En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Barn- och ungdomshälsa – Sexualitet och relationer

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Barn- och ungdomshälsa

Tema: Sexualitet och relationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse kring sexualitet, relationer och samlevnad, med fokus på att kunna reflektera över betydelsen av samtycke och gränser i relationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på sexualundervisning och hälsosamma relationer, inklusive frågor om identitet, gränser, samtycke, och de utmaningar som kan uppkomma i relationer för barn och ungdomar.

Kunskapskrav

  • Eleven kan beskriva och reflektera över frågor kring sexualitet, relationer och samlevnad.
  • Eleven kan också visa förståelse för betydelsen av samtycke och gränser i relationer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande alternativ beskriver bäst vad samtycke innebär?
    • A) Att en person är tyst.
    • B) Att alla parter är överens och ger sitt godkännande.
    • C) Att en person säger ja under press.
    • D) Att en person tar initiativ utan att fråga.
  2. Vilken av följande är ett kännetecken på en hälsosam relation?
    • A) Ömsesidig respekt.
    • B) Kontroll och makt över den andra personen.
    • C) Ingen kommunikation.
    • D) Att man alltid är överens.
  3. Vad är viktigt att tänka på när man sätter gränser i relationer?
    • A) Att ignorera sina känslor.
    • B) Att vara tydlig med sina känslor och behov.
    • C) Att alltid låta den andra bestämma.
    • D) Att inte diskutera sina gränser.
  4. Nice to know: Vad kännetecknar en ohälsosam relation?
    • A) Stöd och uppmuntran.
    • B) Respekt för varandras gränser.
    • C) Kontrollerande beteende.
    • D) Öppen kommunikation.
  5. Vilken åtgärd bör man vidta om man känner att man är i en ohälsosam relation?
    • A) Hålla allt för sig själv.
    • B) Anklaga den andra personen.
    • C) Prata med en betrodd vuxen eller söka hjälp.
    • D) Fortsätta som vanligt.
  6. Vad kan man göra för att säkerställa att samtycke är i kraft?
    • A) Anta att det alltid finns samtycke.
    • B) Kommunicera öppet och bekräfta att alla är överens.
    • C) Vänta på att den andra personen ska ta initiativ.
    • D) Endast anta samtycke om det är fördelaktigt för en själv.
  7. Vilket av följande alternativ är en myt om sexualitet?
    • A) Sexualitet är bara fysisk.
    • B) Sexualitet är en viktig del av identitet.
    • C) Sexualitet påverkas av kultur.
    • D) Alla upplever sexualitet olika.
  8. Varför är det viktigt att diskutera gränser i en relation?
    • A) För att dominera den andra personen.
    • B) För att förstå och respektera varandras behov.
    • C) För att undvika konflikter.
    • D) För att be om ursäkt.
  9. Vad innebär en “hälsosam relation”?
    • A) Att man är beroende av varandra.
    • B) Att det finns ömsesidig respekt och stöd.
    • C) Att det alltid är enkelt mellan parterna.
    • D) Att man aldrig diskuterar sina problem.
  10. Vilken känsla kopplas ofta till ohälsosamma relationer?
    • A) Glädje.
    • B) Rädsla.
    • C) Trygghet.
    • D) Styrka.
  11. Vad är en viktig aspekt av sexualundervisning?
    • A) Att främja säker och hälsosam sexualitet.
    • B) Att fokusera enbart på biologiska aspekter.
    • C) Att undvika frågor kring relationer.
    • D) Att inte diskutera känslor.
  12. Vilken typ av kommunikation är viktig i hälsosamma relationer?
    • A) Öppen och ärlig kommunikation.
    • B) Tystnad och undvikande.
    • C) Att alltid ha rätt.
    • D) Att vara passiv.
  13. Vad innebär det att ha ansvar i en relation?
    • A) Att skylla på den andra.
    • B) Att förstå konsekvenserna av sina handlingar.
    • C) Att bara tänka på sig själv.
    • D) Att undvika ansvar.
  14. Vad kännetecknar en situation där samtycke inte är givet?
    • A) Press eller tvång.
    • B) Öppen kommunikation.
    • C) Respekt för den andra personens gränser.
    • D) En klar och tydlig överenskommelse.
  15. När är det bra att söka hjälp i relationer?
    • A) När man känner att man inte kan hantera situationen själv.
    • B) Aldrig, man ska klara sig själv.
    • C) Endast i extrema situationer.
    • D) När man vill manipulera den andra personen.

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur du kan använda samtycke som en grundpelare i dina relationer och på vilket sätt det kan påverka relationernas kvalitet.
  2. Syftet är att eleverna ska reflektera djupt kring vikten av samtycke och dess konsekvenser.

  3. Reflektera över skillnaderna mellan hälsosamma och ohälsosamma relationer och ge exempel på hur du kan identifiera dem i din vardag.
  4. Syftet är att ge eleverna möjlighet att applicera sina kunskaper på konkreta situationer.

  5. Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka uppfattningen av samtycke och gränser i relationer.
  6. Syftet är att eleverna ska visa sin förståelse för hur olika faktorer kan påverka relationer.

  7. Hur kan du som individ bidra till att främja hälsosamma relationer i din omgivning?
  8. Syftet är att eleverna ska tänka på sin roll i att skapa positiva miljöer.

  9. Vilka utmaningar kan uppstå när man försöker sätta gränser i en relation, och hur kan man hantera dem?
  10. Syftet är att eleverna ska reflektera över de praktiska aspekterna av gränssättning.

  11. Hur kan du använda feedback från andra för att förbättra dina relationer?
  12. Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över kommunikation.

  13. Vad har du lärt dig om relationer genom denna kurs, och hur kan du tillämpa den kunskapen framöver?
  14. Syftet är att uppmuntra eleverna att koppla samman teoretiska och praktiska aspekter.

  15. Hur kan teknologi påverka relationer, både positivt och negativt?
  16. Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera moderna utmaningar och lösningar.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera medan resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst totalt 8 poäng (minst 2 från de resonerande frågorna).

För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 från de resonerande frågorna).

För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 från de resonerande frågorna).