Provkonstruktion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för sårbara ekosystem, hoten mot dessa samt bevarandeåtgärder. Provets frågor syftar till att utvärdera både faktakunskaper och förmågan att resonera kring ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Lektionens centrala innehåll handlar om sårbara ekosystem, deras funktioner och betydelse, samt hoten mot dessa ekosystem och strategier för bevarande och skydd.”
Kunskapskrav
Eleven kan identifiera och beskriva olika typer av sårbara ekosystem och ge exempel på faktorer som hotar dessa. Eleven kan också diskutera bevarandeåtgärder och människans ansvar i skyddandet av ekosystem.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande ekosystem anses vara sårbart?
A) Tundra
B) **Korallrev**
C) Savann
D) Bergskog - Vad är en vanlig orsak till habitatförlust?
A) Urbanisering
B) **Avskogning**
C) Befolkningsökning
D) Ökad biologisk mångfald - Vilken faktor anses vara en stor risk för sårbara ekosystem?
A) **Klimatförändringar**
B) Minskat inflytande av människan
C) Ökad regnmängd
D) Förbättrad teknologi - Vilket av följande är en bevarandeåtgärd?
A) Öka föroreningar
B) **Skyddade områden**
C) Utveckling av städer
D) Abbrevsönslösning - Vad innebär biologisk mångfald?
A) Att det finns fler människor
B) **Variation av livsformer i ett ekosystem**
C) Ökande tekniska framsteg
D) Mindre sårbara ekosystem - Vad menas med “ekosystemtjänster”?
A) Tjänster som människor erbjuder
B) **De fördelar naturen ger oss**
C) Arbete som utförs för att skydda miljön
D) Stöd till ekosystem under hot - Vilken typ av ekosystem är regnskogarna en del av?
A) Öken
B) **Tropiska ekosystem**
C) Tempererade ekosystem
D) Polar ekosystem - Vad är en viktig strategi för hållbar utveckling?
A) **Hållbart jordbruk**
B) Fortsatt ohållbart fiske
C) Ökad användning av fossila bränslen
D) Förbise ekologiska lagar - Som elev, vad kan du göra för att bidra till miljöskydd?
A) Öka konsumtionen
B) **Utbilda andra om miljöfrågor**
C) Ignorera ämnet
D) Öka användningen av plastprodukter - I vilket sammanhang kan utbildning vara viktig för bevarande?
A) **Öka medvetenheten om ekosystemens betydelse**
B) Försämra förståelsen för naturen
C) Sprida desinformation
D) Minimera människors exponering för miljöhot - Vilken av följande är en negativ effekt av överfiske?
A) **Minskad fiskpopulation**
B) Ökad biologisk mångfald
C) Förbättrad livskvalitet
D) Bättre havsekosystem - Varför är det viktigt att skydda korallrev?
A) **De stöder många marina livsformer**
B) De är obetydliga för miljön
C) De ger inte några ekosystemtjänster
D) De påverkar inte människan - Vilken av följande är en mänsklig aktivitet som hotar sårbara ekosystem?
A) **Konstruktion av vägar**
B) Skydd av djurarter
C) Avtal om naturskydd
D) Återställande av habitat - Vad kallas områden som är skyddade för att bevara ekosystem?
A) Marknadsområden
B) **Skyddade områden**
C) Utvecklingszoner
D) Rekreationsområden - Vad är en konsekvens av föroreningar i ett ekosystem?
A) **Minskad livskvalitet för organismer**
B) Ökad biologisk mångfald
C) Stärkta ekosystemtjänster
D) Bättre livsmiljöer
Resonerande frågor
- Diskutera hur klimatförändringar påverkar sårbara ekosystem och ge konkreta exempel.
Syftet är att eleverna ska visa förståelse för relationerna mellan klimat och ekosystem. - Hur kan vi mäta framgången i bevarandeåtgärder? Ge exempel på mätmetoder.
Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring kritiska utvärderingsmetoder. - Vilka etiska aspekter bör vi beakta när det kommer till bevarande och mänskligt ansvar?
Syftet är att ge elever möjlighet att tänka djupare kring moral frågor. - Vilka strategier kan individer ta för att minska sin ekologiska fotavtryck?
Syftet är att uppmuntra till personligt ansvar och förändring. - Kan ekonomisk tillväxt och bevarande av ekosystem gå hand i hand? Resonera kring detta.
Syftet är att stimulera diskussion om balans mellan ekonomi och miljö. - Vilken roll spelar utbildning i bevarande och hur kan det främjas?
Syftet är att fördjupa sig i vikten av medvetenhet och kunskap. - Hur påverkar kulturella faktorer bevarande av sårbara ekosystem? Ge exempel.
Syftet är att koppla samman kultur och ekosystem. - Vilka är de största utmaningarna för bevarande av sårbara ekosystem i framtiden?
Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring framtida problem och lösningar.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket gör att de tillsammans kan ge upp till 24 poäng. För betygsnivå E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).