Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bioteknik
Tema: Fermentationsteknik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för fermenteringsprocesser, dess betydelse i livsmedelsproduktion och de mikroorganismer som är involverade i dessa processer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleverna ska kunna beskriva fermenteringsprocessens steg, förklara dess betydelse i produktion av livsmedel och andra produkter och ge exempel på olika typer av fermentering.”
Kunskapskrav
Provet utvärderar följande kunskapskrav:
- Eleven ska kunna beskriva fermenteringsprocessens steg.
- Eleven ska förklara fermenteringens betydelse i produktion av livsmedel.
- Eleven ska ge exempel på olika typer av fermentering.
Prov
Faktafrågor
- Vad är fermentering?
A) En process för att frysa livsmedel
B) En biokemisk process där mikroorganismer omvandlar ämnen, ofta socker, till alkohol eller syra
C) En typ av bakning
D) En form av kokning
B) En biokemisk process där mikroorganismer omvandlar ämnen, ofta socker, till alkohol eller syra - Nämn två typer av fermentering.
A) Alkoholfermentation och mjölksyrefermentation
B) Kylning och uppvärmning
C) Förstärkning och filtrering
D) Jäsning och torkning
A) Alkoholfermentation och mjölksyrefermentation - Vilka mikroorganismer används ofta i fermentering?
A) Virus
B) Jäst och mjölksyrabakterier
C) Algen
D) Djurceller
B) Jäst och mjölksyrabakterier - Ge ett exempel på ett livsmedel som produceras genom fermentering.
A) Ost
B) Yoghurt
C) Bröd
D) Alla ovanstående
D) Alla ovanstående - Hur påverkar pH-värdet fermentation?
A) Det har ingen betydelse
B) Olika pH-nivåer kan gynna eller hämma specifika mikroorganismer
C) Det påverkar endast smak
D) Det ändrar färgen på livsmedel
B) Olika pH-nivåer kan gynna eller hämma specifika mikroorganismer - Vilken process sker under alkoholfermentation?
A) Syreproduktion
B) Nedbrytning av kolhydrater till ethanol och koldioxid
C) Transformation av proteiner
D) Inaktivitet av mikroorganismer
B) Nedbrytning av kolhydrater till ethanol och koldioxid - Vad är en typisk temperatur för fermentering av yoghurt?
A) 100 grader C
B) 60 grader C
C) 40 grader C
D) 20 grader C
C) 40 grader C - Vilken av följande är en förutsättning för lyckad fermentation?
A) Syre
B) Mörker
C) Renlighet
D) Torka
C) Renlighet - Vilken typ av bakterier används vanligtvis i mjölksyrefermentation?
A) E.coli
B) Mjölksyrabakterier
C) Streptokocker
D) Stafylokocker
B) Mjölksyrabakterier - Vad är en av de främsta fördelarna med fermentation?
A) Ökat energiinnehåll
B) Förbättrad hållbarhet
C) Minskad smak
D) Ingen effekt
B) Förbättrad hållbarhet - Vilket av följande livsmedel är ett resultat av ättikfermentation?
A) Surkål
B) Vinäger
C) Öl
D) Jästbröd
B) Vinäger - Vilken roll har enzymet amylas i fermenteringsprocessen?
A) Bryter ner fetter
B) Bryter ner protein
C) Bryter ner kolhydrater och sockerarter
D) Det har ingen roll
C) Bryter ner kolhydrater och sockerarter - Vilket livsmedel är inte fermenterat?
A) Yoghurt
B) Bröd
C) Färska grönsaker
D) Öl
C) Färska grönsaker - Vad är slutprodukten av mjölksyrefermentation?
A) Alkohol
B) Koldioxid
C) Mjölksyra
D) Ättiksyra
C) Mjölksyra - Vilka faktorer kan påverka fermenteringen?
A) Temperatur och pH
B) Färg och ljud
C) Smak och konsistens
D) Endast temperatur
A) Temperatur och pH
Resonerande frågor
- Beskriv hur du skulle gå till väga för att fermentera ett livsmedel hemma. Syftet är att visa förmågan att planera och förstå processen.
- Diskutera vikten av renlighet under fermenteringsprocessen. Syftet är att uppvisa förståelse för miljöförhållanden och deras inverkan på produkter.
- Analys av hälsorisker kopplade till fermenterade livsmedel. Syftet är att utvärdera elevens förmåga att kritiskt granska livsmedelsprocesser.
- Förklara skillnaden mellan alkoholfermentation och mjölksyrefermentation och ge exempel på produkter från respektive process. Syftet är att demonstrera djup kunskap om specifika typer av fermentering.
- Diskutera hur manipulation av pH och temperatur kan optimera fermenteringsprocessen. Syftet är att pröva elevens förståelse för processens fysiologi.
- Reflektera över fermenteringens historiska betydelse i olika kulturer. Syftet är att koppla teori med praktiska och kulturella exempel.
- Vilka miljöförhållanden anser du är viktigast för en framgångsrik fermentation och varför? Syftet är att utvärdera analytiskt tänkande kring fermentation.
- Diskutera hur fermentering kan bidra till hållbar matproduktion. Syftet är att stimulera reflektion över moderna matproduktionsmetoder.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng som följer:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng för varje välutformat svar (max 24 poäng)
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).