Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bygg och anläggning 1
Tema: Energieffektivitet i byggande
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om energieffektivitet i byggande, samt deras förmåga att relatera praktisk och teoretisk kunskap kring ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla: “Energieffektivitet och miljöanpassade bygglösningar”. Lektionen fokuserar på hur energieffektivitet kan uppnås genom val av byggmaterial och byggmetoder.
Kunskapskrav
- Eleven gör en enkel riskbedömning av arbetsuppgiften och anpassar vid behov sin planering.
- Eleven redogör översiktligt för hur olika energikällor och energisystem fungerar i byggprocessen.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande material är känt för sin energieffektivitet?
A) Trä
B) Cement
C) **Isolering**
D) Betong - Vad är en viktig anledning till att energieffektivitet är viktigt i byggande?
A) Att öka byggkostnader
B) Att minska byggtiden
C) **Att minska energiförbrukningen**
D) Att försköna byggnader - Vilken typ av fönster är mest energieffektivt?
A) Enkelglas
B) **Tripleglas**
C) Dubbelglas
D) Plexiglas - Vad bör man tänka på när man väljer byggmaterial för att förbättra energieffektiviteten?
A) Kostnad och utseende
B) **Isoleringsförmåga och livslängd**
C) Vikt och färg
D) Tillverkningsmetod - Vilket av följande är en åtgärd för att förbättra energieffektiviteten i byggnader?
A) Minska ventilation
B) **Isolera taket**
C) Använda gamla material
D) Undvika växter kring byggnaden - Vad menas med passiv solenergi?
A) Energi skapas från solpaneler
B) **Utnyttja solens värme genom byggdesign**
C) Solenergi som lagras
D) Ingen användning av solenergi - Vilken av följande lösningar är en energisparande åtgärd?
A) Använda gammaldags belysning
B) **Installera LED-lampor**
C) Sänka takens höjd
D) Minska antalet fönster - Vilket av följande är en fördel med energieffektiva byggnader?
A) Ökad hyra
B) **Lägre energikostnader**
C) Högre underhåll
D) Färre fönster - Vilken energikälla är vanligtvis mest förnybar?
A) Kol
B) Olja
C) **Solenergi**
D) Naturgas - Hur kan byggnader förbättra sin energieffektivitet genom utformning?
A) Genom att göra byggnader högre
B) **Genom att utnyttja naturligt ljus och ventilation**
C) Genom att använda tyngre material
D) Genom att täcka fönstren - Vilket system kan användas för att återvinna energi i byggnader?
A) Värmesystem
B) **Ventilationssystem med värmeåtervinning**
C) Endast solpaneler
D) Framdörrens design - Vad är syftet med energikartläggning?
A) Att öka byggkostnader
B) **Att identifiera energiförbrukning och föreslå åtgärder**
C) Att förbättra estetiken
D) Att minska byggtiden - Vilket av följande är inte ett energieffektivt val?
A) Fönster med låga U-värden
B) **Energikrävande apparater**
C) Isolerade väggar
D) Solcellpaneler - Inom byggprojektering, vilket av följande är en prioritet för att förbättra energieffektivitet?
A) Att välja snabbt arbete
B) Att undvika planen
C) **Att integrera energiefficienta lösningar från början**
D) Att använda billigaste materialen
Resonerande frågor
- Diskutera hur nya teknologier kan påverka energieffektivitet i byggandet. Detta ger eleverna möjlighet att visa insikt om hur innovationer kan förändra branschen.
- Reflektera över hur energieffektivitet kan bidra till en hållbar framtid. Elevernas svar kan visa djup förståelse av miljöaspekter och byggande.
- Hur kan man mäta framgång inom energieffektivitet i byggprojekt? Genom att diskutera mätmetoder får eleverna möjlighet att kritiskt granska aktuella verktyg och metoder.
- Vilka etiska överväganden bör beaktas när man implementerar energieffektiva lösningar? Eleverna visar förståelse för hur teknik och etik sammanflätas i byggande.
- Vilka hinder kan uppstå när man strävar efter energieffektivitet i befintliga byggnader? Frågan ger eleverna möjlighet att analysera svårigheter och potentiella lösningar.
- Diskutera hur byggsystem kan påverka lokal miljö och samhälle. Detta uppmanar till en bredare förståelse för byggandets konsekvenser.
- Hur kan utbildning och medvetenhet bland byggarbetare förbättra energieffektivitet? Eleverna uppmanas att reflektera över vikten av att sprida kunskap.
- Vad skulle du rekommendera som första steg för att förbättra energieffektiviteten i ditt eget hem? Genom att tänka på personliga åtgärder kan eleverna koppla teori till praktik.
Bedömning
Varje korrekt svar på faktafrågorna ger 1 poäng och de resonerande frågorna kan ge upp till 3 poäng var. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).