Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: CAD 1
Tema: Introduktion till CAD-programvara
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om grundläggande funktioner inom CAD-programvara, samt deras förmåga att skapa och redigera enkla 2D-modeller. Provets fokus ligger på att säkerställa att eleverna kan applicera sina kunskaper i praktiska situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll fokuserar på att kunna “använda CAD-programvara för att skapa två- och tredimensionella modeller och beskriva grundläggande funktioner, verktyg och processer inom CAD-design.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav syftar till att eleverna ska kunna “använda CAD-programvara för att skapa två- och tredimensionella modeller” samt “beskriva grundläggande funktioner, verktyg och processer inom CAD-design.”
Prov
Faktafrågor
- Vad står CAD för?
A) Computer-Aided Drafting
B) Computer-Aided Design
C) Creative Automated Design
D) Computer Automated Drafting
Rätt svar: B) Computer-Aided Design - Vilket av följande är en fördel med att använda CAD-programvara?
A) Långsammare arbetsprocesser
B) Ökad noggrannhet
C) Mindre flexibilitet
D) Lägsta kostnad
Rätt svar: B) Ökad noggrannhet - Vilket verktyg används för att skapa en cirkel i CAD?
A) Linjal
B) Rektangel
C) Cirkelfunktion
D) Polygonverktyg
Rätt svar: C) Cirkelfunktion - Vad är viktigt att göra med arbetsytan i CAD?
A) Hålla den oorganiserad
B) Anpassa den för att optimera arbetsflödet
C) Fokusera endast på 3D
D) Inte ändra något
Rätt svar: B) Anpassa den för att optimera arbetsflödet - Vilket av följande verktyg används för att flytta objekt i CAD?
A) Zoomverktyg
B) Flyttverktyg
C) Roteringsverktyg
D) Skala verktyg
Rätt svar: B) Flyttverktyg - Vad innebär det att “reda ut” i CAD?
A) Förstöra projektet
B) Identifiera problem och hitta lösningar
C) Öka komplexiteten
D) Lämna allt oavslutat
Rätt svar: B) Identifiera problem och hitta lösningar - Vilket av följande är en vanlig tillämpning av CAD?
A) Matlagning
B) Byggdesign
C) Musikproduktion
D) Fotografisk redigering
Rätt svar: B) Byggdesign - Vilken typ av modellering använder CAD-program för att skapa 3D-objekt?
A) Tvådimensionell modellering
B) Avancerad programmering
C) Tredimensionell modellering
D) Tabellmodellering
Rätt svar: C) Tredimensionell modellering - Vilken funktion används för att skapa rektanglar i CAD?
A) Rektangelverktyg
B) Cirkelfunktion
C) Linjär funktion
D) Textverktyg
Rätt svar: A) Rektangelverktyg - Vad är en arbetsyta i CAD?
A) En plats för skrivbord
B) En del av datorn
C) Det område där CAD-arbete utförs
D) En extern enhet
Rätt svar: C) Det område där CAD-arbete utförs - Hur kan du redigera en skapat form i CAD?
A) Genom att ta bort den
B) Använda flytta, rotera och skala
C) Starta om programmet
D) Använda textverktyget
Rätt svar: B) Använda flytta, rotera och skala - Vilken typ av design är bäst att börja med i CAD?
A) Komplex 3D-design
B) Enkla 2D-designs
C) Teknisk dokumentation
D) Flera val av material
Rätt svar: B) Enkla 2D-designs - Vad är ett vanligt problem nybörjare kan stöta på i CAD?
A) Att göra för mycket på en gång
B) Att inte kunna spara filen
C) Att förstå basverktyg
D) Att navigera i gränssnittet
Rätt svar: D) Att navigera i gränssnittet - Vilken typ av verktyg är mest användbart för att göra mätningar i CAD?
A) Linjal
B) Cirkeldesign
C) Textenhet
D) Skapa-användning
Rätt svar: A) Linjal - Vad är syftet med att spara CAD-designen?
A) För att öka filstorleken
B) För att kunna återvända till arbetet senare
C) För att göra en kopia av designen
D) För att dela med andra program
Rätt svar: B) För att kunna återvända till arbetet senare
Resonerande frågor
- Diskutera vikten av CAD i moderna designprocesser.
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att reflektera över CAD:s roll inom olika branscher och dess påverkan på effektivitet och kvalitet. - Hur kan anpassning av arbetsytan påverka arbetsflödet?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt kring individens arbete och miljö i CAD-program. - Beskriv en utmaning du stötte på under övningen och hur du löste den.
Denna fråga ger en chans att visa problemlösningsförmåga och reflektion kring lärandeprocessen. - Hur kan du tillämpa de kunskaper du fått från CAD i framtida projekt?
Här kan eleverna knyta samman teori med praktik och visa insikter i hur CAD påverkar deras lärande och yrkesliv. - Vilka relationer kan du se mellan de verktyg du lärt dig och andra programvaror?
Denna fråga utforskar övergripande kunskaper och förmåga att se samband mellan verktyg och program. - Hur viktigt anser du att det är att kunna grunderna i CAD för en karriär inom teknik eller design?
Frågan uppmanar till en diskussion om karriär och vikten av kompetens inom tekniska områden. - Reflektera över hur design kan påverkas av ditt val av verktyg i CAD.
Med denna fråga ges eleverna en chans att diskutera hur val av verktyg kan ändra designresultatet. - Vilka etiska aspekter bör beaktas när man använder CAD i design?
Eleverna får tänka på de ansvar som kommer med att använda CAD i professionella sammanhang.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje svar kan ge mellan 1 till 3 poäng beroende på djup och insikt.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).