Prov i Datalagring
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Datalagring
Tema: Grundläggande begrepp inom datalagring och databashantering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande begrepp och principer inom datalagring, databaser och hur information lagras och hanteras i moderna system.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och förklara centrala begrepp inom datalagring och databashantering samt diskutera deras tillämpningar.
Prov
Faktafrågor
- Vilken typ av data kallas strukturerad data?
A) Data utan någon specifik format
B) Data som är organiserad i ett format som gör den lätt att analysera
C) Data som är skyddad av säkerhetsprotokoll
D) Data som inte går att använda för analys - Vad står förkortningen DBMS för?
A) Database Management System
B) Data Backup Management System
C) Digital Base Management System
D) Document Base Management System - Vilken av följande är en fördel med cloud-lagring?
A) Långsam åtkomst
B) Åtkomst från olika enheter
C) Ingen säkerhet
D) Dyr lagring - Vilket format lagras data i relationsdatabaser?
A) Grafiska format
B) Textformat
C) Tabeller
D) Dokument - Vad innebär ostrukturerad data?
A) Data som inte har en specifik organisation eller format
B) Data som är organiserad i tabeller
C) Data som är lätt att analysera
D) Data som är skyddad - Vilket av följande beskriver en NoSQL-databas?
A) Använder endast SQL för databasfrågor
B) Kan hantera olika datatyper utan att använda fasta schema
C) Är alltid relationsbaserad
D) Kräver en server för hantering - Vilken av följande metoder är en typ av lokal lagring?
A) Hårddiskar
B) Google Drive
C) Dropbox
D) Nätverksansluten lagring (NAS) - Vad är syftet med datalagring?
A) Att förstöra data
B) Att föröka data
C) Att hantera och spara information
D) Att automatiskt radera data - Vad innebär begreppet datahantering?
A) Processen att samla, organisera och lagra data
B) Processen att ta bort data
C) Processen att duplicera data
D) Processen att förstöra data - Vilka är de huvudsakliga komponenterna i en databas?
A) Tabeller, fält, poster
B) Mätare, parametrar, backing
C) Listor, matriser, index
D) Formler, diagram, kalkyler - Vad är en nackdel med att använda lokal lagring?
A) Ingen kostnad
B) Risk för dataförlust vid hårdvarufel
C) Lätt att få åtkomst till
D) Långsamt - Vad är en databas?
A) En organiserad samling av data
B) En maskin för datalagring
C) En typ av programvara
D) En typ av lagringsenhet - Vilken typ av datalagring är mest flexibel?
A) Cloud-lagring
B) Lokal lagring
C) Nätverksansluten lagring
D) Bandlagring
Resonerande frågor
- Diskutera skillnaderna mellan strukturerad, semi-strukturerad och ostrukturerad data.
Syftet är att eleverna ska kunna visa insikt i hur olika datatyper påverkar lagringslösningar. - Analysera fördelarna och nackdelarna med att använda molntjänster för datalagring.
Syftet är att bedöma elevernas förståelse för både teknikens fördelar och risker. - Ge exempel på när man bör använda en relationsdatabas kontra en NoSQL-databas.
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring val av databastyp utifrån olika scenarier. - Hur skulle du implementera ett databashanteringssystem i ett företag och vilka faktorer skulle du ta hänsyn till?
Syftet är att stimulera eleverna att överväga praktiska användningar av databashantering. - Resonera kring hur datalagring kan påverka samhället i stort.
Syftet är att få eleverna att reflektera över datalagringens breda effekt på samhället. - Vilka säkerhetsrisker finns det med datalagring och hur kan man mitigera dessa?
Syftet är att eleverna ska visa förståelse för säkerhetsaspekter i datalagring. - Diskutera hur framtidens datalagring kan se ut och vilka teknologier som kan påverka den.
Syftet är att stimulera kreativt tänkande kring framtida innovationer inom datalagring. - Varför är det viktigt att förstå datahantering i dagens digitala värld?
Syftet är att få eleverna att se betydelsen av den kunskap de förvärvat.
Bedömning
Provet bedöms med poäng utifrån följande system:
- Faktafrågor: Totalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar)
- Resonerande frågor: Totalt 10 poäng (1,25 poäng per rätt och välutvecklad resonemang)
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).