En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Bevarandebiologi – Introduktion till Bevarandebiologi

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bevarandebiologi

Tema: Introduktion till Bevarandebiologi

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse av centrala begrepp inom bevarandebiologi, särskilt angående hotade arter och biologisk mångfald. Provets struktur syftar till att stimulera kritiskt tänkande och tillämpning av kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på centrala begrepp inom bevarandebiologi, där eleverna introduceras till hotade arter och betydelsen av biologisk mångfald. Innehållet omfattar även aktuella frågor och utmaningar inom bevarandeområdet.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala begrepp och teorier inom bevarandebiologi och kunna ge exempel på hotade arter.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är en faktor som hotar biologisk mångfald?

A) Ökning av skogsareal

B) Utrotning av arter

C) Förbättrad miljöpolitik

D) Habitatförlust

2. Vad står IUCN för?

A) International Union for Nature Conservation

B) International Union for Conservation of Nature

C) International Universal Conservation Network

D) International Union for Natural Conservation

3. Vilken av följande arter är hotad?

A) Vitsippa

B) Blåmes

C) Sibirisk tiger

D) Grönsiska

4. Vad är en av huvudorsakerna till utrotning av arter?

A) Minskat jakttryck

B) Klimatförändringar

C) Ökad biologisk mångfald

D) Förbättrade livsmiljöer

5. Vilket av följande är en åtgärd för att skydda hotade arter?

A) Utökning av jordbruksmark

B) Inrättande av skyddade områden

C) Ökad jakt

D) Avverkning av skogar

6. Vad beskriver biologisk mångfald?

A) Variation av livsformer inom ett ekosystem

B) Antalet individer av en art

C) Enbart djurens närvaro

D) Utrotning av arter

7. Vad är en rödlista?

A) En lista över skyddade områden

B) En lista över hotade arter

C) En lista över bevarandeprojekt

D) En lista över utrotade arter

8. Vilken av följande betyder “överexploatering”?

A) Minskad användning av resurser

B) Hållbar resursanvändning

C) Ökad resursanvändning till skada för ekosystem

D) Skydd av naturliga livsmiljöer

9. Vilket av följande bidrar till habitatförlust?

A) Skogsavverkning

B) Skapande av naturreservat

C) Plantering av träd

D) Ekologisk odling

10. Vilken av följande är en negativ effekt av städer på biologisk mångfald?

A) Ökning av gröna områden

B) Förlust av naturliga livsmiljöer

C) Bevarande av arter

D) Ekoturism

11. Vad betyder “bevaring” inom bevarandebiologi?

A) Skydd av hotade arter och deras livsmiljöer

B) Avskogning för jordbruk

C) Ökning av djurpopulationer

D) Utrotning av invasiva arter

12. Vilken av följande är en direkt konsekvens av klimatförändringar?

A) Förändringar i livsmiljöer för vissa arter

B) Ökat jordbruk

C) Stabilisering av ekosystem

D) Minskat antal hotade arter

13. Vad innebär “återställning av ekosystem”?

A) Att avverka mer skog

B) Att minska vegetation

C) Att återskapa en naturlig miljö

D) Att minska djurpopulationer

14. Vem är Edward O. Wilson?

A) En forskare inom bevarandebiologi

B) En känd litterär figur

C) En politiker

D) En naturfotograf

15. Vad är målet med bevarandebiologi?

A) Att skydda och bevara biologisk mångfald

B) Att öka urbaniseringen

C) Att främja användning av resurser

D) Att utrota invasiva arter

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av biologisk mångfald och dess påverkan på ekosystem. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa förståelse för ekosystemens dynamik.)

2. Analysera orsakerna till utrotning av en specifik art. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att tillämpa teorier och begrepp på praktiska exempel.)

3. Reflexion kring hur mänsklig aktivitet påverkar biologisk mångfald. (Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande och förståelse av mänskliga påverkan.)

4. Vilka åtgärder kan vidtas för att skydda hotade arter i ditt område? (Syftet är att ge elever möjlighet att tänka kreativt kring bevarandeåtgärder.)

5. Belys skillnader mellan IUCN:s kategorier av hotade arter och hur de används för bevarande. (Syftet är att utvärdera elevernas förmåga att analysera och jämföra kategorier.)

6. Beskriv hur lokal gemenskap kan involveras i bevarandeprojekt. (Syftet är att utvärdera elevernas förståelse för samhällsengagemang i bevarandearbete.)

7. Reflektera över rollen av utbildning i bevarande av biologisk mångfald. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att värdera utbildningens inflytande.)

8. Diskutera potentiella konsekvenser av att ignorera biologisk mångfald. (Syftet är att ges eleverna möjlighet att visa insikter om långsiktiga effekter av biologisk mångfaldsminskning.)

Bedömning

Provets faktafrågor ger sammanlagt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.

De resonerande frågorna ger sammanlagt 8 poäng, där varje väldefinierad och relevant diskussion ger 1 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor).


×