Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Bygg och anläggning 1 – Grundläggande byggmetoder och säkerhet


Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bygg och anläggning 1

Tema: Grundläggande byggmetoder och säkerhet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grundläggande byggmetoder, arbetsmiljö och säkerhet inom byggbranschen, samt deras förmåga att utföra riskbedömningar och följa säkerhetsåtgärder.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla grunderna i byggmetoder, arbetsmiljö, hälsa och säkerhet. Detta innefattar även kunskap om verktyg och maskiner, arbetsbeskrivningar, samt hur man gör riskbedömningar i samband med byggarbete. Eleverna ska också få en inblick i arbetsprocessens koppling till hållbar utveckling och återvinning.

Kunskapskrav

Eleven beskriver hur vanliga byggmetoder används och redogör för viktiga aspekter av säkerhet på arbetsplatsen. Eleven ska också kunna genomföra riskbedömningar av arbetsuppgifter och utföra enklare byggarbetsuppgifter utifrån givna instruktioner och ritningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande metoder är en vanlig byggmetod?

A. Taktäckning

B. Snickeri

C. Betonggjutning

D. Allt ovanstående

2. Vad är syftet med en riskbedömning?

A. Att öka produktiviteten

B. Att identifiera och minimera risker

C. Att följa lagen

D. Att öka kostnaderna

3. Vilken avgörande faktor påverkar säkerheten vid byggarbete?

A. Mängden material

B. Antal arbetare

C. Korrekt användning av skyddsutrustning

D. Tidsramen för projektet

4. Vilken av följande är en typ av personlig skyddsutrustning?

A. Byggskor

B. Hjälar

C. Handskar

D. Både A och C

5. Vilken lag reglerar arbetsmiljöfrågor i Sverige?

A. Bygglagen

B. Arbetsmiljölagen

C. Säkerhetslagen

D. Anställningslagen

6. Vad kan orsaka byggolyckor enligt läroplanen?

A. Otillräcklig träning

B. Brist på säkerhetsrutiner

C. Bra väder

D. Lång sammanhållning

7. Vad är en vanlig risk vid betonggjutning?

A. Utsatthet för regn

B. Kontakt med frätande material

C. För mycket personal

D. Ingen risk

8. Vilken aspekt av byggarbete är viktigast för hållbar utveckling?

A. Kostnad

B. Tidsplan

C. Återvinning av material

D. Estetik

9. Vad är en byggmetod?

A. En teknik för att utföra byggarbete

B. En typ av byggmaterial

C. En typ av byggarbetsplats

D. En byggprojektdokument

10. Vad syftar säkerhetsträning till?

A. Att förbereda anställda för risker

B. Att öka hastigheten på arbetet

C. Att minska kostnaderna

D. Ingen betydelse

11. Vilka verktyg är avgörande för snickeriarbete?

A. Såg och hammare

B. Måttband och skruvdragare

C. Huvudräknare

D. Klippmaskin

12. Vad innebär “goda säkerhetspraktiker”?

A. Att arbeta snabbt

B. Åtgärder för att skydda arbetare

C. Att följa kollegor

D. Ingen åtgärd

13. Vilken är en viktig aspekt av en säker arbetsmiljö?

A. Hög ljudnivå

B. Stök och nedskräpning

C. Renlighet och ordning

D. Brist på ventilation

14. Vad handlar arbetsmiljö om?

A. Säkerheten för anställda under arbetet

B. Kostnaderna för arbetskraft

C. Hur arbetet utförs

D. Ingen betydelse

15. Vad är syftet med en säkerhetsplan?

A. Att förebygga olyckor

B. Att öka vinsten

C. Att minska personal

D. Att följa lagar

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur byggmetoder kan påverka hållbar utveckling i byggbranschen. (Ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för samband mellan metoder och miljöpåverkan.)

2. Diskutera varför det är viktigt att följa säkerhetsföreskrifter på en byggarbetsplats. (Ger eleverna möjlighet att visa förståelse för riskhantering och arbetsmiljö.)

3. Vilka erfarenheter har ni från tidigare byggprojekt och hur bidrog de till er kunskap om säkerhet? (Möjliggör för eleverna att knyta personlig erfarenhet till teoretiska koncept.)

4. Hur kan innovationer inom byggteknik bidra till ökad säkerhet? (Ger utrymme för kreativt tänkande och analyser av framtida lösningar.)

5. Vilka konsekvenser kan brister i säkerheten få för arbetstagare och arbetsgivare? (Låter eleverna resonera kring lagar och företagets ansvar.)

6. Hur skulle ni utforma en säkerhetsutbildning för nybörjare inom byggbranschen? (Uppmanar till praktiskt tänkande kring utbildning och riskförståelse.)

7. Resonera kring hur kulturella skillnader kan påverka säkerhetsrutiner på internationella byggarbetsplatser. (Ger en global perspektiv och analysmöjligheter.)

8. På vilket sätt kan arbetsmiljöarbete förbättra den övergripande effektiviteten av byggprojekt? (Möjliggör för djupare diskussioner kring integration av arbetsmiljö och produktivitet.)

Bedömning

Faktafrågor: Varje faktafråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp