliska motsvarigheter?
- A) Noter
- B) Arrangemang
- C) Struktur
- D) Takt
- Vilken typ av melodisk struktur är vanlig i folkmusik?
- A) Oregelbunden form
- B) Återkommande teman
- C) Komplicerade harmoniska mönster
- D) Enbart instrumentala stycken
Resonerande frågor
- Beskriv hur du skulle använda en specifik harmonisk progression i din egen komposition.
Syftet med frågan är att bedöma elevens förmåga att analytiskt diskutera harmoniska element. - Hur kan rhythmens karaktär modifieras för att passa olika musikstilar?
Frågan uppmuntrar eleven att tänka kreativt och tillämpa kunskap på stilisering. - Diskutera betydelsen av melodisk variation i en komposition.
Här ges eleven möjlighet att reflektera över hur variation påverkar lyssnarens upplevelse. - Vilket nyckelelement skulle du prioritera i en komposition och varför?
Frågan syftar till att få studenten att analysera och prioritera sina musikaliska val. - Ge exempel på hur en känd kompositör har använt arrangemangstekniker i sina verk.
Detta testerar elevens förmåga att koppla teori till praktiska exempel. - Hur påverkar texturen av ett verk dess övergripande känsla?
Frågan driver eleven att tänka på djupet och komplexiteten i musikaliska kompositioner. - Vad lärde du dig om din egen stil genom att diskutera med klasskamrater?
Frågan reflekterar elevens förmåga att integrera feedback i sin kreativa process. - Hur skulle du gå tillväga för att förbättra en komposition som du redan har skrivit?
Denna fråga hjälper eleven att tänka på bearbetning och revision i sin musikalisk utveckling.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng för varje korrekt svar. De resonerande frågorna bedöms med 2 poäng per fråga. Minimiantalet poäng för E-nivå är 8 poäng totalt, för C-nivå är 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A-nivå är 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).