Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Datalagring

Tema: Datahantering och säkerhet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring datahantering och säkerhet, samt deras förmåga att analysera och diskutera dessa ämnen i praktiska och teoretiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar vikten av datahantering och säkerhet, inklusive strategier för att skydda information, medan man upprätthåller integritet och åtkomlighet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera metoder för datahantering och säkerhet och diskutera deras tillämpningar och vikt inom informationshantering.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande metoder används för att skydda data?
A) Spamfiltrering
B) Programuppdatering
C) **Kryptering**
D) Inloggningsscreening

2. Vad står GDPR för?
A) General Data Protection Regulation
B) General Data Privacy Regulation
C) Government Data Protection Regulation
D) **General Data Protection Regulation**

3. Vilken av följande är ett potentiellt hot mot data?
A) Personalutveckling
B) **Cyberattack**
C) Databasoptimering
D) Affärsanalys

4. Vad syftar kryptering till att uppnå?
A) Öka hastigheten på dataöverföring
B) **Skydda information från obehörig åtkomst**
C) Minska lagringsutrymmet
D) Förbättra datakvaliteten

5. Vilken typ av programvara används ofta för att förhindra skadlig kod?
A) Brandväggar
B) **Antivirusprogram**
C) Krypteringsprogram
D) Säkerhetskopieringsprogram

6. Vilken lag handlar om skydd av personuppgifter i EU?
A) HIPAA
B) **GDPR**
C) CCPA
D) PCI-DSS

7. Vilken av följande faktorer är viktigast för att säkerställa dataintegritet?
A) **Korrekt hantering av användarbehörigheter**
B) Regelbundna programuppdateringar
C) Fysisk säkerhet av servrar
D) E-postsäkerhet

8. Vad är en brandvägg?
A) **En säkerhetsanordning som kontrollerar nätverkstrafik**
B) En typ av datakryptering
C) En åtgärd för att återskapa data
D) En metod för att öka datahastighet

9. Vilken risk är förknippad med dåligt dataskydd?
A) **Dataintrång**
B) Effektiv dataanvändning
C) Förbättrad datakvalitet
D) Minskat rapporteringsbehov

10. Vad är syftet med en säkerhetskopiering?
A) **Att återställa data efter förlust**
B) Att skydda mot virus
C) Att förbättra hastigheten på dataåtkomst
D) Att minska lagringskostnader

11. Vilken av följande aspekter är en del av dataskydd?
A) **Konfidentialitet**
B) Hastighetsoptimering
C) Tillgänglighetsförbättring
D) Loggning av aktiviteter

12. Vad innebär dataintegritet?
A) **Att informationen är pålitlig och korrekt**
B) Att data är lättillgänglig
C) Att data är skyddad från angrepp
D) Att datan är snabb åtkomlig

13. Vad Betyder “dataläckage”?
A) **Otillåten åtkomst till känslig information**
B) Minskat datapotential
C) Förbättrad dataskyddsåtgärd
D) Ökad datalagring

14. Vad kan vara en konsekvens av brott mot dataskyddslagar?
A) **Böter och rättsliga påföljder**
B) Ökad annonsförsäljning
C) Förbättrad kundservice
D) Utökat datakonto

15. Vad är ett vanligt verktyg för dataskydd?
A) **Brandvägg**
B) E-postklient
C) Webbäntjänst
D) Office-program

Resonerande frågor

1. Diskutera hur kryptering kan påverka dataskyddet i en organisation.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna utforska fördelarna med kryptering och dess praktiska tillämpning i en säkerhetsstrategi.

2. Vilka lagar och regler anser du är mest viktiga för att skydda individers rättigheter i den digitala världen?
Genom att svara på denna fråga kan eleverna ge exempel på hur lagar skyddar personuppgifter och diskussionerna fokuserar på betydelsen av reglering.

3. Beskriv skillnader mellan dataintrång och dataläckage.
Eleverna ges möjlighet att resonera kring begreppen och deras konsekvenser för dataskydd, vilket visar på djupare förståelse.

4. Hur kan medarbetare utbildas om dataskydd i en organisation?
Genom att diskutera utbildningens roll ger eleverna insikter i hur verksamheter kan förbättra sitt dataskydd.

5. Vilken roll spelar teknik i att förhindra dataskyddsbrott?
Denna fråga syftar till att låta eleverna analysera teknikens betydelse och effekter i dataskydd, vilket kan visa på analytisk förmåga.

6. Diskutera vilket ansvar en organisation har om en dataintrång skulle ske.
Med denna fråga får eleverna möjlighet att resonera kring etiska och juridiska aspekter av dataskydd.

7. Hur kan en bra dataskyddsstrategi se ut i praktiken för en liten organisation?
Genom att formulera strategier får eleverna möjlighet att tillämpa sina kunskaper på en konkret nivå.

8. Vilka framtida utmaningar tror du kommer att påverka dataskydd?
Denna fråga öppnar för spekulation kring framtida utvecklingar och ger elever möjligheter att visa en framåtblickande förmåga.

Bedömning

Provets poängsummering är uppbyggd av faktafrågor och resonerande frågor. Total poängsumma är 45 poäng, med faktafrågorna värda 1 poäng var och de resonerande 3 poäng var. för betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).