Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Bioteknik – Bioteknik inom jordbruk

Prov: Bioteknik inom jordbruk

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bioteknik

Tema: Bioteknik inom jordbruk

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för bioteknikens tillämpningar inom jordbruk, särskilt när det gäller genmodifierade organismer (GMO) samt dess fördelar och risker.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på användningen av bioteknik inom jordbruk, inklusive genmodifierade organismer (GMO) och deras effekter på livsmedelsproduktion och miljö. Eleverna kommer att utforska fördelarna och riskerna med GMO samt diskutera deras roll i framtidens jordbruk och livsmedelsförsörjning.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna förklara vad GMO är, dess tillämpningar inom jordbruk och livsmedelsproduktion, samt diskutera de etiska och miljömässiga aspekterna som omger användningen av bioteknik i jordbruket.

Prov

Faktafrågor

1. Vad står förkortningen GMO för?

A) Genometod

B) Genetiskt modifierade organismer

C) Genomiska modifikationer

D) Genetiska metoder

2. Vilken fördelar med GMO-grödor är vanligast nämnd?

A) Ökad avkastning

B) Högre kostnader

C) Mindre smakfulla produkter

D) Ökad användning av kemikalier

3. Vilken av följande är en risk med GMO?

A) Förbättrad biologisk mångfald

B) Miljöpåverkan

C) Ökad livsmedelssäkerhet

D) Minskad användning av bekämpningsmedel

4. Vad är en herbicidresistent gröda?

A) En gröda som växer snabbare

B) En gröda som tål herbicider

C) En gröda som behövs mycket vatten

D) En gröda som ger mer protein

5. Vilka faktorer påverkar debatten om GMO?

A) Enbart kostnader

B) Etiska och miljömässiga aspekter

C) Endast vetenskapliga aspekter

D) Ingen påverkan

6. Vad är en insektresistent gröda?

B) En gröda som skyddar sig mot insekter

C) En gröda som växer snabbare

D) En gröda som inte behöver vatten

7. Hur regleras GMO-odlingar i många delar av världen?

A) Ingen reglering

B) Reglering är frivillig

C) Genom strikta lagar och riktlinjer

D) Genom internationella avtal

8. Vilken av följande är en potentiell effekt av GMO på biologisk mångfald?

A) Ökad artrikedom

B) Genetisk kontaminering

C) Förbättrad ekologi

D) Ingen påverkan

9. Vilken teknik används för att skapa GMO?

A) Rasavel

B) Genmodifiering

C) Traditionell avel

D) Kloning

10. Hur kan GMO påverka livsmedelssäkerheten?

A) Genom att ändra näringsinnehållet

B) Genom att öka efterfrågan

C) Ingen påverkan

D) Genom att sänka kostnaderna

11. Vilken är en viktig fråga när det gäller etik och GMO?

A) Kostnaden för produktionen

B) Den användna tekniken

C) Riskerna för människors hälsa

D) Hushållning av resurser

12. Vad menas med genetisk kontaminering?

A) När GMO och icke-GMO korsas

B) När gener sprids till vilda arter

C) När grödor inte växer bra

D) När nya sorter utvecklas

13. Vilket av följande är en fördel med att använda GMO inom jordbruk?

A) Mer arbetskraft krävs

B) Mindre behov av kemiska bekämpningsmedel

C) Ökade kostnader

D) Mer avfall

14. Vad innebär det att en gröda är genetiskt modifierad?

A) Den har avlats traditionellt

B) Den har fått gener förändrade genom teknik

C) Den har tillförts onaturliga ämnen

D) Den har ökat vattenbehov

15. Vad kan orsaka motstånd mot GMO-teknik bland konsumenter?

A) Hög produktion

B) Brist på förståelse och information

C) Förbättrad smak

D) Ökad tillgång till livsmedel

Resonerande frågor

1. Diskutera hur GMO kan bidra till att lösa den globala livsmedelskrisen. (Syftet är att eleverna ska kunna koppla bioteknikens tillämpningar till praktiska problem.)

2. Reflektera över de etiska aspekterna av att använda GMO i livsmedelsproduktionen. (Syftet är att elever ska kunna analysera och diskutera etiska dilemman.)

3. Hur skulle samhället kunna hantera eventuella risker med GMO? (Syftet är att elever ska kunna utveckla förslag för riskhantering.)

4. Jämför och kontrastera de olika synpunkterna på GMO i debatten. (Syftet är att eleven ska kunna visa på analytiskt tänkande.)

5. Diskutera hur GMO kan påverka lokala jordbrukare och konsumenter. (Syftet är att eleverna ska kunna se bredare samhälleliga konsekvenser av bioteknik.)

6. Reflektera över hur kulturella faktorer påverkar attityder till GMO. (Syftet är att hjälpa eleverna att förstå hur samhälle och kultur formar synsätt.)

7. Hur skulle världen se ut om GMO-teknik inte utvecklades vidare? (Syftet är att eleverna ska kunna tänka kritiskt kring framtida scenarier.)

8. Diskutera betydelsen av utbildning och information om GMO för allmänheten. (Syftet är att eleverna ska kunna betona vikten av kunskapsutbyte.)

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger maximalt 24 poäng, där varje välargumenterad och strukturerad fråga ger 3 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, med minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, med minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp