Prov. Gy. Bioteknik – Introduktion till bioteknik

Prov

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bioteknik
Tema: Introduktion till bioteknik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande begrepp inom bioteknik samt deras förmåga att diskutera dess tillämpningar och betydelse i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Bioteknikens tillämpningar inom områden som medicin, jordbruk och miljö.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva vad bioteknik är, ge exempel på dess tillämpningar och diskutera dess roll och betydelse inom olika samhällsområden.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär bioteknik?

  • A) Enbart teknologier för att odla växter.
  • B) Tekniker som involverar användning av celler och levande organismer.
  • C) Endast forskning inom medicin.
  • D) Tillämpning av biologiska system och organismer för att skapa produkter eller lösa problem.

2. Vilken tillämpning av bioteknik används för att producera insulin?

  • A) Jäsning.
  • B) Genteknik.
  • C) Bioremediering.
  • D) Selektiv avel.

3. Vad står GMO för?

  • A) Genoförändrade organismer.
  • B) Genmodifierade organismer.
  • C) Genetiska modifierade organismer.
  • D) Genetisk optimering av organismer.

4. Vilken av följande är en potentiell risk med bioteknik?

  • A) Bättre livsmedelsproduktion.
  • B) Ökad medicinsk behandling.
  • C) Etiska dilemman.
  • D) Förbättrade miljötekniker.

5. Hur kan bioteknik bidra till miljöskydd?

  • A) Genom att öka koldioxidutsläpp.
  • B) Genom bioremediering.
  • C) Genom att stoppa all produktion av plast.
  • D) Genom att öka avfallsmängden.

6. Vad innebär “genteknik”?

  • A) Träning av djur.
  • B) Modifiering av organismer på genetisk nivå.
  • C) Traditionella avlsmetoder.
  • D) Ingen av ovanstående.

7. Vad är en av fördelarna med GMO i jordbruket?

  • A) Ökad användning av kemikalier.
  • B) Motståndskraft mot sjukdomar.
  • C) Minskat antal grödor.
  • D) Ingen fördel alls.

8. Vilken av följande metoder är en bioteknisk tillämpning inom medicin?

  • A) Kemi.
  • B) Fysik.
  • C) Läkemedelsutveckling.
  • D) Ekologi.

9. Vilket av följande är INTE en tillämpning av bioteknik?

  • A) Tillverkning av plast utan organismer.
  • B) Användning av mikroorganismer för avfallshantering.
  • C) Utveckling av vaccin.
  • D) Förbättrad grödproduktion.

10. Hur påverkar bioteknik livsmedelsproduktion?

  • A) Genom att minska produktionen.
  • B) Genom att öka avkastningen och motståndskraften.
  • C) Genom att öka kostnader.
  • D) Genom att förneka användning av naturliga resurser.

11. Vad är bioremediering?

  • A) En biologisk metod för rening av förorenat miljö.
  • B) En metod för att ta bort ogräs.
  • C) En form av djuravel.
  • D) Aktivt val av växter.

12. Vilket ämnesområde innefattar mest användning av bioteknik?

  • A) Enbart medicin.
  • B) Endast jordbruk.
  • C) Medicin, jordbruk och miljö.
  • D) Ingen av ovanstående.

13. Vad innebär selektiv avel?

  • A) Att välja specifika egenskaper hos djur eller växter för avel.
  • B) Att avla slumpmässigt.
  • C) Att avla på djur utan kriterier.
  • D) Ingen betydelse.

14. Vad är en etisk fråga kopplad till bioteknik?

  • A) Hur mycket pengar som spenderas.
  • B) Hur bioteknik påverkar liv och död.
  • C) Hur man producerar mer.
  • D) Att minska alla kemiska ämnen.

15. Vilka är de vanligaste tillämpningarna av bioteknik?

  • A) Endast inom forskning.
  • B) Inom medicin, jordbruk och miljö.
  • C) Bara inom matlagning.
  • D) Ingen allmän tillämpning.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur genteknik kan påverka framtiden för livsmedelsproduktionen och vilka etiska aspekter som bör beaktas.

Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att analysera och reflektera över genteknikens framtid och dess inverkan på matproduktionen och samhället.

2. Jämför fördelarna och nackdelarna med GMO i jordbruket, och diskutera om de överväger varandra.

Frågan syftar till att stimulera kritiskt tänkande kring GMO och dess inverkan på både ekonomi och miljö.

3. Hur kan bioteknikinformationsspridning påverka allmänhetens uppfattning om biotekniska tillämpningar?

Eleverna ska resonera kring vikten av information och utbildning för att minska osäkerhet och skapa en informerad allmänhet.

4. Diskutera varför bioteknikens historiska utveckling är viktig för att förstå dagens tillämpningar.

Frågan ger utrymme för elever att reflektera över korrelationen mellan dåtid och nutid, samt hur historia formar framtida beslut.

5. Analysera hur bioremediering kan vara en del av en hållbar miljöstrategi.

Eleverna ges möjlighet att argumentera för bioteknikens positiva roll i miljöfrågor.

6. Vilka etiska dilemman uppstår i samband med användning av bioteknik inom medicin?

Ger eleverna en chans att tänka kritiskt kring medicinska beslut och bioteknikens påverkan på hälsa och etik.

7. Hur kan samhället balansera fördelarna och riskerna med bioteknik?

Frågan uppmanar elever att tänka på hur samhällen kan hantera risker och fördelar på ett informerat sätt.

8. Reflektera över din egen uppfattning om bioteknik och dess roll i framtiden.

Ger möjlighet för personlig reflektion och kritisk analys av bioteknikens inverkan.

Bedömning

Provet består av 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng.

För betyg C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor).

För betyg A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp