Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Brand och räddning
Tema: Brandrisker och förebyggande åtgärder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för brandrisker och de förebyggande åtgärder som kan vidtas för att minimera dessa. Genom provet ska eleverna demonstrera både teoretisk kunskap och förmåga att applicera denna i praktiska scenarier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla viktiga aspekter av brandförebyggande arbete, inklusive identifiering av brandrisker, brandskydd och hantering av brandfarliga material. Fokus ligger också på lagar och regler kring brandsäkerhet samt praktiska metoder för att förebygga och hantera bränder.
Kunskapskrav
Eleven redogör utförligt och nyanserat för brandrisker och förebyggande åtgärder som kan vidtas för att minimera risken för brand. Eleven ska även demonstrera kunskap om brandskydd och hur man genomför en säkerhetskontroll i en arbetsmiljö.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär begreppet brandrisk?
- A. En risk som alltid leder till brand
- B. En situation där det finns möjlighet för brand att uppstå
- C. En potentiell fara för en brand att utvecklas
- D. En typ av brandskydd
2. Vilken av följande är en vanlig orsak till bränder i hemmet?
- A. Fukt i väggen
- B. Överhettning av elektrisk utrustning
- C. Brist på ventilation
- D. Användning av lågkvalitativa byggmaterial
3. Vilken typ av brandskydd är ett sprinklersystem?
- A. Aktivt brandskydd
- B. Passivt brandskydd
- C. Statisk brandskydd
- D. Dynamiskt brandskydd
4. Vilken lag reglerar brandsäkerhet i Sverige?
- A. Arbetsmiljölagen
- B. Lagen om skydd mot olyckor
- C. Bygglagen
- D. Förordning om brandfarliga och explosiva varor
5. Vad är en brandriskbedömning?
- A. En utvärdering av potentiella brandrisker i en miljö
- B. En plan för hur man ska agera vid brand
- C. En lista över alla brandfarliga material i en byggnad
- D. En utbildning om brandsäkerhet
6. Vilken av följande åtgärder är viktigast för att förhindra bränder i en arbetsmiljö?
- A. Regelbundna möten om brandsäkerhet
- B. Utbildning i hur man hanterar brandfarliga material
- C. Installation av brandvarnare
- D. Att ha en brandplan
7. Vad ska man alltid ha vid en evakuering?
- A. Larmtjänstkontaktinformation
- B. Brandfilt
- C. Vattenflaskor
- D. Brandvarnare
8. Vilken är en konsekvens av otillräckligt brandskydd?
- A. Längre livslängd på byggnader
- B. Ökad risk för brand och personskador
- C. Bättre brandförsäkring
- D. Mindre behov av brandsäkerhetsutbildning
9. Vad innebär en brandplan?
- A. En plan för hur man ska skydda byggnaden mot brand
- B. En strategi för evakuering vid brand
- C. En lista med brandfarliga material
- D. En samling av brandsäkerhetsutrustning
10. Vilken typ av brandrisk bedöms först vid en riskbedömning?
- A. Risker med människor
- B. Risker med material och utrustning
- C. Brandtrygghet hos byggnaden
- D. Miljömässiga risker
11. Vad är syftet med brandinspektioner?
- A. Att förvara brandbevis
- B. Att identifiera obehöriga inom byggnaden
- C. Att identifiera och åtgärda brister i brandskyddet
- D. Att utbilda personal i brandsäkerhet
12. Vilka av följande är brandfarliga material?
- A. Trä och betong
- B. Plast och bensin
- C. Glas och metall
- D. Vatten och lera
13. Vilket av följande är ett exempel på passivt brandskydd?
- A. Brandlarm
- B. Brandvägg
- C. Släcksystem
- D. Evakueringsplan
14. Vad är en korrekt metod för att släcka en liten brand?
- A. Häva på sig det brinnande materialet
- B. Använda en brandsläckare
- C. Häller vatten på det
- D. Öppna fönstren för ventilation
15. Vad är en vanlig känsla vid brandlarm?
- A. Förvirring
- B. Rädsla
- C. Lugnet
- D. Förväntan
Resonerande frågor
1. Hur påverkar brandrisker i samhället vår uppfattning om säkerhet och trygghet?
Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över den bredare betydelsen av brandrisker i samhällsnivå.
2. Vilka faktorer anser du är mest avgörande för att minska brandrisker i elevernas egna hem?
Här kan eleverna koppla teori till praktik och använda personlig expertis.
3. Hur kan man effektivt kommunicera vikten av brandsäkerhet till yngre generationer?
Denna fråga uppmanar till diskussion om utbildning och medvetenhet.
4. Diskutera hur teknologiska framsteg kan förbättra brandsäkerheten i byggnader.
Eleverna får möjlighet att utforska framtida möjligheter och tekniska lösningar.
5. På vilket sätt kan brandsäkerhetsutbildning integreras i skolans läroplan?
Genom denna frågeställning får eleverna tänka kring utbildningens betydelse i samhället.
6. Beskriv din vision av en brandsäker arbetsmiljö och vilka strategier som krävs för att uppnå den.
Eleverna får lov att sätta upp sina egna standarder för brandsäkerhet.
7. Vilka kulturella faktorer kan påverka hanteringen av brandrisker?
Denna fråga får elever att tänka kritiskt och kreativt kring kulturens inverkan.
8. Argumentera för eller emot användningen av teknologi som en ersättning för mänsklig insats inom brandsäkerhet.
Detta ger utrymme för elever att utvärdera och diskutera för- och nackdelar med teknik i brandsäkerhet.
Bedömning
Provet kan bedömas med total 30 poäng. Faktafrågorna ger 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger 15 poäng (1,5 poäng per fråga). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).