Prov i Datalagring

Prov i Datalagring

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Datalagring

Tema: Grundläggande begrepp inom datalagring och databashantering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande begrepp och principer inom datalagring, databaser och hur information lagras och hanteras i moderna system.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och förklara centrala begrepp inom datalagring och databashantering samt diskutera deras tillämpningar.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken typ av data kallas strukturerad data?

    A) Data utan någon specifik format

    B) Data som är organiserad i ett format som gör den lätt att analysera

    C) Data som är skyddad av säkerhetsprotokoll

    D) Data som inte går att använda för analys
  2. Vad står förkortningen DBMS för?

    A) Database Management System

    B) Data Backup Management System

    C) Digital Base Management System

    D) Document Base Management System
  3. Vilken av följande är en fördel med cloud-lagring?

    A) Långsam åtkomst

    B) Åtkomst från olika enheter

    C) Ingen säkerhet

    D) Dyr lagring
  4. Vilket format lagras data i relationsdatabaser?

    A) Grafiska format

    B) Textformat

    C) Tabeller

    D) Dokument
  5. Vad innebär ostrukturerad data?

    A) Data som inte har en specifik organisation eller format

    B) Data som är organiserad i tabeller

    C) Data som är lätt att analysera

    D) Data som är skyddad
  6. Vilket av följande beskriver en NoSQL-databas?

    A) Använder endast SQL för databasfrågor

    B) Kan hantera olika datatyper utan att använda fasta schema

    C) Är alltid relationsbaserad

    D) Kräver en server för hantering
  7. Vilken av följande metoder är en typ av lokal lagring?

    A) Hårddiskar

    B) Google Drive

    C) Dropbox

    D) Nätverksansluten lagring (NAS)
  8. Vad är syftet med datalagring?

    A) Att förstöra data

    B) Att föröka data

    C) Att hantera och spara information

    D) Att automatiskt radera data
  9. Vad innebär begreppet datahantering?

    A) Processen att samla, organisera och lagra data

    B) Processen att ta bort data

    C) Processen att duplicera data

    D) Processen att förstöra data
  10. Vilka är de huvudsakliga komponenterna i en databas?

    A) Tabeller, fält, poster

    B) Mätare, parametrar, backing

    C) Listor, matriser, index

    D) Formler, diagram, kalkyler
  11. Vad är en nackdel med att använda lokal lagring?

    A) Ingen kostnad

    B) Risk för dataförlust vid hårdvarufel

    C) Lätt att få åtkomst till

    D) Långsamt
  12. Vad är en databas?

    A) En organiserad samling av data

    B) En maskin för datalagring

    C) En typ av programvara

    D) En typ av lagringsenhet
  13. Vilken typ av datalagring är mest flexibel?

    A) Cloud-lagring

    B) Lokal lagring

    C) Nätverksansluten lagring

    D) Bandlagring

Resonerande frågor

  1. Diskutera skillnaderna mellan strukturerad, semi-strukturerad och ostrukturerad data.

    Syftet är att eleverna ska kunna visa insikt i hur olika datatyper påverkar lagringslösningar.
  2. Analysera fördelarna och nackdelarna med att använda molntjänster för datalagring.

    Syftet är att bedöma elevernas förståelse för både teknikens fördelar och risker.
  3. Ge exempel på när man bör använda en relationsdatabas kontra en NoSQL-databas.

    Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring val av databastyp utifrån olika scenarier.
  4. Hur skulle du implementera ett databashanteringssystem i ett företag och vilka faktorer skulle du ta hänsyn till?

    Syftet är att stimulera eleverna att överväga praktiska användningar av databashantering.
  5. Resonera kring hur datalagring kan påverka samhället i stort.

    Syftet är att få eleverna att reflektera över datalagringens breda effekt på samhället.
  6. Vilka säkerhetsrisker finns det med datalagring och hur kan man mitigera dessa?

    Syftet är att eleverna ska visa förståelse för säkerhetsaspekter i datalagring.
  7. Diskutera hur framtidens datalagring kan se ut och vilka teknologier som kan påverka den.

    Syftet är att stimulera kreativt tänkande kring framtida innovationer inom datalagring.
  8. Varför är det viktigt att förstå datahantering i dagens digitala värld?

    Syftet är att få eleverna att se betydelsen av den kunskap de förvärvat.

Bedömning

Provet bedöms med poäng utifrån följande system:

  • Faktafrågor: Totalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar)
  • Resonerande frågor: Totalt 10 poäng (1,25 poäng per rätt och välutvecklad resonemang)

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).