Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bevarandebiologi
Tema: Legala ramar och organisationer för bevarande
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för de legala ramar som styr bevarandeinsatser samt de organisationer som arbetar för bevarande på olika nivåer. Provets mål är också att främja elevernas förmåga att analysera och resonera kring betydelsefulla aspekter av bevarandebiologi.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på lagar, förordningar och internationella avtal som styr bevarandeinsatser. Diskussionen omfattar också de viktigaste organisationerna som arbetar med bevarande på lokal, nationell och internationell nivå.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för relevanta lagar och avtal inom bevarandebiologin samt beskriva rollerna för olika bevarandeorganisationer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken lag styr bevarande inom Sverige?
A) Miljöbalken
B) Naturvårdslag
C) Artskyddsförordningen
D) Skydd av kulturminnen
2. Vad är syftet med CITES?
A) Att skydda hotade arter genom reglering av handel
B) Att bevara ekosystemtjänster
C) Att främja hållbart fiske
D) Att reglera jakt av vilt
3. Nämn en viktig internationell organisation för bevarande.
A) Greenpeace
B) WWF
C) UNEP
D) IPCC
4. Hur fungerar samarbete mellan lokala myndigheter och bevarandeorganisationer?
A) Genom enskilda projekt
B) Genom gemensamma projekt och åtgärder för att skydda ekosystem
C) Genom dialoger
D) Genom enkäter
5. Vilken roll spelar nationalparker i bevarandet av biologisk mångfald?
A) De tillåter jakt
B) De skyddar endast växter
C) De skyddar livsmiljöer för växt- och djurarter och bevarar ekosystem
D) De är endast turistmål
6. Vad är Ramsar-konventionen?
A) Ett avtal för skydd av våtmarker
B) En lag mot skogsavverkning
C) En organisation för djurens rättigheter
D) Ett program för miljöutbildning
7. Vilken organisation är känd för sitt arbete med hotade arter?
A) WWF
B) IUCN
C) Greenpeace
D) World Resources Institute
8. Vad innebär ekologisk hållbarhet?
A) Att bara fokusera på klimatet
B) Att skapa ekonomisk tillväxt utan tanke på miljö
C) Att bevara resurser och ekosystem för framtida generationer
D) Att begränsa befolkningstillväxt
9. Vilka typer av skyddade områden finns i Sverige?
A) Nationalparker och naturreservat
B) Endast nationalparker
C) Endast naturreservat
D) Ingen skyddad områden
10. Vilken myndighet ansvarar för naturvården i Sverige?
A) Skatteverket
B) Naturvårdsverket
C) Länsstyrelsen
D) Jordbruksverket
11. Vad innebär “biologisk mångfald”?
A) Mångfalden av människor
B) Rikedomen på utvunna resurser
C) Variation av livsformer och ekosystem
D) Endast antalet arter
12. Vilket dokument handlar om internationell handel med utrotningshotade arter?
A) CITES
B) Ramsar-konventionen
C) Kyoto-protokollet
D) Parisavtalet
13. Vad är syftet med bevarandebiologin?
A) Att skydda och bevara biologisk mångfald
B) Att utveckla nya arter
C) Att öka urbanisering
D) Att öka jakt och fiske
14. Vilken typ av bevarandeorganisation fokuserar på naturvård på ett internationellt plan?
A) IUCN
B) Lokala föreningar
C) Kommunala myndigheter
D) Enskilda forskare
15. Vilken aspekt är avgörande för framgångsrika bevarandeprojekt?
A) Endast teknik
B) Finansiering
C) Utbildning
D) Involvering av lokalsamhällen
Resonerande frågor
1. Diskutera hur lagar och förordningar kan påverka lokala bevarandeinsatser.
Syftet med frågeställningen är att få eleverna att analysera och reflektera över den praktiska tillämpningen av lagar och deras effekt.
2. Resonera kring betydelsen av internationella avtal för nationalparker i Sverige.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att diskutera samspelet mellan lokal och internationell lagstiftning.
3. Analysera hur bevarandeorganisationer som WWF och Greenpeace påverkar opinion och politik.
Frågan ger eleverna möjlighet att undersöka olika strategier för påverkan och deras resultat.
4. Hur ser sambandet ut mellan biologisk mångfald och ekosystemtjänster?
Eleverna får reflektera över viktiga relationer inom naturen och deras betydelse för samhället.
5. Diskutera hur samarbete mellan olika aktörer kan öka effektiviteten i bevarandearbete.
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på vikten av partnerskap för framgångsrika insatser.
6. Resonera kring utmaningarna med att implementera bevarandeåtgärder på internationell nivå.
Syftet är att identifiera svårigheter och strategier för att övervinna hinder.
7. Analysera effekterna av klimatförändringar på biologisk mångfald.
Frågan ger eleverna möjlighet att koppla samman aktuella globala frågor med bevarandebiologi.
8. Hur kan lokala samhällen involveras mer i bevarandeinsatser?
Denna tysta frågor syftar till att få eleverna att tänka på konkreta sätt för ökat lokalt engagemang i bevarandefrågor.
Bedömning
Faktafrågor: Total 15 poäng, 1 poäng per fråga. Resonerande frågor: Total 8 poäng, 1 poäng per fråga. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).