En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Bevarandebiologi – Praktiska bevarandeåtgärder och projekt

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bevarandebiologi

Tema: Praktiska bevarandeåtgärder och projekt

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för praktiska bevarandeåtgärder, samt deras förmåga att analysera och diskutera dessa åtgärder i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll fokuserar på: “konkreta bevarandeåtgärder och projekt som genomförs både globalt och lokalt” samt “hur bevarandeåtgärder kan införlivas i samhällen och på individnivå.”

Kunskapskrav

Provets frågor är kopplade till följande kunskapskrav: “beskriva och analysera praktiska bevarandeåtgärder och projekt”, “diskutera deras effekter och utmaningar.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär aktiva bevarandeåtgärder?

A. Insatser för att skydda arter och deras livsmiljöer

B. Att skydda områden utan aktiv insats

C. Direkta åtgärder för att bevara biologisk mångfald

D. Att bara övervaka hotade arter

2. Vilket av följande är ett exempel på en passiv bevarandeåtgärd?

A. Restaurering av våtmarker

B. Utsättning av hotade arter

C. Skydd av naturskyddsområden

D. Aktivt arbete med ecoturism

3. Vad är syftet med Coral Triangle Initiative?

A. Förbättra marina ekosystem i Stilla havet

B. Skydda skogar i Sydamerika

C. Bevara endast landbaserade ekosystem

D. Öka det kommersiella fisket

4. Vilka aktörer är vanligtvis involverade i bevarandeåtgärder?

A. Endast regeringar

B. Endast ekologiska organisationer

C. Regeringar, NGO:er och lokalsamhällen

D. Endast lokala invånare

5. Vad innebär biologisk mångfald?

A. Enbart antal arter i ett område

B. Variation av livsformer inom ett ekosystem

C. Mångfalden bara av växter

D. Antalet hotade arter i världen

6. Vilken roll har NGO:er i bevarandeåtgärder?

A. Genomföra projekt och sprida medvetenhet

B. Endast finansiera bevarandeprojekt

C. Inga roll, bara observation

D. Öka den privata sektorns intressen

7. Vad är en framgångsfaktor för bevarandeprojekt?

A. Att bara fokusera på en art

B. Samarbete mellan olika intressenter

C. Att ignorera lokala samhällens behov

D. Enbart vetenskaplig forskning utan praktisk tillämpning

8. Vilken typ av bevarandeåtgärd kan vara mest effektiv i städer?

A. Endast naturreservat

B. Grönområden och urbana trädplanteringar

C. Stänga ner alla industrier

D. Genomföra bara utbildningskampanjer

9. Vilken av följande är en lokal bevarandeåtgärd i Sverige?

A. Restaurering av våtmarker

B. Utsättning av tropiska växter

C. Stängning av nationalparker

D. Inga åtgärder överhuvudtaget

10. Vad kan ungdomar göra för att engagera sig i bevarandeåtgärder?

A. Endast studera bevarande

B. Deltaga i lokala projekt och volontärarbete

C. Inga åtgärder är nödvändiga

D. Bara prata om bevarande

11. Vad innebär den “Great Green Wall”?

A. Ett projekt för att bekämpa ökenutbredning i Afrika

B. Ett program för att stödja tomtuppbyggnader

C. En ny stadsdesign i Europa

D. Ett kommersiellt projekt för skogsbruk

12. Hur kan forskning bidra till bevarandeåtgärder?

A. Genom att öka hoten mot arter

B. Genom att ge data för välgrundade beslut

C. Forskning är inte viktigt för bevarande

D. Endast genom teoretiska studier

13. Vilka miljöfaktorer påverkar bevarandeåtgärder?

A. Klimat, habitat och ekosystemtjänster

B. Antalet invånare i städer

C. Endast kulturella aspekter

D. Politik i andra länder

14. Hur påverkar klimatförändringar bevarandeåtgärder?

A. De kan förändra livsmiljöer och arter

B. De har inget att göra med bevarande

C. De skapar fler resurser

D. De gör bevarande lättare

15. Vad är syftet med utbildning i bevarandebiologi?

A. Att skapa okunskap om problemen

B. Att informera och engagera nästa generation

C. Att bara informera forskare

D. Ingen betydelse vid bevarande

Resonerande frågor

1. Diskutera hur bevarandeåtgärder kan införlivas i lokalsamhällen.
Syftet är att förstå vikten av gemensamma insatser för bevarande på lokal nivå.

2. Analysera effekterna av ett specifikt globalt bevarandeprojekt.
Eleverna ska visa sin förmåga att kritiskt granska och utvärdera projektets resultat.

3. Reflektera över hur individuella initiativ kan bidra till bevarandeåtgärder.
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kreativt kring sin egen inverkan.

4. Vilka utmaningar möter bevarandeprojekt idag och hur kan de övervinnas?
Elever ska diskutera anpassningar som kan göras för ökad effektivitet i bevarandeinsatser.

5. Jämför och kontrastera aktiva och passiva bevarandeåtgärder.
Syftet är att få eleverna att förstå de olika metoderna och när de är mest effektiva.

6. Vilken roll spelar teknik i moderna bevarandeåtgärder?
Här får eleverna möjlighet att diskutera hur ny teknologi kan hjälpa bevarandeinsatser.

7. Hur kan samarbete mellan olika sektorer (regering, NGO:er, privata företag) stärka bevarandeinsatser?
Eleverna ska visa sin förståelse för synergier genom samarbete.

8. Vilka etiska frågor kan uppstå i samband med bevarandeåtgärder?
Denna fråga uppmuntrar till djupgående reflektion kring komplexiteten av bevarandeinsatser.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger högst 3 poäng vardera. Totalt kan provet ge 30 poäng. För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A-nivå minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×