En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Avhjälpande och förebyggande underhåll – Underhållsmetoder och riskbedömning



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Avhjälpande och förebyggande underhåll

Tema: Underhållsmetoder och riskbedömning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom avhjälpande och förebyggande underhåll, samt deras förmåga att genomföra riskbedömningar och dokumentera dessa korrekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla grunderna i avhjälpande och förebyggande underhåll, inklusive arbetssätt, metoder och verktyg som används inom området. Det centrala innehållet innefattar även hur man planerar och genomför underhållsarbeten, hur man gör riskbedömningar och utvärderar resultatet samt betydelsen av samarbete och kommunikation i underhållsprocessen.

Kunskapskrav

Eleven beskriver grundläggande principer för avhjälpande och förebyggande underhåll och redogör för hur man genomför riskbedömningar. Vidare planerar eleven och genomför underhållsarbete utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar samt gör en enkel dokumentation och utvärdering av sitt arbete.

Prov

Faktafrågor

1. Vad menas med avhjälpande underhåll?

  • A. Underhåll som utförs innan problem uppstår
  • B. Underhåll för att förlänga livslängden på utrustning
  • C. Underhåll som åtgärdar problem efter att de har inträffat
  • D. Underhåll endast utfört av certifierad personal

2. Vilket av följande är ett exempel på förebyggande underhåll?

  • A. Regelbundet smörjning av maskindelar
  • B. Lagning av en trasig maskindel
  • C. Byte av en sprucken slang
  • D. Reparation av en trasig elektrisk krets

3. Vad är syftet med en riskbedömning?

  • A. Att identifiera kostnader för underhåll
  • B. Att identifiera och hantera potentiella risker
  • C. Att planera underhållsarbetet
  • D. Att säkerställa att underhåll utförs i tid

4. Vilka faktorer påverkar valet av underhållsmetod?

  • A. Tillgänglighet av verktyg
  • B. Typ av utrustning och användningsfrekvens
  • C. Personalens erfarenhet
  • D. Kostnad för material

5. Vilken information ska ingå i en underhållsplan?

  • A. Endast kostnader för underhåll
  • B. Både avhjälpande och förebyggande åtgärder
  • C. Endast detaljer om avhjälpande underhåll
  • D. Ingen specifik information

6. Vilken typ av underhåll kan eliminera behovet av avhjälpande underhåll?

  • A. Förebyggande underhåll
  • B. Reaktivt underhåll
  • C. Planerat underhåll
  • D. Noll underhåll

7. När ska riskbedömning göras?

  • A. Endast vid nyinköp av utrustning
  • B. Innan något underhållsarbetet påbörjas
  • C. Efter avslutat arbete
  • D. Inga begränsningar, när som helst

8. Vad är en vanlig risk under underhållsarbeten?

  • A. Förbise regler och föreskrifter
  • B. Mekaniska skador
  • C. Ökade driftkostnader
  • D. Felaktig användning av verktyg

9. Hur kan man dokumentera riskbedömning?

  • A. Skriftliga rapporter och checklistor
  • B. Genom att fotografera riskerna
  • C. Endast muntliga presentationer
  • D. Ingen dokumentation behövs

10. Vad bör man göra om man identifierar en ej hanterad risk?

  • A. Ignorera den för tillfället
  • B. Vidta åtgärder för att hantera den omedelbart
  • C. Diskutera den med kollegor efter arbetet
  • D. Rapportera den till chefen utan åtgärd

11. Vilken roll har kommunikation under underhållsarbeten?

  • A. Viktig för att säkerställa säkerhet och effektivitet
  • B. Ingen betydelse
  • C. Strikt formell och tidskrävande
  • D. Endast mellan manager och tekniker

12. Vad är en av fördelarna med förebyggande underhåll?

  • A. Det är billigare
  • B. Det kan minska driftstopp
  • C. Det tar längre tid
  • D. Det kräver mindre planering

13. Hur kan en god arbetsmiljö påverka underhållsarbetet?

  • A. Inget samband
  • B. Ökar produktiviteten och säkerheten
  • C. Minskar kostnaderna
  • D. Gör arbetet enklare men mindre säkert

14. Vad ska dokumentationen av ett utfört underhåll innefatta?

  • A. Bara kostnader och tid
  • B. Enbart antalet arbetstimmar
  • C. Underhållsmetoder och resultat
  • D. Ingen dokumentation behövs

15. Vilket av följande är inte en typ av underhåll?

  • A. Avhjälpande
  • B. Obligatoriskt
  • C. Förebyggande
  • D. Rutinmässigt

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av att genomföra en riskbedömning innan underhållsslutförande. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för riskhantering och dess betydelse i praktiken.

2. Hur kan avhjälpande och förebyggande underhåll komplettera varandra? Här kan eleverna resonera kring synergi och effektivitet mellan olika underhållsmetoder.

3. Ge exempel på hur teknikutveckling kan påverka underhållsmetoder. Genom att reflektera över detta kan eleverna visa sin förmåga att tänka framåt och anpassa sig till förändringar.

4. Vad är de mest effektiva metoderna för att utbilda personal i riskbedömning? Elevernas svar kan visa deras förmåga att kommunicera och överföra praktik till teori.

5. Diskutera hur man kan förbättra dokumentationsprocessen för utfört underhåll. Denna fråga kan ge eleverna möjlighet att tänka kreativt och effektivt.

6. Vilka är de potentiella konsekvenserna av bristfälliga underhållsrutiner? Studenterna kan resonera kring konsekvenserna av förödande framtida händelser.

7. På vilket sätt kan lagstiftning påverka underhållsmetoder? Eleverna får möjlighet att reflektera över den juridiska aspekten av deras yrkesutövning.

8. Hur kan man främja en säker arbetsmiljö genom kommunikation? Här bör eleverna diskutera hur kommunikativa insatser kan förbättra säkerheten på arbetsplatsen.

Bedömning

Provets totalpoäng är 30.

Poängkrav:

  • E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)



×