Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bioteknik

Tema: Användning av biotekniska verktyg

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om biotekniska verktyg, särskilt med fokus på CRISPR-Cas9, och deras förmåga att analysera och diskutera både tillämpningar och etiska aspekter av dessa teknologier i medicin och forskning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Moderna biotekniska verktyg, med särskilt fokus på CRISPR-Cas9 och hur dessa verktyg används inom medicin och forskning. Verktygens funktion, tillämpningar och de etiska frågor som följer med deras användning.”

Kunskapskrav

”Eleven ska kunna beskriva hur olika biotekniska verktyg fungerar, redogöra för deras tillämpningar inom forskning och medicin, samt diskutera de etiska och samhälleliga aspekterna av deras användning.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är CRISPR-Cas9?
    A) En typ av virus
    B) En teknik för genredigering
    C) En sorts protein
    D) En medicinsk behandling
    B) En teknik för genredigering
  2. Vilken del av CRISPR-Cas9 ansvarar för att klippa DNA?
    A) RNA
    B) Cas9-enzym
    C) DNA
    D) Protein
    B) Cas9-enzym
  3. En tillämpning av CRISPR inom medicin är:
    A) Rening av vatten
    B) Behandling av genetiska sjukdomar
    C) Skapande av nya grödor
    D) Produktion av bioplaster
    B) Behandling av genetiska sjukdomar
  4. Vilket etiskt problem kan uppstå med CRISPR-teknik?
    A) Oavsiktliga mutationer
    B) Hög kostnad
    C) Låg effektivitet
    D) Brist på teknik
    A) Oavsiktliga mutationer
  5. Hur kan CRISPR användas inom jordbruk?
    A) Gör ogräset mer motståndskraftigt
    B) Skapar mer näringsrika grödor
    C) Får djur att växa snabbare
    D) Förbättrar smaken på frukter
    B) Skapar mer näringsrika grödor
  6. Vilken av följande påståenden är korrekt gällande CRISPR?
    A) Det är en gammal metod
    B) Det används för att skapa nya virus
    C) Det kan användas för att modifiera DNA
    D) Det ersätter alla medicinska behandlingar
    C) Det kan användas för att modifiera DNA
  7. Vilken samhällelig fråga kan påverka CRISPR-forskning?
    A) Tillgång till utbildning
    B) Etiska normer och lagar
    C) Antalet forskare
    D) Finansiella resurser
    B) Etiska normer och lagar
  8. Vad innebär “designer-bebisar”?
    A) Barn som designas för att vara vackra
    B) Barn vars gener förändras för specifika egenskaper
    C) Barn som designas för att vara smartare
    D) Barn som kan födas i laboratorier
    B) Barn vars gener förändras för specifika egenskaper
  9. Vad är en potentiell fördel med CRISPR inom medicin?
    A) Skapa nya sjukdomar
    B) Bota genetiska sjukdomar
    C) Minska livslängden
    D) Förstärka virus
    B) Bota genetiska sjukdomar
  10. Vilket av följande är en risk med genredigering?
    A) Att bota sjukdomar
    B) Att skapa oavsiktliga mutationer
    C) Att öka förståelsen för genetik
    D) Att förbättra grödor
    B) Att skapa oavsiktliga mutationer
  11. Vad är en av de viktigaste komponenterna i CRISPR-systemet?
    A) Enzymer
    B) mRNA
    C) Guide RNA
    D) DNA-polymeras
    C) Guide RNA
  12. Vilken typ av forskning kan dra nytta av CRISPR?
    A) Fysikforskning
    B) Astronomi
    C) Genetik och molekylärbiologi
    D) Geologi
    C) Genetik och molekylärbiologi
  13. Vilken av följande är en kritisk aspekt av etisk forskning med CRISPR?
    A) Kostnader för forskningen
    B) Kvalitet på utrustning
    C) Ansvarstagande och transparens
    D) Antal forskare involverade
    C) Ansvarstagande och transparens
  14. Hur kan CRISPR bidra till hållbart jordbruk?
    A) Genom att öka användning av bekämpningsmedel
    B) Genom att skapa mer motståndskraftiga grödor
    C) Genom att minska forskning inom bioteknik
    D) Genom att förespråka för biologisk mångfald
    B) Genom att skapa mer motståndskraftiga grödor
  15. Vad kan vara en negativ aspekt av CRISPR-teknik?
    A) Det är dyrt
    B) Risker för oavsiktliga mutationer
    C) Det tar mycket tid
    D) Begränsad tillgång
    B) Risker för oavsiktliga mutationer

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur CRISPR kan revolutionera medicin.
    Syftet är att låta eleverna visa djup förståelse för medicinska tillämpningar och ta in olika perspektiv.
  2. Reflektera över de etiska frågor som följer med CRISPR-teknik.
    Frågan uppmuntrar till djupgående diskussioner kring etik och ansvar i vetenskaplig forskning.
  3. Hur kan CRISPR-teknik påverka jordbrukets framtid?
    Här ges möjlighet att diskutera perspektiv på livsmedelssäkerhet och hållbarhet.
  4. Vilka åtgärder kan vidtas för att säkerställa ansvarsfull användning av CRISPR?
    Frågan ger utrymme för elever att diskutera regler och riktlinjer för bioteknik.
  5. På vilket sätt kan CRISPR-teknik bidra till att lösa globala problem?
    Eleverna kan visa sin förmåga att tänka kritiskt kring stort samhälleligt ansvar.
  6. Diskutera skillnaden mellan medicinsk användning och kommersiell användning av CRISPR.
    Frågan öppnar för insikter i både etiska och praktiska aspekter av tekniken.
  7. Vilka risker ser du med användning av CRISPR i forskning?
    Studenternas kritiska tänkande kring potentiella negativa konsekvenser sätts i fokus.
  8. Betrakta framtiden för bioteknik med avseende på CRISPR och samhällsutveckling.
    Frågan ger utrymme för visioner och perspektiv på framtida utmaningar.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng där faktafrågorna ger högst 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna högst 15 poäng (max 2 poäng per fråga).

För E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).