Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bioteknik

Tema: Biologiskt verksamma makromolekyler

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av biologiskt verksamma makromolekyler, deras strukturer, funktioner samt betydelse inom biologiska system och hälsa.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på biologiskt verksamma makromolekyler, inklusive proteiner, kolhydrater och lipider. Eleverna kommer att lära sig om deras strukturer, funktioner och hur de interagerar med varandra inom biologiska system.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva strukturer och funktioner hos proteiner, kolhydrater och lipider samt förklara deras betydelse för biologiska processer och hälsa.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av makromolekyl är hemoglobin?

  • A. Kolhydrat
  • B. Lipid
  • C. DNA
  • D. Protein

2. Vilket av följande är en funktion av lipider?

  • A. Energikälla
  • B. Energibehållning
  • C. Transport av syre
  • D. Katalysera reaktioner

3. Vad kallas de enkla sockerarterna?

  • A. Monosackarider
  • B. Disackarider
  • C. Polysackarider
  • D. Lipider

4. Vilken typ av bindning förenar aminosyror i proteiner?

  • A. Fosfatbindning
  • B. Peptidbindning
  • C. Glykosidbindning
  • D. vätebindning

5. Vilken funktion har kolhydrater i kroppen?

  • A. Byggmaterial
  • B. Energikälla
  • C. Hormontillverkning
  • D. Immunförsvar

6. Vilket av följande är ett exempel på en polysackarid?

  • A. Glukos
  • B. Fruktos
  • C. Stärkelse
  • D. Laktos

7. Vilken lipidtyp är den huvudsakliga komponenten i cellmembran?

  • A. Fetter
  • B. Fosfolipider
  • C. Steroider
  • D. Triglycerider

8. Vad karakteriserar enzymer som proteiner?

  • A. De lagrar energi
  • B. De katalyserar kemiska reaktioner
  • C. De fungerar som byggstenar
  • D. De transporterar syre

9. Hur mycket energi får vi från lipider jämfört med kolhydrater?

  • A. Mindre energi
  • B. Mer energi
  • C. Samma energi
  • D. Ingen energi

10. Vilken av följande säger om cellulosa?

  • A. Det är en lipid
  • B. Det är en polysackarid
  • C. Det är en monosackarid
  • D. Det är ett protein

11. Vilken funktion har glykogen i kroppen?

  • A. Energireserv
  • B. Byggmaterial
  • C. Hormonproduktion
  • D. Transport av syre

12. Vad är skillnaden mellan fettsyror och triglycerider?

  • A. Fettsyror är bundna i en kedja
  • B. Triglycerider består av tre fettsyror
  • C. Fettsyror är alltid fasta
  • D. Triglycerider är alltid flytande

13. Vilket ämne är en konstruktion av små kolhydrater?

  • A. Socker
  • B. Lipider
  • C. Glykogen
  • D. Proteiner

14. Vad innebär ordet “katalysator” i biokemiska processer?

  • A. Att öka temperaturen
  • B. Att sänka pH-värdet
  • C. Att snabba upp reaktioner
  • D. Att lagra energi

15. Vilken av följande är INTE en makromolekyl?

  • A. Protein
  • B. Kolhydrat
  • C. Lipid
  • D. Vatten

Resonerande frågor

1. Förklara hur proteiner, kolhydrater och lipider är relaterade till varandra i cellernas metabolism.

Syftet med frågan är att få eleverna att resonera kring interaktionen mellan makromolekyler i biologiska system.

2. Diskutera betydelsen av att förstå makromolekylers roller i kroppen för att främja en hälsosam livsstil.

Eleverna får möjlighet att visa hur kunskap om makromolekyler kan påverka kostval och hälsa.

3. Beskriv hur förändringar i kost kan påverka nivåerna av ovan nämnda makromolekyler i kroppen.

Genom denna fråga kan eleverna demonstrera en förståelse för kostens roll i biokemiska processer.

4. Undersök hur brist på specifika makromolekyler kan leda till sjukdomar eller hälsoproblem.

Denna fråga uppmuntrar till analys av sambandet mellan kost och sjukdomar.

5. Jämför strukturen av en lipid och en kolhydrat och diskutera deras olika funktioner.

Eleverna ges möjlighet att koppla struktur till funktion och fördjupa sin förståelse av biomolekyler.

6. Beskriv hur enzymatik påverkar hastigheten av biokemiska reaktioner och dess betydelse i organismen.

Frågan stimulerar till en diskussion om enzymer viktiga funktioner i metaboliska processer.

7. Diskussion om hur moderna livsmedel kan påverka nivåerna av makromolekyler i våra kroppar.

Eleverna ges en plattform för att kritiskt reflektera över kostens påverkan på vår hälsa.

8. Resonera kring den roll som dietister spelar i att balansera makromolekyler i kost och hälsa.

Denna fråga ger möjlighet att utforska professionens betydelse i samhället.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger ett maximum av 15 poäng och de resonerande frågorna totalt kan ge 8 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.