En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Branschkunskap – Handelns historik och utveckling






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Branschkunskap inom handel
Tema: Handelns historik och utveckling med fokus på nutiden

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse av handelns historik, dess påverkan på nutiden samt de faktorer som påverkar nutida handelsmönster och konsumtionstrender.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: grundläggande begrepp inom handel, historisk utveckling av handel och service, handelns funktion och nytta i samhälle och näringsliv samt konsumtionstrender historiskt och i nutid. Eleverna ska också få förståelse för faktorer som påverkar affärsmöjligheter och lönsamhet, inklusive de ekonomiska, kulturella och sociala aspekterna.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt innebörden av grundläggande begrepp inom handel samt redogör översiktligt för centrala yrken och arbetsuppgifter inom handelssektorn samt sektorns utveckling. Eleven redogör översiktligt för handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande begrepp refererar till ökad handel mellan länder?
A) Isolationism
B) **Globalisering**
C) Protektionism
D) Monopolism

2. Vad kännetecknar den industriella revolutionen i relation till handel?
A) Ökade tullar
B) **Uppkomsten av fabriker**
C) Avveckling av handel
D) Minskad produktion

3. Vilken av följande faktorer påverkar nutida konsumtionstrender negativt?
A) **Högre priser**
B) Ökad tillgång
C) Hållbarhetsinitiativ
D) E-handel

4. Vilken funktion har handel i samhället?
A) Minska arbetslösheten
B) **Försörjning av varor och tjänster**
C) Eliminera skatter
D) Kontrollera befolkningstillväxt

5. Vad är en viktig aspekt av hållbar handel?
A) **Ekologisk produktion**
B) Snabb konsumtion
C) Lägre priser
D) Ökad avfallshantering

6. Vad syftar e-handel på?
A) Handel utan transport
B) **Handel över internet**
C) Lokal handel
D) Auktioner

7. Vilket av följande påståenden om konsumtionstrender är sant?
A) Konsumenterna köper mindre miljövänligt
B) **Konsumenterna är mer medvetna om hållbarhet**
C) Det finns mindre fokus på kvalitet
D) Online shopping minskar

8. Vilken händelse hade störst inverkan på handel under 1800-talet?
A) Första världskriget
B) **Den industriella revolutionen**
C) Internetuppfinningen
D) Global finanskris

9. Vilken roll spelar teknologisk utveckling för handeln?
A) Minskar konkurrensen
B) **Skapar nya affärsmöjligheter**
C) Fördröjer processen
D) Påverkar inte handelsmönster

10. Vad är en konsekvens av globalisering?
A) Ökad lokal produktion
B) **Ökad konkurrens mellan företag**
C) Minskad handel
D) Begränsad access till varor

11. Vilken av följande faktorer är inte en del av handelns funktion?
A) Förmedling av produkter
B) **Skapande av monopol**
C) Distribution av varor
D) Marknadsföring

12. Vad kännetecknar nutida handel?
A) **Digitalisering**
B) Minskad produktvariation
C) Långsammare leveranser
D) Mer lokal handel

13. Vad innebär konsumtionstrender?
A) Enbart ökade priser
B) **Mönster i hur konsumenter köper och använder varor**
C) Minskning av varianter
D) Ointresse för nya produkter

14. Vilket av följande påståenden är korrekt om konsumtion?
A) **Konsumentbeteenden förändras över tid**
B) Konsumtion är alltid konstant
C) Ingen påverkan av samhället
D) Konsumtion är oberoende av kultur

15. Vilken typ av produkter efterfrågas mer idag?
A) Egentillverkade produkter
B) **Hållbara produkter**
C) Billiga produkter
D) Överflöd av produkter

Resonerande frågor

1. Diskutera hur globaliseringen har påverkat handelsmönstren under de senaste decennierna.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera komplexa samband och reflektera över globaliseringens påverkan.

2. Hur har digitaliseringen förändrat konsumentbeteenden?
Denna fråga ger eleverna en chans att utforska den tekniska utvecklingens roll i konsumtionsmönster.

3. Vilka hållbarhetsutmaningar står handeln inför idag, och hur kan de hanteras?
Eleverna får möjlighet att resonera kring hållbarhet och dess betydelse för framtiden.

4. Analysera sambandet mellan historiska händelser och dagens handel.
Genom att koppla historia till nutid kan eleverna visa djup förståelse för handelns utveckling.

5. Hur förändras affärsstrategier i ljuset av förändrade konsumtionstrender?
Denna fråga uppmuntrar elever att resonera om hur företag bör anpassa sig till nya förutsättningar.

6. Diskutera betydelsen av hållbar konsumtion för framtida affärsmodeller.
Här får eleverna möjlighet att reflektera över viktiga framtidsaspekter inom handel.

7. Vad innebär ekologisk konsumtion och varför är det viktigt?
Eleverna ges möjlighet att fördjupa sig i specifika trender och deras effekter på marknaden.

8. Reflektera över hur handelns roll i samhället kan förändras de kommande åren.
Syftet är att ge eleverna tillfälle att tänka kritiskt på framtida förändringar inom handel.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, max 15 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga ger mellan 1-3 poäng beroende på djupet och tydligheten i svaret, max 24 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).